Gå till innehåll

AKs i tidigt skede.


Kornone

Recommended Posts

Tror att chansen är relativt stor att Fi viker sig eller har Ax där x > 10 så en bra spelare i Fi position bör självklart överväga att fold i det läget pga risken att vara upp mot bättre kort som t.ex. AA faktiskt finns i dett fallet.

 

Does not compute.

 

En Fi kan självklart lägga TT/JJ/QQ/AQ/AJ/AT i detta läget om denna tror sig vara uppe mot överpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jag ställde varefall in och han synar och visar QQ. insåg senare att de var ett dåligt drag. borde ha foldat denna.

Om han haft A-Qs hade o du ställt samt han synat, hade du då tyckt det varit ett bra drag?

Eller tyckte du det vart ett dåligt drag för han hade liiiten edge samt slog ut dig?

 

Om du vunnit mo t ex. A-Qs lr Q-Q hade du då gjort denna tråden?

 

Nu har du lite att tänka på :P

 

Jag hade iaf foldat/synat (Lite tiltad, lr gambling humör)/ställt (Tiltad!) sen kastat om jag inte träffat, men som sagt jag är ingen highstakes spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställde varefall in och han synar och visar QQ. insåg senare att de var ett dåligt drag. borde ha foldat denna.

 

.... why? :shock:

 

Sånt händer ju.. men du vinner i längden.

 

Va?? Nej. Han vinner inte i längden mot QQ...

 

Och att dubbla upp tidigt i en SnG är INTE lika med att dubbla sitt förväntade värde i turneringen...

 

Tänk så här:

 

Du spelar en $6+.50 på Stars.

Du får välja mellan följande två erbjudanden:

 

1. En garanterad tredjeplats.

2. 3000 startmarker och endast 7 motståndare.

 

Vad väljer du?

Och vi kan väl bortse från argument som "men det är ju så kul att spela"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag behöva förklara varför det är dåligt spel att syna för > 25% av markerna för att sedan spela vidare på drygt 40% av flopparna?
Ja, om du vill. På nivån kan tomten sitta på vad som helst och träffar du A, K har du förmodligen bästa handen. Vektajta grinders lägger säker QQ och KK där också men någonstans bör man dra gränsen.

 

Det var lite grand av en kuggis. Jag tänker låta dig tänka själv.

Du tänker låta mig tänka själv... ja vad fin du är. Äcklig besserwisser attityd är inte trevligt, särskilt inte av en forumtomte på internet. Sitter och försöker fälla smarta kommentar bakom skärmen, mysigt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställde varefall in och han synar och visar QQ. insåg senare att de var ett dåligt drag. borde ha foldat denna.

 

.... why? :shock:

 

Sånt händer ju.. men du vinner i längden.

 

Va?? Nej. Han vinner inte i längden mot QQ...

 

Och att dubbla upp tidigt i en SnG är INTE lika med att dubbla sitt förväntade värde i turneringen...

 

Tänk så här:

 

Du spelar en $6+.50 på Stars.

Du får välja mellan följande två erbjudanden:

 

1. En garanterad tredjeplats.

2. 3000 startmarker och endast 7 motståndare.

 

Vad väljer du?

Och vi kan väl bortse från argument som "men det är ju så kul att spela"?

 

 

En garanterad 3-de plats så klart.

 

Slänger man handen så är man tyvärr inte garanterad en tredjeplats ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag behöva förklara varför det är dåligt spel att syna för > 25% av markerna för att sedan spela vidare på drygt 40% av flopparna?
Ja, om du vill. På nivån kan tomten sitta på vad som helst och träffar du A, K har du förmodligen bästa handen. Vektajta grinders lägger säker QQ och KK där också men någonstans bör man dra gränsen.

 

Det var lite grand av en kuggis. Jag tänker låta dig tänka själv.

Du tänker låta mig tänka själv... ja vad fin du är. Äcklig besserwisser attityd är inte trevligt, särskilt inte av en forumtomte på internet. Sitter och försöker fälla smarta kommentar bakom skärmen, mysigt.

 

Ge dig. Bara för att det är en allmän diskussion om för mycket sarkasm och hån på forumet behöver det inte betyda att alla poster innehåller det. Tänk till själv, det är ett bra råd och något som säkert kan gynna din pokerkarriär. Oftast måste du nämligen tänka själv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold alla dagar i veckan, sen tycker jag du kan raisa lite mer, typ 120 eller liknande.

 

Varför är en större höjning bättre?

 

Antingen får du färre motståndare (AK vill helst ha få motståndare) eller en större pott (bra därför att vår förväntade del av potten är betydligt större än medel).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att dubbla upp tidigt i en SnG är INTE lika med att dubbla sitt förväntade värde i turneringen...

