Gå till innehåll

Windows Adressbok och Windows 2000-lösenordsskydd

Recommended Posts

Postad

Behöver snarast hjälp.

Operativsystemet i fråga är Windows 2000. Ifall det visar sig att administratörslösenordet jag har fått för att logga in inte är korrekt, hur gör man då? Finns det någon väg runt? Något program man kan lägga in i datorn och köra i dosen innan man startar upp Win2k?

Om det nu inte går att komma förbi lösenordsskyddet, var någonstans på datorn ligger Adressboksfilen sparade, och vad heter filen förutsatt att den inte blivit ändrad? .WAB är formatet tror jag.

Väldigt tacksam för snabb hjälp!

Postad

I 2000 så ligger lösenordet i en SAM-fil under Windows-katalog/system32/config/SAM

Du kan komma åt den mappen genom att installera ett annat NTFS-baserat System. (Rekommenderat är NTFSDOS)

Sedan så kopierar du över SAM-filen till en Diskett eller dy.

Sedan använder du en Dekrypter, som t.ex. LC4 eller dy. och hoppas att den klarar att knäcka lösenordet (kan ta lång tid - Allt i från ett par minuter till säkert veckor).

MVH

//KF

Postad
Du kan komma åt den mappen genom att installera ett annat NTFS-baserat System. (Rekommenderat är NTFSDOS)

Såvitt jag förstår av NTFSDOS professional så måste jag installera detta när jag är inne i Windows. Har jag missuppfattat eller?