Gå till innehåll

Artikel: Pokersida misstänks för skattesvindel


chlu

Recommended Posts

Finns ingen chans att vinsten var en halv miljard på två år som skatteverket säger, när dom sålde sajten för 120 miljoner...

 

 

Snarare precis som skatteverket säger att vissa Daytraders har miljardskatteskuld då dom inte deklarerat... dom har alltså sålt aktier för miljarder, men dom har inte deklarerat inköpen.

 

Säkerligen samma sak här, att det är omsättningen som är halvmiljarden, inte vinsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju en tidningsartikel och därmed rättså luddig info, men:

 

Men enligt Skatteverket är det klarlagt att sajten [...] skötts från lokaler i Sverige och ska därför beskattas här.

 

De måste väl mena att företaget har skötts från Sverige, inte sajten. Multipoker var väl i dåläget ett skin till Party, som inte alls har skött något från Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan personligen rakna upp en massa sajter som skots fran Sverige (mest b2b-skin). Detta ar ju olagligt sa det smaller om det men det ar i princip omojligt att marknadsfora i Sverige utan atminstone en country manager baserad i landet.

Fast det ar ju iofs skillnad pa att ha en anstalld i ett land (som dessutom kan vara anstalld som konsult, pr-radgivare eller whatever) och att ha storre delen av sin verksamhet i landet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faller inte allt detta under samma regler som för pokervinster osv. dem kan väl inte begära skatt för en rörelse som sker i en annan världsdel, där dem redan betalar skatt, säkert minimalskatt, men ändå, att bli dubbelbeskattad, jag vet inte riktigt hur det är med jobb och så, men dem som tar hand om företaget ifrån sverige, får då lön ifrån detta utlandsbaserade företag, är då dem skatteskyldiga att betala skatt i sverige eller i väst indien? jag tycker dem ska få behålla sina miljoner

 

:D behind every great fortune, is a great crime :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ingen chans att vinsten var en halv miljard på två år som skatteverket säger, när dom sålde sajten för 120 miljoner...
Det är inte omöjligt tror jag.

Partypoker erbjöd sig att köpa Multipoker före man lösgjorde sig från nätverket och gick sin egen väg. Då blev Multiägarna erbjudna MYCKET mer för MP. När man så särade på spelarbasen tappade MP direkt en massa spelare som gick över till PP. Värdet på MP sjönk snabbt och PP la ett skambud på 120 miljoner. MPägarna var rädda att om man inte tog skambudet på 120 miljoner skulle man se ett fortsatt ras av spelarbasen och nästa skambud skulle bli ännu sämre. ... det är vad jag hört på lite avsides vägar. (det var en vägglus som berättade)

Nu tror jag iofs att Skatteverket tar i lite extra, detta för att provocera fram korrekta siffror från dom. Skulle SKV säga 20 miljoner och det i själva verkar var 100 m så förstår man att dom skulle vara tysta och betala.

En bluff som måste synas tror jag.

Klart att det drevs från Sverige. När jag ansökte om att bli affe fick jag fax från västkusten, och när jag reggade spelkonto... ringde man från samma riktnummer.

(tror gör man i kyrkan, nu ska jag spela poker!)

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma kväll som nyheten briserade lyssnade jag på Rapport flyktigt. (Jo jag spelade poker samtidigt) Hörde jag rätt? För på sena kvällssändningen hörde jag att Ekobrottsmyndigheten granskade 200 personer/sajter för andra typer av brott förknippade med pokerverksamhet? Det nämndes pokersajter och portaler som hade "pokerverksamhet" som styrdes från Sverige. ... Hörde jag rätt eller fel? Upplys mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...