Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Att openlimpa i sen position gör man ju aldrig i NL CashGame.

Jag undrar hur eller om man skall använda sig av detta drag i turneringar? Med anten i potten blir det procentuellt mycket större startpotter, kan det göra openlimpning ett bättre alternativ än att höja först in?

Jag har nämligen mina aningar om att det kan vara bättre än att höja först in då jag såg Phil Hellmuth openlimpa ett flertal gånger på finalbordet i NLT turneringen han vann.

Det håller potterna mindre än när man höjer och det brukar vara profitabelt för de bättre parterna i utspelningen av handen. Och man får väl också anta att man har rättså rejält större fördel mot tomtarna i micro-turneringarna man möter än vad Phil har på ett finalbord i WSOP.

Vad tycker ni om detta, tror ni det skulle kunna vara något att ägna sig åt?

Postad

I turrar är det oftast större anledning att höja först in än i CG, inte mindre.

Dock kan det ibland vara en bra idé om spelarna bakom är aggressiva och ens hand inte tål en reräjs (man bör ju mixa upp det förstås och inte bara limpa med just de händerna). Dels för att man tappar det värdet handen hade, och dels för att ens image inte blir särskilt rolig om man viker frekvent mot resteals. Sedan kan det vara ett bra trick för att hålla fi på mattan, så att han börjar fundera över vad sjutton man pysslar med ("slowspelar han ett monster nu?" etc).

Största svagheten IMO är att det blir rättså svårt att sätta BB på en hand, eftersom han verkligen kan ha any two.

Postad
I turrar är det oftast större anledning att höja först in än i CG, inte mindre.

Vad har du för belägg för det? Att openlimpa på CO i CG är i närmaste kriminellt här på PF så vad hade t.ex Hellmuth för anledning att opemlimpa på finalbordet? Han skulle knappast göra något medvetet EV-

Postad
Vad har du för belägg för det?

En väldigt avgörande faktor till om man ska höja eller limpa är blindsens storlekar i förhållande till stacken. I turrar är stacken mindre än i CG. I vissa turrar börjar du mer djupstackad än i ett standard-CG, men för eller senare blir det sant ändå.

vad hade t.ex Hellmuth för anledning att openlimpa på finalbordet?

Det får du nog fråga honom om. Men jag angav ett par tänkbara anledningar.

Han skulle knappast göra något medvetet EV-

Skrev jag att det var EV-????

Postad

det är inte så mycket att disskutera vilket som är mest lämpligt att openlimpa .. tidigt i en turnering eller cashgame eftersom det i 95% av fallen är en taktik man inte ska tillämpa..

Att hellmuth gör det tyder bara på hans stora ego att han tror att han kan spela ut alla så otroligt postflop.

Postad

Du sade att det oftast är större anledning att höja först in i turneringar än i CG, och eftersom man inte gör det alls i CG tog jag det som att det aldrig borde vara profitabelt att göra så i turneringar.

"Skrev jag att det var EV-????"

EV- i förhållande till att istället enbart höja först in alltså.

Att Hellmuth opemlimpade i sen position ett antal gånger tog jag som att det borde vara mer profitabelt spel än att höja först in i vissa lägen, annars skulle han inte göra det.

Sådana situationer där det är mer profitabelt att limpa än att höja uppstår vad jag förstår aldrig i CG.

I princip aldrig, då.

Postad

Väldigt många äldre herrar som tycker om att göra det med händer i stil med KJ, QJ, A4, etcetc.

Det de inte inser är hur sårbara de gör sig själva emot bluffar av knappen, SB o BB