Gå till innehåll

ARTIKEL: Olagligt pokerspel om pengar i Linköping

Recommended Posts

Postad

Vet inte om det skapas tråd om denna innan... den låg ju iaf under artikeltipsen på första sidan, Länk till corren.

Men, det som jag undrar över... uppe till höger är en bild på en gubbe med texten "Ronny Svensson är en av de Linköpingsföretagare som blivit lurade av Michael Thorsson i Linköpings Poker.", men i själva artikeln står ingenting om detta.

Är det bara ett fult sätt att svärta ner pokerklubben, eller har det hänt något konkret som någon känner till?

Postad

Men, det som jag undrar över... uppe till höger är en bild på en gubbe med texten "Ronny Svensson är en av de Linköpingsföretagare som blivit lurade av Michael Thorsson i Linköpings Poker.", men i själva artikeln står ingenting om detta.

Så här stod det i dagens Corren (det var tre helsidor):

- I början av året beställde Michael Thorsson kläder och reklamtryck för Linköpings Poker och annat pokerspel för sammanlagt cirka 30 000 kronor, säger profilföretagaren Ronny Svensson.

I efterhand erkänner han att han varit blåögd i sina kontakter med pokerklubben och vill nu varna andra.

Varorna levererades men några pengar fick aldrig Ronny Svensson trots ett stort antal påstötningar. En smäll på 30 000 kronor är kännbart för en mindre företagare:

- Det hette att det internationella nätpokerbolaget Eurobet skulle betala räkningen vilket inte var konstigt då en del av reklamen handlade om det bolaget.

- När jag efter många om och men fick kontakt med Eurobet Nordic så uppgav de ansvariga att sponsorpengar på 100 000 kronor betalats ut till klubben som skulle betala reklamen och att jag skulle strunta i om Eurobet sponsrade verksamhet som lurade företagare, säger Ronny Svensson.

Sen så handlar artikeln en stund om att klubben aldrig betalade någon hyra för deras första lokal som man efter ett par månader flyttade ifrån...

Michael Thorsson tillbakavisar företagarnas kritik:

- Profilföretaget levererade jackor som saknade knappar och hade trasiga sömmar och hål i fickorna. Sådant vill jag inte betala för, säger han.

När Ronny Svensson tar del av motanklagelserna skakar han på huvudet:

- Det saknades någon knapp och någon söm var sönder med det hade vår sömmerska fixat direkt om Thorsson velat det. Kritiken är bara efterhandskonstruktioner.

Stod lite mer men jag orkade inte skriva mer :)

Postad

Att beställa något innan man har pengarna är inte särskilt smart.. Vet av egen erfarenhet att siter kan lova fina sponsoravtal som de (eller deras anlitade PR-företag i mitt fall) sedan aldrig får tummen ur röven att genomföra.

Postad

Lite roligt. Det går ju rykten om att den där Thorsson var i slagsmål hela tiden nere på klubben och inte klarade av bad beats. Vet inte om han blivit kickad men det skulle ju kunna förklara varför det helt plötsligt kommer fram lite grejer i lokaltidningen.. hämnden är ljuv. Någon som kan bekräfta eller dementera?

Postad

Det har blåst mycket ikring "Linköpings Poker". Det var bl a en del spam i PM här på pf.nu. Antar att det riktade sig särskilt till oss som är från Linköping.

Intrycket var oseriöst redan från början. Det fanns ingen information förutom att man skulle kunna anmäla sig för 300 kr. Ingen e-postadress och öht taffligt. Rykten har dessutom cirkulerat om slagsmål, försäljning av svartsprit och andra oegentligheter.

Postad
Det har blåst mycket ikring "Linköpings Poker". Det var bl a en del spam i PM här på pf.nu. Antar att det riktade sig särskilt till oss som är från Linköping.

Intrycket var oseriöst redan från början. Det fanns ingen information förutom att man skulle kunna anmäla sig för 300 kr. Ingen e-postadress och öht taffligt. Rykten har dessutom cirkulerat om slagsmål, försäljning av svartsprit och andra oegentligheter.

En riktigt SVARTKLUBB med andra ord. Precis den bild av en pokerklubb som allmänheten har. Tyvärr då flertalet av Sveriges pokerklubbar sköts snyggt och prydligt.

Postad

- I början av året beställde Michael Thorsson kläder och reklamtryck för Linköpings Poker och annat pokerspel för sammanlagt cirka 30 000 kronor, säger profilföretagaren Ronny Svensson.