 

Så här säger Hjort (och han brukar ha rätt i det han säger):

 

"Alltså, "för tidigt" har inte så mycket med känsla att göra. Vid bubblan så är det objektivt fel att syna all-in med en 55%-are och med 9 pers kvar är det objektivt rätt." http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=29436&

 

---

 

Problemet i given hand är i mitt tycke inte att vi riskerar vår turnering på en coinflip utan att vi riskerar att ha betydligt sämre än en coinflip - vi har en limpare för oss och två som synar vår höjning, rimligtvis är minst ett av våra kort döda (vilket ger oss ungefär en 40-60-chans).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mätt i $EV kan det vara marginellt att pusha denna. På ett väldigt muppigt bord pushar jag, mot stabilare motstånd viker jag.

 

Att AK skulle ogilla 22-QQ här håller jag, utan att räkna på det, inte med om, med tanke på att där ligger lite overlay i potten.

 

Mätt i $/h blir det en dock annan femma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sng-grinder hade max synat denna från första början, för att enkelt kunna vika/slippa investera för mycket om nån raisar den. Ingen ide att ta en 50/50/ så här tidigt i sng. Tar ju 1000 ggr hellre ett Ax när blindsen är 200/400.

 

Lär av Mats Iremark som lägger allt utom KK AA typ, i de första nivåerna.

 

AK är ingen färdig hand och oftast hamnar du som liten underdog när du är allin i början av en sng. I mitten eller slutet däremot är ju detta stål, det är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag räknar rätt så satsar vi 1255 för att vinna 3025 (jag utesluter i princip möjligheten att Fi lägger sig mot vår all in).

 

1255/3025=0,41

 

Chansen att vi leder stort finns (jag har varit all in både mot AJ och AT preflop första handen i $55...) men chansen finns också att vi ligger under stort (dvs. Fi har AA eller KK) - jag tror att de alternativen i stort sett tar ut varandra. Återstår gär då i princip att vi är uppe mot ett PP.

 

Normalt är vi bättre än 41% mot ett PP men som sagt, två spelare har synat vår första höjning och vi kan heller inte utesluta Ax eller Kx hos limparen. Risken är stor att ett eller två (eller fler) av våra kort är döda och då blir det väldigt marginellt - folden är att föredra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sng-grinder hade max synat denna från första början, för att enkelt kunna vika/slippa investera för mycket om nån raisar den. Ingen ide att ta en 50/50/ så här tidigt i sng. Tar ju 1000 ggr hellre ett Ax när blindsen är 200/400.

 

Lär av Mats Iremark som lägger allt utom KK AA typ, i de första nivåerna.

 

AK är ingen färdig hand och oftast hamnar du som liten underdog när du är allin i början av en sng. I mitten eller slutet däremot är ju detta stål, det är en annan sak.

 

LOL

 

Iremmats skrev:

"Jag spelar AK som AA preflop sålänge det inte är multiway-pot."

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=27854&

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sng-grinder hade max synat denna från första början, för att enkelt kunna vika/slippa investera för mycket om nån raisar den. Ingen ide att ta en 50/50/ så här tidigt i sng. Tar ju 1000 ggr hellre ett Ax när blindsen är 200/400.

 

Lär av Mats Iremark som lägger allt utom KK AA typ, i de första nivåerna.

 

AK är ingen färdig hand och oftast hamnar du som liten underdog när du är allin i början av en sng. I mitten eller slutet däremot är ju detta stål, det är en annan sak.

 

LOL

 

Iremmats skrev:

"Jag spelar AK som AA preflop sålänge det inte är multiway-pot."

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=27854&

 

 

Du får väl fråga ifall han gör en sån raise i första nivån med halvtaskig position. Finns inga blinds att stjäla direkt och mot en raise ska du normalt folda. Bättre att limpa in och se vad det ger, då kommer du undan med 20 istället för att riskera hela din stack.

 

Att det sen skiljer sig i taktik på 5$ o 50$ förstår jag, kanske är jag färgad då jag nära på bara lirar 50$. Och där är syn/allin rätt otänkbart i detta tidiga läge.

 

Det enda som försvarar en allin här är att det är en 5 dollars. Had det varit 50$ + så hade du minst vart uppe mot ett medium PP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sng-grinder hade max synat denna från första början, för att enkelt kunna vika/slippa investera för mycket om nån raisar den. Ingen ide att ta en 50/50/ så här tidigt i sng. Tar ju 1000 ggr hellre ett Ax när blindsen är 200/400.

 

Lär av Mats Iremark som lägger allt utom KK AA typ, i de första nivåerna.

 

AK är ingen färdig hand och oftast hamnar du som liten underdog när du är allin i början av en sng. I mitten eller slutet däremot är ju detta stål, det är en annan sak.

 

AK är en hand som gynnas av FE och av att se alla fem korten. Att syna för 1/3 av sin stack med 1/3 chans att träffa är helt enkelt inte bra. Det är push eller fold som gäller.

