Gå till innehåll

Kontramedel mot semibluffar?


labanlaban

Recommended Posts

Tja, undrar lite om semibluffar.

 

Om man sitter med topp-par o man misstänker att nån semibluffar vad e det bästa motmedlet?

 

om man reraisar, blir det ju bara mer cash i potten, eller? för jag spelar fixed limit på 0,5-1, där e ju tendensen stor att även om jag höjer för att jag vill ha ut spelare så sitter dem som klister, (Oftast)..

 

Jag har läst att man inte ska syna semibluffar, kom inte ihåg varför.

 

Hur brukar ni agera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst att man inte ska syna semibluffar, kom inte ihåg varför.

 

Om du bara synar, så får ju personen som semi-bluffade se nästa kort utan att det är något dyrare än vederbörande tänkt sig från början. Därför ska du nog inte syna en person som du sätter på en semi-bluff. Till skillnad mot om du sätter motståndaren på en 'vanlig' bluff, då kan du syna och hoppas att vederbörande försöker bluffa igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan taktik att testa mot möjlig semibluffraise som har position på dig är att syna hans raise på flop o betta ut igen på turn. Den används ganska ofta på lite högre nivåer än 0.5-1.

 

Är du säker på att han semibluffar är det givetvis bäst att 3-betta men ibland kan man bli osäker på om motståndaren verkligen semibluffraisar ett flushdrag eller openended på floppen. Då är sekvensen "syn flopraise - betta ut på turn" bra.

 

Raisar han igen på turn är förmodligen ditt toppair kasst och du kan lägga dig med hyfsat gott samvete. Mot vissa måste man dock syna en turnraise om de är typen av spelare som använder sig av taktiken att raisa en halvkass hand på turn för att få en "free showdown". På 0.5-1 bör du dock inte vara så orolig för det.

 

Synar han däremot bara ditt turnbet var han förmodligen på ett drag och du har därmed blockerat hans önskade frikort på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...