Gå till innehåll

Juridiska skatteskyldigheterna?


zencor

Recommended Posts

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Då skall vi se, kapitalskatt:

 

Norge 28%

Finland 29%

Nederländerna 30%

Frankrike 25%

Danmark 28%

 

Visst, det kan tyckas att 30% är högt, men att det på något sätt skulle vara en viktig valfråga är hyckleri, inget parti driver det särskilt hårt som valfråga. Det finns tex andra skatter som "alliansen" hellre ändrar på innan de förändrar kapitalskatten.

 

Det finns ett antal länder som har faktisk högre % än vi då delar av kaptialinkomster läggs på toppen av övriga inkomster vilket leder till progressiviteten i skatteskalorna ger en faktisk högre % skatt på kapitalet. Detta tillämpas tex av 18 av 30 OECD-länder.

 

Tycker vi har ett bra system som inte lägger på kapitalinkomsten på övriga inkomster, utan kör flat ut 30% vilket här en helt ok lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preskibitionstiden är 10 år. Posener kommer snart tillbaks. Hanlär nog vara snorrik fortfarande. Tänka på att det skulle kosta en del att hålla sig unden.
Sant, men då det handlar om stora summor och då någon trillskas extremt kan myndigheterna förlänga preskriPtionstiden med 10 år om och om igen.
Ligger inte Kniven i en skattetvist om sina 25 millar han vann på WPT för ett par år sedan i USA? Någon som vet hur det gick för honom?
Ligger det inte och harvar i förvaltningsdomstolarna just nu?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preskibitionstiden är 10 år. Posener kommer snart tillbaks. Hanlär nog vara snorrik fortfarande. Tänka på att det skulle kosta en del att hålla sig unden.
Sant, men då det handlar om stora summor och då någon trillskas extremt kan myndigheterna förlänga preskriPtionstiden med 10 år om och om igen.
TILT!

Nu kom jag på... snackar vi om samma sak?

1. Preskriptionstiden för Skattebrott ... eller ...

2. Preskriptionstiden för Skatteskulden .... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leeches,

 

får en känsla av att dem flesta av dessa som klagar på skatterna för spel inte helt fattar saker och ting. Är det inte så att man betalar 30% i skatt (utanför EU) för att poker klassas som som lotteri? Vore det kapitalinkomst skulle man få dra av förlusterna som vi idag gör med aktier etc.

Till dem som klagar:

- vill du inte betala skatt så spela inom EU.

- vill du att poker ska klassas som arbete (eller inkomst av kapital), försök att få politikerna att ändra lagen så att det inte klassas som lotteri.

- tycker du att skatterna är för höga oavsett, försök att se till ett parti med lägre skattepolitik vinner valet.

- funkar inte nåt av detta så flytta eller finn er i att bara klaga på hur eländigt det är.

Rent allmänt tycker jag också att de flesta som klagar på hur otroligt dåligt allt är i Sverige har grundläggande brister på sina perceptionsförmåga samt har rest runt i världen alldeles för lite.

 

 

Jag tycker inte allt är dåligt i sverige men det känns ibland som om vi har en skugga av sovjetunionen över oss. men det är klart...jag har bara varit 23 länder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då skall vi se, kapitalskatt:

 

Norge 28%

Finland 29%

Nederländerna 30%

Frankrike 25%

Danmark 28%

 

Visst, det kan tyckas att 30% är högt, men att det på något sätt skulle vara en viktig valfråga är hyckleri, inget parti driver det särskilt hårt som valfråga. Det finns tex andra skatter som "alliansen" hellre ändrar på innan de förändrar kapitalskatten.

 

Det finns ett antal länder som har faktisk högre % än vi då delar av kaptialinkomster läggs på toppen av övriga inkomster vilket leder till progressiviteten i skatteskalorna ger en faktisk högre % skatt på kapitalet. Detta tillämpas tex av 18 av 30 OECD-länder.

 

Tycker vi har ett bra system som inte lägger på kapitalinkomsten på övriga inkomster, utan kör flat ut 30% vilket här en helt ok lösning.

 

Har alla dessa länder även samma sjuka progressiva skattesystem där som vi i Sverige betalar en marginalskatt på nästan 60% redan vid så små summor som 470kkr? Att behöva ge mer än hälften av en intjänad krona till staten är bara sjukt.

 

/Flopp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preskibitionstiden är 10 år. Posener kommer snart tillbaks. Hanlär nog vara snorrik fortfarande. Tänka på att det skulle kosta en del att hålla sig unden.
Sant, men då det handlar om stora summor och då någon trillskas extremt kan myndigheterna förlänga preskriPtionstiden med 10 år om och om igen.
TILT!

Nu kom jag på... snackar vi om samma sak?