 

Att undvika 50/50-situationer är inte nödvändigtvis korrekt, om man räknar i $/h.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sng-grinder hade max synat denna från första början, för att enkelt kunna vika/slippa investera för mycket om nån raisar den. Ingen ide att ta en 50/50/ så här tidigt i sng. Tar ju 1000 ggr hellre ett Ax när blindsen är 200/400.

 

Lär av Mats Iremark som lägger allt utom KK AA typ, i de första nivåerna.

 

AK är ingen färdig hand och oftast hamnar du som liten underdog när du är allin i början av en sng. I mitten eller slutet däremot är ju detta stål, det är en annan sak.

 

AK är en hand som gynnas av FE och av att se alla fem korten. Att syna för 1/3 av sin stack med 1/3 chans att träffa är helt enkelt inte bra. Det är push eller fold som gäller.

 

Att undvika 50/50-situationer är inte nödvändigtvis korrekt, om man räknar i $/h.

 

Att det är push/fold som gäller säger jag inte emot, är ju det jag förespråkat, syn finns inte på kartan.

 

Att 50/50 måste tas då och då är självklart, men gör du det senare har du möjlighet att ev göra det mot en shortstack och slipper risken att åka ut. Då har du dessutom en möjlighet att stjäla potten utan showdown. I detta läge ser jag det som väldigt troligt att han synar om du går allin.

 

Vet att vi ser olika på detta Myssion men föredrar du inte att som jag skrev att i ett senare läge ställa med Ax, ex med 200/400blinds, då har du oftast bättre odds och får oftare syn av sämre händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får väl fråga ifall han gör en sån raise i första nivån med halvtaskig position.

 

AA-QQ/AK öppnar jag med.

 

Bättre att limpa in

 

Snälla....

 

Hade det varit 50$ + så hade du minst vart uppe mot ett medium PP.

 

I vilket fall det fortfarande kan vara såväl $EV+ som nyttigt för $/h.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får väl fråga ifall han gör en sån raise i första nivån med halvtaskig position.

 

AA-QQ/AK öppnar jag med.

 

Bättre att limpa in

 

Snälla....

 

Hade det varit 50$ + så hade du minst vart uppe mot ett medium PP.

 

I vilket fall det fortfarande kan vara såväl $EV+ som nyttigt för $/h.

 

Mats öppnar ja, men viker han inte den efter raise i första nivån, han skriver även om "supertight" "inte riskera att åka ut" i tidig nivå. Skit samma vad han tycker egentligen.

 

Om vi bortser att det är 5$ så undrar jag hur det någon gång kan vara lönande att ta en 50/50 nu, det garanterar ju faktiskt inget även om du vinner den. Att du sen vill ta den på 5$-20$ för att du då tillräckligt ofta hamnar upp mot AQ-A10 är väl en annan sak, men rent spelteoretiskt kan det väl inte vara rätt.

 

Smätt mig gärna på fingrarna ang detta för jag är inte på något vis expert på detta, men vill gärna bli motbevisad innan jag ger mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det är push/fold som gäller säger jag inte emot, är ju det jag förespråkat, syn finns inte på kartan.

 

Sorry, trodde du menade syn på räjsen, som någon annan förespråkade tidigare.

 

Vet att vi ser olika på detta Myssion men föredrar du inte att som jag skrev att i ett senare läge ställa med Ax, ex med 200/400blinds, då har du oftast bättre odds och får oftare syn av sämre händer.

 

Vad väljer du själv: 1) Ökad $/h eller ökad ROI?

 

 

Om du vill lyssna på grindarna så kolla vad Jason Strasser har att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det är push/fold som gäller säger jag inte emot, är ju det jag förespråkat, syn finns inte på kartan.

 

Sorry, trodde du menade syn på räjsen, som någon annan förespråkade tidigare.

 

Vet att vi ser olika på detta Myssion men föredrar du inte att som jag skrev att i ett senare läge ställa med Ax, ex med 200/400blinds, då har du oftast bättre odds och får oftare syn av sämre händer.

 

Vad väljer du själv: 1) Ökad $/h eller ökad ROI?

 

 

Om du vill lyssna på grindarna så kolla vad Jason Strasser har att säga.

 

Okunnig som man är vet jag inte ens vad ROI är, men lyckas ändå plussa bra på 50$ med över 2000 sng´s i ryggen. För bara jätte-enkel statistik i ett excelblad. Kanske dags att skaffa alla de hjälpprogram du verkar ha.

 

Är ju svårt att säga emot dig när jag inte exakt fattar vad du menar med det, men antar att det är pengar i timmen gentemot maximal avkastning per satsad krona eller nåt sånt. Valet är väl då självklart men kan inte relatera det till situationen vi är uppe i. Kan du beskriva mer konkret?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...