Bimpi Postad 15 Augusti , 2006 Rapport Postad 15 Augusti , 2006 Hej, hoppas det är någon som läst optik och kan hjälpa mig lite. Ska skriva tenta i morgon, något som jag skulle ha gjort för ca 2 år sedan så det är lite ringrostigt... Frågan: Om man t.ex. har en enkelspalt som belyses och sedan en skärm bakom spalten som man ska studera diffraktionsmönster på, hur använder man Cornus spiral för att hitta maxima och minima? Alltså vart på spiralen kollar man för att hitta dessa värden (på v)? Citera
Cyntax Postad 15 Augusti , 2006 Rapport Postad 15 Augusti , 2006 Hej, hoppas det är någon som läst optik och kan hjälpa mig lite.Ska skriva tenta i morgon, något som jag skulle ha gjort för ca 2 år sedan så det är lite ringrostigt... Frågan: Om man t.ex. har en enkelspalt som belyses och sedan en skärm bakom spalten som man ska studera diffraktionsmönster på, hur använder man Cornus spiral för att hitta maxima och minima? Alltså vart på spiralen kollar man för att hitta dessa värden (på v)? Jag skulle kolla ungefär på mitten av spiralen. Är den i koppar eller silver? För övrigt gillar jag den här tråden också... Citera
Recommended Posts