Gå till innehåll

NL - Hur ofta förlorar låga mot höga triss?


jeck

Recommended Posts

Jag har kollat igenom lite i PT och upptäckt att säkert 4 av dom 10 största potterna jag har förlorat har varit när jag floppar medeltrissen / lägsta trissen och möter någon som har floppat en högre triss.

 

Tänkte höra med er om det är så för er också? eller om det bara är jag som har oflyt eller spela för låga pockets preflop?

 

Hur stor är egentligen chansen att när man floppar medeltrissen t ex att någon annan sitter på högsta trissen? Har hört att det inte går att räkna ut men det måste ju gå att sätta något sorts "odds" på det?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det känns som det jämnar ut sig om man ser till de ggr man själv sitter med det högre setet.

ofta för grunda stackar på internet för att komma ifrån ett set på en i övrigt ofarlig planka

 

Men skulle det inte hjälpa i längden att folda typ 22, 33,44 även vid en mini raise preflop? eller tjänar man på att calla dom ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skulle det inte hjälpa i längden att folda typ 22, 33,44 även vid en mini raise preflop? eller tjänar man på att calla dom ändå?

De riktigt små paren kan imho faktiskt vara värda att folda i en hel del situationer preflopp. De har ju försvinnande liten sannolikhet att överseta någon annan och blir signifikant oftare själva översetade. Dessutom så är det rätt mycket svårare att råka vinna med en oförbättrad 33 än det är med en oförbättrad 77.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig att sannolikheten för att när du vid ett tiomannabord ser floppen tillsammans med alla andra, och floppar det låga setet, och samtidigt är uppe mot endera överseten är ca 5%. Men det är bara snabb fuskräkning som vägleder mig till detta. Ungefär så som jag skulle räkna på det om jag satt vid ett bord och ville veta av någon anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oddsen på att nån har högre triss borde väll funka lika som om någon sitter med ett visst par på hand. Chansen att få tex AA pocket är ju 220:1... så det borde väll va oddset att någon sitter med en specifik triss...

Nope, när någon ska ha triss så finns det ju inte lika många sätt att ha det paret på hand som det finns att ha ett annat par på hand.

 

Exempel: Ad på bordet

Då kan man ha AA på hand på följande vis: AhAs, AhAc, AsAc. Alltså tre sätt.

KK kan man ha på de här sätten: KhKs, KhKd, KhKc, KsKd, KsKc, KdKc. Alltså sex sätt.

 

Följdaktligen så är KK dubbelt så trolig som enskild hand jämfört med AA, om de var lika troliga innan man sett Ad och ingen annan information tillkommit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De riktigt små paren kan imho faktiskt vara värda att folda i en hel del situationer preflopp. De har ju försvinnande liten sannolikhet att överseta någon annan och blir signifikant oftare själva översetade. Dessutom så är det rätt mycket svårare att råka vinna med en oförbättrad 33 än det är med en oförbättrad 77.

 

Okej, men samtidigt när jag lirar shorthanded / fullring på nivån 0.5/1 1/2 så känns det inte som att om potten är miniraisad eller raisad till 4X bb och 3 st callat raisen redan, som att det är värt att lägga ner ett lågt pocket?

 

Det leder iofs till en annan fråga, t ex på Party-nätverket då inköpet är 50 ggr BB, så kan det inte vara +EV att syna såna höjningar med låga pockets? Eller iaf kan det inte ha ett lika stort EV som där inköpet är 100 BB's eller har jag helt fel då?

 

Ps. Hur citerar man vad någon person skrivit så det står "Johan hjort skrev:" Innan quote rutan? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det leder iofs till en annan fråga, t ex på Party-nätverket då inköpet är 50 ggr BB, så kan det inte vara +EV att syna såna höjningar med låga pockets? Eller iaf kan det inte ha ett lika stort EV som där inköpet är 100 BB's eller har jag helt fel då?

Nej du tänker rätt där även om jag är lite tveksam till att småparen blir bättre och bättre ju djupare pengarna blir.

 

Ps. Hur citerar man vad någon person skrivit så det står "Johan hjort skrev:" Innan quote rutan? :)

Man skriver: [ quote="personsomskrev" ]text personen skrev[ /quote ]. Fast utan mellanslag i taggarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du tänker rätt där även om jag är lite tveksam till att småparen blir bättre och bättre ju djupare pengarna blir.

 

Får nog ta och hålla med där, när pengarna blir ännu djupare är småparen -> småset inte alls speciellt roliga..

 

Hmm men eftersom dom(småa pockets) blir sämre när stackarna är små så måste dom bli bättre när stackarna är stora, speciellt med tanke på att det är ju ingen större skillnad på spelarnivån på folk som sitter på party eller på ställen där det är 100ggr BB i inköp. dvs. man måste få mycket högre implicita odds mot folk med större stackar när man träffar sin triss, efter att synat raisen preflop.

 

Det finns ju många som man kan spela av hela stacken om man har lite tur och han träffar TPTK / två par samtidigt som han träffar trissen

Samtidigt finns det många puckon som försöker slowplaya(antingen limpar/miniraisar preflop) med AA och KK som med lätthet kan gå all in på floppen om någon bettar högt och det inte ligger någon stege/färg ute.

 

Som jag sa tidigare så är det ju low-limit och det innebär ju att många tomtar callar raise preflop med "ingenting" det är ju inte så att alla sitter på pockets direkt, så chansen att man förlorar mot en högre triss kan inte vara så jättestor då även om det är många som callar.

 

Däremot på party så krävs det ju som sagt mycket mer i stackarna för att man ska tjäna på att calla raisen preflop annars kan man inte få implicita odds på det.

 

Tror det skulle vara värre på högre nivåer dock mot högre stackar där motståndet är bättre och det blir svårt att avgöra om han verkligen har en högre triss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm men eftersom dom(småa pockets) blir sämre när stackarna är små så måste dom bli bättre när stackarna är stora, speciellt med tanke på att det är ju ingen större skillnad på spelarnivån på folk som sitter på party eller på ställen där det är 100ggr BB i inköp. dvs. man måste få mycket högre implicita odds mot folk med större stackar när man träffar sin triss, efter att synat raisen preflop.

Jag skulle tro att de är som bäst när stackarna ligger runt 100bb-200bb, under så blir de sämre och över så blir de sämre. Själva nyckeln till dem är väl att motståndaren ska kunna få in hela stacken med en några snäpp sämre hand mot dem utan att skämmas. Så är ju knappast fallet om man har 500bb i stacken,.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...