Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Funderar på att köpa en lite bättre MTB träningscykel, den jag kikat på är denna:

Scott Scale 50 för ca 12000kr hos bla cykloteket.

Vill inte ha en heldämpad, utan gärna något liknande som den jag namngivit. Cykel är tänkt att användas i skogen samt lättare joggingsspår likande terräng...

Någon som har lite mer "cykelerfarenheter" än mig som kan hjälpa till med lite tankar och ev tips???

Postad

nu kan jag ju inte så mycket om cyklar.. men den såg grymt fräsch ut och verkade ha bra dämpare, växlar och bromsar.

Själv har man inte lika stor budget utan fick nöja mig med en Crescent Edge ETC700 för 7.995:-

Det jag tyckte var bra med den var Deore växlarna samt att man har lock-up eller vad det heter på dämparen.

Får den om någon dag så då ska jag ut och testa i skogarna =)

Lycka till med cykelköpet

/Daniel

Postad

Hitta en begagnad cykel istället... jag hittade en begagnad Sintesi som hade körts 2 mil (inget i skog) och var hur fräsch som helst. Fick den för halva priset (under halva om man räknar med clips och skor som ingick)...

Postad

den jag först namngav var visst svårare att få tag i än jag trodde, så jag tog denna istället:

Min cykel

mkt nöjd (än så länge iaf) har inte hunnit prova så mkt i skog etc men det skall jag göra!

valde denna modell för att jag cyklar hyffsat mkt "slätt" typ grus o asfalt

lock up innebär att du kan "låsa" dämparen helt och därmed få en helt stel cykel, du tappar en del kraft på att ha för mkt dämpning...

Postad

jo att inte välja heldämpat är ju ett bra tips, men otroligt smidigt är ju lock up. Själv skulle jag gått efter vikten på cykeln samt komponenterna då (samt varit extra noga med kvalite på däck och fälg) eftersom du "enbart" vill färdas på någotlunda slätmark.

Finns modeller med lock up både fram och bak på dämparna

för dom som vill ha heldämpad cykel finns just nu en billig på blocket (obs inte ja som säljer)

http://www.blocket.se/vi/8832080.htm?ca=3_s

detta va en riktigt bra cykel för freeride/downhill lek när den kom.

Har själv en cyclepro av modell fr1 som jag kör downhill/freeride me. dubbeldämpad utan lock up tyvärr.

Men samtidigt ska man ju köpa sig en cykel som man trivs med och inte en som bara ser billig ut på pappret om man säger så. Får hoppas du får många fina mil på grusvägarna me din nya hoj!

Postad

kul att det inte bara var "sittande" PF:are här utan lite "rörligt folk" med :lol:

det är verkligen en djungel av modeller där ute...

jag har som sagt cykeln jag tidigare nämnt men har lite "problem" med den. bakbromsen gnisslar/kvittrar. det upphör om jag bromsar lr bara rör bromsen lite.

har rengjort skiva och ok från ev fett och provat justera den ett antal gånger dock utan framgång, nån "cykelmeck" med något bra tips?

har vart till ÅF några ggr med men han verkar ej kunna hjälpa mig :( ska nog även dra iväg ett mail till Gary Fisher...inget kul med en ny gnisslande cykel

Postad
Lixom, kör ni bara runt o skogen o håller på? :P Låter skoj isåfall :D

jag tar en liten omväg med lite gruscykelväg/skogsstigar till jobbet.. skitkul och åka omkring och trixa lite för sig själv =)

Postad

Allmänt tips till personer som tänker skaffa sig en dyrare cykel: lägg ned lite pengar på ett ordentligt lås också. Cykelstölder är vanliga i sig och med en sån cykel ökar begärligheten och sannolikheten att få den snodd markant. Jag talar ur egen erfarenhet... (Kanske ett uppenbart och tråkigt råd men men..)

Postad

DaPine87: du som jag är väll från karlskoga? jag brukar snurra runt i nobellbacken och på nobelspåret å i dom trakterna. blir ca 2½ timme per träningspass, oftast varannan dag typ.

ang skrikande bromsar:

är det när det är blött ute eller hela tiden?

bromskiva/ok eller vanliga bromsklossar?

det kan ju vara en "glatt" yta på belägg/klossar som gör att det inte fäster bra mot fälgen. testa att gnugga upp brombeläggen/klossarna med lite sandpapper, men bara rugga lite på ytan.

Annars kan de vara samma fel som de brukar bli på bilar om du har skivbroms/bromsok å de är att kolven i oket rör dig mot baksidan av beläggen vilket ger det skrikande ljudet, det avhjälpes enklast med såkallade skrikplattor. om detta finns till cyklar vet jag faktiskt inte då jag hatar skivbromsar på cyklar :D