Gå till innehåll

Att bli stakad i turneringar, vad är schysst deal?


Recommended Posts

Yo yo!

Tobias heter jag och är ny här, spelar mkt poker på diverse olika siter. Midlimit typ.

Nu har jag iaf snackat lite med en kompis om att göra en deal gällande multiturneringar. Dvs han betalar avgiften för mig och tar sedan procent av vinsten. Om det blir någon.

Nu första $1000 han satte in (på party) sa vi att han skulle ta 60% på. Vet inte riktigt om det är någon bra deal för mig med tanke på att jag ofta placerar i pengarna. Men nu när jag inte betalar någon avgift så känns det som jag kan köra hårdare och satsa mer på finalborden på dom $200 turneringarna jag tänkt köra. Så slipper jag bry mig om att få tillbaks den där sketna anmälningsavgiften.

Mest på kul till en början, går det bra får man väl fundera på om 60% verkligen är nån bra deal. Det känns lite mycket faktiskt.

Synpunkter!

 

Tack på förhand

/ Tobias

 

P.s just nu 100pers kvar på $200k guaranteed saturday special på partypoker och jag ligger en bra bit över average stack :) D.s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja du, riktigt så är det väl inte. Kanske inget att förlora men inte lika mycket att vinna heller. sätter jag en första plats på $40 000 dollar får jag ju bara knappt hälften själv. plus att det tar en jävla massa tid att spela en turnering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du nu spelar bra och brukar placera dig ITM på de flesta turneringarna så finns det väl ingen anledning att ha en sponsor? Då är det nästan som att ge bort pengar, och jobba gratis. JAG tycker inte det är nån bra deal iaf.

 

Men skulle det gälla en större och dyrare live turnering så kanske man skulle vilja sälja sig lite för att ha råd med inköpet. Och då kanske oxå köpa några endelar i någon annan i samma turnering, så man har en chans att få tillbax lite även om man åker ut tidigt.

 

Så om du nu kom bra till i den där $200k turneringen, så kan du betala tillbaka hans tusing och hälsa att han är välkommen tillbax när du ska ut och spela live turneringar 8)

 

Fast det är ju vara vad JAG tycker.

 

Lycka till iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Proffsen, det vill säga spelare av TJ Cloutiers kaliber, har ofta en liknande deal UNDER MÅNGA TÄVLINGAR: 50-50 brukar han få.

 

Är ddet ett samarbete som bara rör sig om ett fåtal tävlingar är 25% till spelaren och 75% till backaren rimligt.

 

5 tävlingar á 200$ är inte många tävlingar, så jag måste säga att du fått en bra deal. Men satsa själv pengarna, så får du ju 100%...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

K 9 & all-in dumt? Nja.. Jag skulle ju försöka hinna få lite bättre kort iaf innan blindsen äter upp mig. Visst att "any two can win", men jag brukar låtsas att jag lirar black-jack i dom lägena.. får jag 21 (A + något klätt kort) eller bara 2 kort med ramar på så åker degen in.. Men K 9 Hmm som sagt, ett "nja" får svaret bli..

 

Men plats 40 gav väl pengarna tillbax? Eller var det bara prispengar till de 30 första?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första, turneringsdealen verkar minst sagt ok. Om vi bortser från vad som är tradition i sammanhanget och istället ser på det hela i termer av money-management och EV så ser det ut så här.

 

Du har en tournament-equity, vilket motsvarar hur mycket pengar du i snitt kan vänta dig att ha efter en turnering beräknat inför förutsättningarna innan turneringen startat. Detta beräknas normalt sett som en multipel av inköpet. Nu är jag inte så insatt i vad som är rimliga siffror här, men utifrån vad jag läst mig till från spelare som har väldigt bra koll är en tournament equity på 3ggr inköp vad de absolut bästa spelarna kan vänta sig. Deras vinst blir då 2ggr inköp per turnering. Men det är som sagt den yttersta eliten och de flesta vinnande turneringsspelare ligger säkert mycket läggre än så, gissningsvis kanske runt 1,2 till 1,5 ggr inköp i tournament equity. Var du ligger vet du antagligen bättre än jag, vilket inte säger så mycket eftersom det är en i stort sett omöjlig siffra att komma fram till för en individuell spelare.

 

Vad som händer när någon stakar dig är helt enkelt att han ger dig pengar (normalt sett inköp+avgift) för en andel i din equity. Så i det här fallet så ger han dig 215 dollar för 60% av mellan $300-$400 (alltså din tournament equity om vi antar att den ligger mellan 1,5 och 2 ggr inköp, vilket är rätt högt räknat). Så antagligen så ger du antingen inte upp någonting i EV eller lite grann, medan han tar hela risken. En drömsituation mao. Fast det verkar ju vara en riktigt taskig deal för din backer.

 

 

En liten snabb uträkning av K9-problemet ger att det är ungefär 1/4 av de möjliga händerna som är bättre än din K9 i en HU-konfrontation, mot den handdistributionen så har du runt 37% vinstchans tror jag. Men många av dessa är händer som bara är marginella favoriter, dessutom så synar antagligen inte dominerande händer såsom KT-KQ. Antagligen så kan du sno mörkarna mer än 60% av tiden och dessutom ha en rätt hyffsad chans när du väl blir synad. Det beror såklart mycket på hur synbenägna spelarna till vänster om dig är. Om du orkar posta en ordentlig handbeskrivning i HH-forumet så orkar jag antagligen göra en lite grundligare analys (det är inte särskilt svårt, bara lite omständigt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, skulle gärna göra det. Men jag sitter på Arlanda och väntar på att mitt tåg ska gå (avgång 05:35), har suttit här och väntat i tre muntra timmar.

 

Fast jag måste medge att jag fick världens jackpott när jag hittade de här internetterminalerna. Det är en sådan här Sidewalk Express som normalt kostar 19 kr/timme, men det visar sig att man kan komma åt browsern gratis genom att gräva lite i startmenyn. Massiv score ju!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...