Gå till innehåll

PLO - JT99, blir set på floppen, tänkte jag rätt?


freeman

Recommended Posts

sitter på expekt 0.25/0.50

 

stämmingen är harominsk ej stor fiskar och ej feta hajar

 

får på hand 9 :club: 9 :diamond: T:spade: J :spade:

sitter på BB vill varken raise eller dyligt

 

av 6 spelare så callar 5st

pot 2.50$

 

nu kommer vi till det skumma

 

flop 2 :heart: 4 :heart: 9 :spade:

jag checkar ( kanske är ett misstag och inte betta stort )

 

spelare1 efter mig betar 1$

spelare2 raisar till 3$

resten foldar

nu är det tillbaka till mig

 

jag sitter med the nutes med känns som jag kommer bli utdragen i denna hand :(

 

så jag lägger mig

och spelare efter mig lägger sig oxå

 

gjorde ja rätt? skulle jag ha gått in med pengar ibörjan eller skulle jag calla?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här handen ska du absolut inte folda!!!

 

Det finns situationer där där du kan ligga något efter om någon har typ Ah3h56 dvs wrap + färg drag men det är ganska ovanligt. I annat fall ska du skyffla in stacken så fort det går om du tror du får syn.

 

Dessutom så har spelare två allt för ofta lägre set här. Då sitter du i en guldsits om han inte har redraws.

 

Ett alternativ till att checkraisa, som jag föredrar här, är att syna kallt och betta pott på en blank turn. Det beror också på hur villiga fi är att syna en c-r.

 

Förresten så kommer du att bli utdragen många ggr med såna här händer i omaha. Det är bara att acceptera.

 

Edit: Du är jämna pengar med mardrömshanden:

 

http://twodimes.net/h/?z=698144

pokenum -o 9c 9d ts js - ah 3h 5c 6s -- 2h 4h 9s

Omaha Hi: 820 enumerated boards containing 9s 4h 2h

cards win %win lose %lose tie %tie EV

Js Ts 9c 9d 413 50.37 407 49.63 0 0.00 0.504

6s 5c Ah 3h 407 49.63 413 50.37 0 0.00 0.496

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det hade varit omaha hi/lo kunde det mycket väl legat något i ditt spel, särskilt om det varit en 842-flopp du hade top set på. Men nu var det inte hi/lo och du hade stål. Visst finns det en hel del scarecards till turn (främst hjärter) och du kommer knappast ha nöthanden på turn om du inte har en jäkla tur, men du kan ju heller inte gå och vara strykrädd för varenda kort i leken. Det du allra helst skulle vilja här vore ju att få trycka in allting på floppen så att du slapp alla jobbiga beslut när färgen går in, mm.

 

I omaha hi så ska du aldrig folda top set när det är nötterna, däremot kan det mycket väl hända att du ska folda nötstegen trots att den för tillfället är nötterna. Detta är för att det är möjligt för någon annan att ha samma hand och därmed sätta dig i en sits där ditt bästa möjliga resultat är att få dela på spottstyvern som redan ligger i potten och ditt värsta resultat är att torska allt. Alltså, se upp för händer där du kan vara dominerad eller frirullad, vilket inte händer med set eller färger särskilt ofta.

 

En check-raise känns väl sådär, den stora fördelen är ju att du kan lägga lite power i ditt bet och rensa upp lite i fältet. Problemet med det är att du ofta kommer ligga inne med 25% av din stack på turn och bli tvungen att göra några väldigt jobbiga gissningar eftersom du inte längre kan ha mycket till implicita odds till rivern om du är slagen. Men om du inte har någon realistisk möjlighet till att bli höjd om du själv betar ut är nog en check-raise ändå att föredra.

 

En annan möjlig sekvens vore ju att bara syna floppen och sedan checkhöja turn om den såg lämplig ut, om det kommer en hjärter eller något annat skrämmande kort så har man på det sättet fortfarande möjlighet att satsa på en utdragning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...