eroz Postad 4 Januari , 2005 Rapport Postad 4 Januari , 2005 Bordsstämning Tight/passive 2 spelare som jag märkt spelar bra (F1 & F6) 1 spelare verkar vilja bli av med sina pengar (F5) Ingen speciell uppfattning om de andra men de är i alla fall inte superdåliga. Spelet Normal Table Fixed Limit 2.00/4.00 Rake: 3.00 Seat1: F1 Seat2: eroz (Dealt: 6:club: 6:diamond:) Seat3: F2 Seat4: F3 (Dealer) Seat5: F4 Seat6: F5 Seat7: F6 Seat8: F7 Seat9: F8 Seat:10 F9 OpeningBetRound F4 : Posts small blind 1.00 F5 : Posts big blind 2.00 F6 : Folds F7 : Folds F8 : Folds F9 : Calls for 2.00 F1 : Folds eroz : Calls for 2.00 F2 : Calls for 2.00 F3 : Folds F4 : Raises for 3.00 F5 : Calls for 2.00 F9 : Calls for 2.00 eroz : Calls for 2.00 F2 : Calls for 2.00 I vanliga fall vill jag gärna ha 2 limpare framför mig med låga pokckets men men. SB rasiar och alla callar. Flop Dealing Flop: [ ]6:heart: 4:diamond: 5d:diamond: (Pot = 20$) F4 : Bets 2.00 F5 : Calls for 2.00 F9 : Calls for 2.00 eroz : Raises for 4.00 F2 : Calls for 4.00 F4 : Calls for 2.00 F5 : Calls for 2.00 F9 : Calls for 2.00 Floppar toptrissen, raisar för att kanske få bort F2 eller nån dragare och för att jag med väldigt stor chans har bäst hand. Turn Dealing Turn: [ ]5:club: (Pot = 40$) F4 : Checks F5 : Bets 4.00 F9 : Calls for 4.00 eroz : Calls for 4.00 F2 : Folds F4 : Calls for 4.00 Nötkåk. Going for the overcall, nu får dragarna mer än gärna stannar kvar! River Dealing River: [ ]Q:diamond: (Pot = 56$) F4 : Checks F5 : Checks F9 : Bets 4.00 eroz : Calls for 4.00 F4 : Raises for 8.00 F5 : Calls for 8.00 F9 : Calls for 4.00 eroz : Raises for 8.00 F4 : Raises for 8.00 F5 : Calls for 8.00 F9 : Calls for 8.00 eroz : Calls for 4.00 Färgen kommer in, callar bara för att få en raise eller i alla fall fler callers om nån satt färgen. Till min förvåning raisar helt plötsligt F4, antar att han satt färgen. När de resterande callar hans raise 3 bettar jag, F4 cappar (detta känns helt plötsligt inte så bra) och alla callar. Showdown eroz [ 6:heart:, 6:club:, 6:diamond:, 5:diamond:, 5:club: - Fullhouse ] F4 [ Q:diamond:, Q:heart:, Q:spade:, 5:diamond:, 5:club: - Fullhouse ] F5 [ 5:diamond:, 5:club:, 4:diamond:, 4S, K:diamond: - Two Pair ] (Som sagt, han gulade några orbits senare) F9 [ Q:diamond:, J:diamond:, 7:diamond:, 5:diamond:, 4:diamond: - Flush ] Men nänä dra in din 2-outare du gör det det är lika bra jag vill ändå inte ha pengarna! Result F4 Showed Cards (Winning) 117.00 F5 Showed Cards F6 Mucked Cards F7 Mucked Cards F8 Mucked Cards F9 Mucked Cards F1 Mucked Cards eroz Mucked Cards F2 Mucked Cards F3 Mucked Cards ------------------ Community Cards ------------------ [ 6:heart:, 4:diamond:, 5:diamond:, 5:club:, Q:diamond: ] ------------------ Players Cards ------------------ F4 [ Q:heart:, Q:spade: ] F5 [ 4:spade:, K:diamond: ] F6 [ -, - ] F7 [ -, - ] F8 [ -, - ] F9 [ 7:diamond:, J:diamond: ] F1 [ -, - ] eroz [ 6:club:, 6:diamond: ] F2 [ -, - ] F3 [ -, - ] Avslutning Nu till det jag undrar över. Den primära frågan: Ska jag 3 betta som jag gjorde eller ska jag nöja mig med att calla pga att F4 helt plötsligt vaknade till liv efter att varit ganska passiv efter jag tog kommandot i potten? (checkraisen har gör på river alltså.) Jag ville faktiskt sätta honom på en färg där men när han reraisar mig så blev jag som sagt orolig. Skulle jag raisat t.ex. på turn för att få bort eventuella överpar? Känns inte riktigt så tycker jag, jag vill jag ju ha med honom egentligen. * RP, lite kortare - QoS * Citera