1. Preskriptionstiden för Skattebrott ... eller ...

2. Preskriptionstiden för Skatteskulden .... ?

 

Skattebrott.. och grov förskingring! Skatteskuld vet jag inget om men det skulle inte förvåna mig om staten kräver skatt även på förskingrade pengar :shock: *obs! ironi*

 

Sedan varierar preskriptionstiden beroende på hur allvarligt brottet är och hur hårt den skyldige kan komma att dömas.

10år ser de flesta som standard men vid grövre brott så är preskriptionstiden allt längre. Mordet på Palme bl.a. har en preskriptionstid på 25år.

 

Trustorhärvan nystades upp 1997 och normalt så är Poseners brott preskriberat någon gång under nästa år..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Posener blev väl misstänkt för något nytt i samband med att han släppte sin bok, och kan därmed inte komma in i Sverige på några till år.

 

Nej han blev inte misstänkt för något nytt, däremot vill dom ha pengarna som han tjänade i och med boksläppet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preskibitionstiden är 10 år. Posener kommer snart tillbaks. Hanlär nog vara snorrik fortfarande. Tänka på att det skulle kosta en del att hålla sig unden.
Sant, men då det handlar om stora summor och då någon trillskas extremt kan myndigheterna förlänga preskriPtionstiden med 10 år om och om igen.
TILT!

Nu kom jag på... snackar vi om samma sak?

1. Preskriptionstiden för Skattebrott ... eller ...

2. Preskriptionstiden för Skatteskulden .... ?

 

Skattebrott.. och grov förskingring! Skatteskuld vet jag inget om men det skulle inte förvåna mig om staten kräver skatt även på förskingrade pengar :shock: *obs! ironi*

 

Sedan varierar preskriptionstiden beroende på hur allvarligt brottet är och hur hårt den skyldige kan komma att dömas.

10år ser de flesta som standard men vid grövre brott så är preskriptionstiden allt längre. Mordet på Palme bl.a. har en preskriptionstid på 25år.

 

Trustorhärvan nystades upp 1997 och normalt så är Poseners brott preskriberat någon gång under nästa år..

Där fick juridik- och kriminologistudenten Cyntax sig en läxa minsann.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller skulder så lyder lagen så att; en skuld som ej påminns inom 10 år avskrivs. Så om någon har en skuld till dig är det enda du behöver göra för att den inte ska avskrivas är att skicka ett brev eller på annat sätt påminna geldenären om sin skuld, då förlängs preskriptionstiden med 10 år.

 

Kan tyvärr inte hänvisa till lag eller paragraf, vill ni ha bevis i klartext föreslår jag att ni går till biblioteket och lånar en lagsamling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller skulder så lyder lagen så att; en skuld som ej påminns inom 10 år avskrivs.
Öhhh, näää. Beror ju lite på omständigheterna:

Preskriptionslagen 2§ "En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.

 

Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den

treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig

på löpande skuldebrev."

 

Så om någon har en skuld till dig är det enda du behöver göra för att den inte ska avskrivas är att skicka ett brev eller på annat sätt påminna geldenären om sin skuld, då förlängs preskriptionstiden med 10 år.
Inte riktigt sant. Högsta Domstolen har beslutat att ta upp ett mål om detta. (fan nu fick jag hjärnstillestånd) .... Just det, man vill skapa ett prejudikat om bevisbördan för att gäldenären verkligen tagit emot ett preskriptionsavbrott från borgenären.

 

Nu är det iofs. skatteskulder vi pratar om och reglerna om skatteskulder till staten kan vara lite annorlunda. Jag vet inte just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort sagt. Det är ofta jävlig EV- att spela utanför EU om man vill/tvingas följa lagen. Inte många spelare klarar att spela + när "huset" (läs Nuder) har 30% edge :lol:

Om skatterna/reglerna är rimliga eller ej överlåter jag till andra att bedömma.

 

Men det är väl enklast att skita i WSOP och lira inom EU, att klonka som man måste i WSOP finns väl ändå inte (för de flesta) på kartan så.

 

För övrigt undrar jag om man kan hålla sig anonym på nåt sätt, typ spela i falskt namn/med falsklegg (nu kan man tydligen beställa falska fina svenska körkort i annans namn såg jag på TV4 fö) eller nåt...Skattmasen kan väl inte mer än hålla koll på namnen i resultatlistan, de har väl knappst civilspanare på plats i Vegas som håller koll på varenda svensk som är där och lirar :P

 

Har man en tvillingbror/syster kan man väl fixa nåt kanske också, "nej det var inte jag, det var min tvilling som var där och använde mitt namn/körkort, jag kan inte ens reglerna för Black Jack. Eller vad det nu var dom hade VM i..."...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...