Gå till innehåll

NLT - Folda KK?


Fadeh

Recommended Posts

Bordsstämning

Jag har bluffat en hel del och folk har även sett att jag gjort det. Så jag är ganska säker på att den gången jag för något bra inom kort att jag kommer få rejält med betalt. Är väl en 5 personer på bordet som jag helst inte spelar stora potter med om jag får välja. Nu kommer jag upp mot en av dessa 5.

 

Spelet

Table: Everybody Hurts

Normal Table No Limit 2/4$

 

Seat: 1 SB

Seat: 2 BB Motståndaren i detta fallet. Sitter med drygt 950$

Seat: 3 UTG1

Seat: 4 UTG2

Seat: 5 MP1

Seat: 6 MP2

Seat: 8 MP3

Seat: 9 CO

Seat: 10 BUTTON (Fadeh) Sitter på drygt 600$

 

Fadeh was dealt: [ K , K ]

 

OpeningBetRound

SB: Posts small blind 2$

BB: Posts big blind 4$

UTG1: Folds

UTG2: Calls for 4$

MP1: Folds

MP2: Folds

MP3: Calls for 4$

CO: Folds

Fadeh: Raises for 20$

Standardraise, 3BB+BB*antal limpare

 

SB: Folds

BB: Raises for 36$

Jaha och nu kommer snubben i BB och gör en miniraise. Denna person har höjt ganska många potter, har redan tagit drygt 200$ av honom. Han brukar väldigt sällan höja en öppning. Antar han sitter med AA-JJ eller AK. Kan inte tänka mig att han har något annat. Visst vet han att om jag öppnar från button behöver jag inte ha något speciellt. Men någon resteal är det inte frågan om här. Då måste han betta hårdare än att höja mitt bet med fjuttiga 16$. Vad mer vet jag om denna spelare. Jo han är inte rädd för en all in på 1200$ pott. Han är rättså bra och har väldigt ofta en stor stack.(som idag) Men skulle han gå syna all in med oförbättrad AA post flop. Tveksamt. Hur som helst, så tror jag att han tror att jag försökte stjäla och minihöjer för att få in ett par extra dollar från mig med sina legitima hand. Han vet att jag inte foldar mot en sådan höjning med mina implicita odds. Men vad ska han betta i detta läget? Han vet samtidigt, eller jag tror han vet att jag foldar mina kungar här om jag vet att han har AA och han gör ett tillräckligt stor höjning. Jag hade nog själv slängt in minst 50$ om jag varit i hans läge här. Annars hade jag tyckt det var lönlöst och då kan jag lika gärna ta en flopp och låta motståndaren leda.

 

UTG2: Folds

MP3: Folds

Fadeh: Calls for 16$

 

Flop

Dealing Flop: [ 3 , J , Q ]

(Pot = 82$)

 

BB: Bets 78$

Han drar på ett pottbet. Föga oväntat, nästan säker på att han hade bettat på alla floppar. Men samtidigt brukar han inte betta pott så ofta. Jag hade mer förväntat mig ett bett på drygt 50-60$ av honom här. Hur som helst, med denna flopp så vet jag att jag är slagen i stort sett. Det enda jag slår är AK och jag delar om han sitter med KK också. Men vad har han, med QQ tror jag inte han hade bettat pott. Då hade han troligen försökt betta lite mindre så att jag ska gå med om jag nu har KK. Tror inte han tror jag har AA för då hade han förväntat sig att jag höjt honom igen preflop. JJ kan han ha, men det är lite samma resonemang där, då vill han också få in mer pengar i potten. Återstår är då AA, har han AA vill han garanterat inte ha syn från mig i detta läget. Och det känns mer naturligt att han bettar pott med AA än med QQ och JJ. Att han skulle ha något sämre känns som ganska osannolikt, han brukar inte bluffa speciellt ofta. Framförallt inte höja en öppning preflop utom position.

 

Hur som helst, hans agerande tyder på AA men vågar jag chansa på att han har det, det är frågan. Om jag synar, så vet jag inte om han bettar AA igen på turn, men jag tror det. QQ och JJ kommer han garanterat betta igen på turn. Så med andra ord, synar jag så vill jag helst höja honom all in på turn om jag ska spela. Och har han AA kommer han troligen folda i såna fall.

 

Då är ju frågan. Är det troligare att han har AA+Bluff än att han har QQ+JJ. Såhär i efterhand tror jag det, framförallt eftersom ett J och Q kom på floppen och att han bettade som om han hade AA.

 

Vad hade ni gjort här? Syn flop + Höja all in på turn eller att folda på floppen.

 

Jag valde att folda och sa att jag hade KK, han svarade att han hade AA.

 

Såhär i efterhand tror jag att det rätta spelet hade vart att bluffsyna och sedan slänga in stacken på turn även om de sett mig bluffa några gånger tidigare under sessionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bluffsyn är det knappast då du ändå har en legitim hand. Om du vet att han leder tycker jag det är onödigt att försöka ta potten ifrån honom här för han slänger inte något av de möjliga seten och förmodligen inte essen heller om han vågar spela stora potter som du sa.

 

Känner du dig slagen så bör du lägga kungarna här - det är inte lätt men man kan inte spela sig black på alla överpar. Om det däremot skulle vara väldigt troligt att FI spelade AQ och AJ på ett sådant här sätt så skulle jag vara mer angelägen att gå vidare i potten.

 

Du gjorde en analys av vad du trodde att han hade och tyckte att det var liten chans att du ledde elelr åtminstone betydligt större chans att han ledde än att du ledde så då är en fold okej.

 

jag brukar vara ganska duktig på att betala av folk när jag har ett överpar just därför att det också många gånger visar sig att jag vinner stora potter med det pga att FI överspelar AQ eller hamnar i en blufftilt med TT etc.

 

Jag måste bli bättre på att inte betala av precis som du gjorde här (om han nu hade essen knektarna eller damerna).

 

Det absolut bästa sättet i sådana här situationer är att vara uppmärksam på spelet så att man kan ringa in fi:s hand ganska noga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tror att han skulle potbetta varje flop, och du tänker folda till bettet, varför slänger du då inte handen redan preflop? Skulle själv ha oerhört svårt att göra det, men du kanske hade en bra read. På lägre nivåer iaf så indikerar ju minraise på det viset stor styrka.

 

EDIT: såg att det var just det faktum att bettet var potsize gjorde att du foldade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tror att han skulle potbetta varje flop, och du tänker folda till bettet, varför slänger du då inte handen redan preflop?

För att jag kan ju alltid spela handen i värsta fall som vilket PP som helst. Hoppas på set annars fold. Men nu kunde han ju haft QQ och JJ också, men de alternativen förstördes ju med den floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag tänker på med KK är att RR till 62 eller nå liknande PF ör att ta reda på om han har AA annars kan man lätt förlora pengar om floppen kommer typ 369 rainbow. Går han all-in PF när man höjer honom då äre bara och folda och sätta honom på AA och så får man vara glad över att bara förlorat 62units. Ha en bra dag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...