ElNeko Postad 4 Januari , 2005 Rapport Postad 4 Januari , 2005 Tycker du borde ha höjt på the turn. F2 synade två small bets kallt på floppen, inte omöjligt att han synar igen. F4 har höjt från small blind och han bettade ut på floppen mot så många motståndare, därför känns överpar ganska troligt. Väldigt många spelare skulle syna två bets med ett överpar där. De som redan lagt in pengar kommer säkert att syna en höjning, eller kanske ännu bättre trebetta på the turn. Det vill säga även ifall F2 och F4 foldar kommer du att få in lika många bets på the turn som om du bara synat och du har samtidigt färre händer att spela mot. Du har också goda möjligheter att få in ännu fler bets. Tycker du borde höjt på the river också därför att du har potential att få in många fler bets. Om nu inte F4 fått in sin kåk, hade säkert F5 synat två bets och F9 troligen tre-bettat och du kunde plockat in ytterliggare bets. /Neko Citera
Hjort Postad 4 Januari , 2005 Rapport Postad 4 Januari , 2005 Lite spontanskeptisk till prefloppspelet, men kan inte riktigt definiera det. Har en känsla att du vill ha ett läge där du troligen får spela HU eller 5-handed och väldigt liten chans att betala två bet om det är inte du som lägger in andra betet så att det blir HU. Och andra sidan så är 66 rätt mycket starkare än exempelvis 33. Men jag har inga konkreta data här, så det finns inte så mycket att säga om det. På floppen så höjer du ju inte för att få bort draghänder, du kan nämligen inte få bort någon av de draghänder du skulle vilja få bort. Du höjer för att få värde av ditt set, eftersom det antingen är bästa handen, bästa draget eller både och). Kanske att man kan tänka sig att en syn är bättre eftersom man då kan få låsa fast några för två stora bet istället, problemet med det är ju bara att det inte alls är så säkert att de kommer betala två stora bet på turn, eller att du ändå inte kan få in det om du höjer på floppen. På turn så klonkar du så gott som nötterna och det är klart att du vill ha kvar draghänder. Men jag ser ingen anledning till att ge dem någon direkt rabatt eftersom de ändå bör vara väldigt synbenägna när det ligger 14 stora bet i potten. Större delen av tiden missar de ändå sina drag och då tjänar du inga extrabet på att låta dem dra billigt, samt att det inte alls är så osannolikt att det blir några höjningar på rivern från någon som träffar nötfärg/nötstege även om du höjer turnen. Så jag tycker absolut att du ska ta betalt här. På rivern så verkar det ju först som det hela går i lås, och synhöjningen är väl knappast någon katastrof där. Själv lutar jag lite åt att höja direkt (eftersom det ger F9 möjlighet att trebeta), men jag har inte några ovedersägliga siffror här. När du sedan får en höjning följt av syner från preflopphöjaren så kan det ju mycket väl vara så att han faktiskt klonkat damen, men AdKd och kanske AdJd bör också vara kandidater. Något som är väldigt viktigt att inse här är att du som mest kan förlora 2 stora bet här, men din potentiella uppsida är 6 stora bet. Så för att trebeten ska vara fel så måste vi göra pessimistiska antaganden i stil med att F9 har överkåk 2 gånger så ofta som en sämre hand eller att de övriga spelarna ofta kommer fega ur på de sista beten. *Exempel* F9 slår dig hälften av tiden och cappar bara med en bättre hand, både du och övriga spelare betalar av: 1/2*3 stora bet när du vinnner -1/2*2 stora bet när du förlorar = +1/2 stort bet F9 slår dig 2/3 av gångerna men cappar alltid, bara en av de övriga motståndarna betalar av båda extrabeten: 1/3*5 stora bet när du vinner - 2/3*2 stora bet när du förlorar = +1/3 stort bet F9 slår dig hälften av gångerna, cappar med kåken och bara en av de övriga spelarna betalar av något mer: 1/2*2 - 1/2*2 = 0 stora bet Helt uppenbart går det att hitta exempel där det är -EV att trebeta, även om jag inte råkade göra det nu. Vilka antaganden som bäst passar din situation får du nog försöka avgöra själv. Citera
Recommended Posts