- Profilföretaget levererade jackor som saknade knappar och hade trasiga sömmar och hål i fickorna. Sådant vill jag inte betala för, säger han.

- Det saknades någon knapp och någon söm var sönder med det hade vår sömmerska fixat direkt om Thorsson velat det. Kritiken är bara efterhandskonstruktioner.

Ja, det lär vara efterhandskonstruktioner, eftersom jackorna med påstådda fel inte lämnades tillbaka till profilföretaget. Så vitt jag vet är det så man brukar göra om man får en vara som man inte är nöjd med.

Postad
Lite roligt. Det går ju rykten om att den där Thorsson var i slagsmål hela tiden nere på klubben och inte klarade av bad beats. Vet inte om han blivit kickad men det skulle ju kunna förklara varför det helt plötsligt kommer fram lite grejer i lokaltidningen.. hämnden är ljuv. Någon som kan bekräfta eller dementera?

Att han hade svårt för bad beats kan jag bekräfta. (om du med en bad-beat menar att bli nedsynad när man bluffar :-))

Jag slutade besöka Linköpingspoker för länge sedan, så några slagsmål har jag ingen förstahandsinformation om. (nivån är snarare "pålitliga rykten")

Jag tvivlar att han har kunnat bli kickad, då det var hans egen klubb. Vet inte om lokaltidningen har börjat skriva om detta för att det är någon av hans "vänner" som tipsat om detta, eller om lokaltidningen tyckte det passade med ett pokerreportage nu i VM-tider, och började rota lite.

Jag är ganska säker på att jag inte är ensam om att vara glad för att Thorsson får det hett om öronen.

Postad

Ja, det lär vara efterhandskonstruktioner, eftersom jackorna med påstådda fel inte lämnades tillbaka till profilföretaget. Så vitt jag vet är det så man brukar göra om man får en vara som man inte är nöjd med.

Enligt Köplagen skall man undersöka de mottagna varorna GENAST och reklammera dem utan dröjsmål, heter det. Har man inte gjort detta kan man inte långt efter komma och hävda att det var fel på prylarna. Detta för att leverantören ska få en chans att åtgärda felet. ... Så då ska man alltså ändå betala.

Det blir en fortsättning på artikeln imorrn?

Tråkig pajkastning iaf.

Postad

Inte minst är det intressant att Eurobet Nordic har sponsrat Linköpings Poker med 100kkr. Företrädare för Eurobet har dock gjort sig oanträffbara för Corren, och de vägrar mao kommentera att de stöttat en lurendrejare.

Postad
Jag är ganska säker på att jag inte är ensam om att vara glad för att Thorsson får det hett om öronen.

Spelade inte du i team Linköpings poker? Har hört något rykte om det...

Det var inte så mycket till team, men jo, spelade i Linköpingspoker-kläder på LM (men var osponsrad för övrigt, pröjsade min egen startavgift).

Stod även på det hyreskontrakt för gamla lokalen som nämns i artikeln i tidningen, men som inte finns på nätet ännu.

Var även med och hjälpte till lite vid en del av de turneringar som hölls på Linköpingspoker i gamla lokalen.

Postad
Inte minst är det intressant att Eurobet Nordic har sponsrat Linköpings Poker med 100kkr. Företrädare för Eurobet har dock gjort sig oanträffbara för Corren, och de vägrar mao kommentera att de stöttat en lurendrejare.

Med tanke på hur artiklarna var vinklade med "professionella pokerbord" och som det var något näst intill brottsligt av pokerklubben att inte släppa in några okända personer i lokalen förstår jag att Eurobet Nordic inte ville svara på frågor.

Min gissning på ny artikelrubrik om de ställt upp på intervju: "Internationell pokerbolaget Eurobet Nordic svindlar småföretagare i Linköping". Redan artikeln som det är nu låter ju påskina indirekt att Eurobet skulle ha något ansvar för skulden. Sedan undrar jag vad det är för småföretagare som säljer varor för 30k på faktura till en person som representerar en pokerklubb (dvs antagligen håller på med verksamhet som är olaglig i Sverige)

Postad

Det är dock ganska klart att inte allt är som det ska med Linköpings Poker. Att Eurobet inte vill svara på frågor tolkar jag snarare som att man inte kollat upp fakta ordentligt innan sponsringsavtalet skrevs.