Gå till innehåll

Min golfdagbok.


Ali G in da USA

Recommended Posts

Här kommer du de närmsta dagarna att få läsa om min golf. Eller varför inte de närmsta veckorna? Kanske till och med de närmsta månaderna?

 

Här kommer lite personlig info om mig själv:

Jag är 14 år, fyller om ett tag. Grindar gärna golf, särskilt nu på sommaren. Ligger på för närvarande 8,6 i handicap. Bor en liten bit söder om Göteborg, och är medlem i Särö GC. Själva banan är egentligen ganska kort, och består utav 9 hål vilka tillsammans bildar par 35. Bilder från banan finns här.

 

Hur som helst, klubbmästerskapen går av stapeln nu till helgen. Jag är anmäld till två klasser, KM Herrar och KM Juniorer. Jag startar 08:10 på lördag och spelar då 36 hål. På söndagen startar jag förmodligen runt 08.00 till 10.00. Om jag har en bra dag på lördag, kommer jag att gå i en av de sista bollarna på söndag, kanske till och med ledarboll?

 

Jag går ut i morgon klockan 11.00 på hemmabanan, därför att jag vill träna in mig på banan inför helgen, hitta formen (har varit på Gotland en vecka), och bara spela en för mig nödvändig repetitionsrunda dagen innan. Eventuellt ska jag träna puttning också, efter rundan. (En runda består, om inte annat nämnts av 18 hål.)

 

Jag har (minst) en sak att testa i morgon. Det första, vilken boll ska jag spela på? Kommer (med stor sannolikhet) att spela på Ben Hogan Apex Tour, Callaway tour 56, eller Titleist PRO V1.

 

Jag kommer slå ut med järnklubba på ung. 14 utav de 18 hålen (2 varv). Antagligen blir det inte en enda drive under hela KM, om det inte blåser storm eller liknande.

 

Syftet med denna dagbok kan diskuteras. Jag och en något äldre kompis födde idén för ett tag sedan, eftersom det på detta forumet fanns dagböcker om poker (logiskt?), så varför inte skapa en golfdagbok i off-topicen? Jag får ju inte spela poker, så han föreslog att jag kunde skapa en golfdagbok. Sagt och gjort.

 

Jag kommer att rapportera resultat mm i den här dagboken, samtidigt som jag nog kommer att följa upp med andra saker efter KM.

 

Kommentera gärna! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller nog med Skanke lite där att det borde finnas ett annat forum som passar bättre.

 

Visst får du gärna posta här och det kanske kommer fram att 75% av forumet är små Tiger Woods men troligtvis inte.

 

Du kommer nog få mer respons på ett golfforum!

 

Om du väljer att stanna eller inte så säger jag Lycka Till!

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har börjat spela lite golf på skoj nu under sommaren då jag och lite polare går "Korthålsbanan" här i skellefteå, dvs man behöver inte vara medlem för att spela utan det kostar 100 kr per dag man spelar.

 

Jag tycker det ska bli jävligt skoj å följa denna dagboken, vore trevligt om du kunde gå igenom dina slag på varje bana (Förstår det skulle bli jobbigt men det skulle vara sjukt skoj å läsa).

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har börjat spela lite golf på skoj nu under sommaren då jag och lite polare går "Korthålsbanan" här i skellefteå, dvs man behöver inte vara medlem för att spela utan det kostar 100 kr per dag man spelar.

 

Jag tycker det ska bli jävligt skoj å följa denna dagboken, vore trevligt om du kunde gå igenom dina slag på varje bana (Förstår det skulle bli jobbigt men det skulle vara sjukt skoj å läsa).

 

Lycka till

 

Redan en Tiger Woods ser jag! 8-)

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

moody skrev:

Jag har börjat spela lite golf på skoj nu under sommaren då jag och lite polare går "Korthålsbanan" här i skellefteå, dvs man behöver inte vara medlem för att spela utan det kostar 100 kr per dag man spelar.

 

Jag tycker det ska bli jävligt skoj å följa denna dagboken, vore trevligt om du kunde gå igenom dina slag på varje bana (Förstår det skulle bli jobbigt men det skulle vara sjukt skoj å läsa).

 

Lycka till

 

Tack för kommentaren!

Jag ska göra mitt bästa. Kan bli lite svårt på lördagen med 36 spelade hål, vilket kommer göra mig helt slutkörd på kvällen. Ska rapportera från morgondagens träningsvarv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har (minst) en sak att testa i morgon. Det första, vilken boll ska jag spela på? Kommer (med stor sannolikhet) att spela på Ben Hogan Apex Tour, Callaway tour 56, eller Titleist PRO V1.

 

V1an är ju ett lätt val. Apexen går så jävla kort va, går fetbort, pröva den nya Tour Deep istället. Har inte provat callawayn dock, men CallaBajs håller man sig ifrån ändå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har (minst) en sak att testa i morgon. Det första, vilken boll ska jag spela på? Kommer (med stor sannolikhet) att spela på Ben Hogan Apex Tour, Callaway tour 56, eller Titleist PRO V1.

 

V1an är ju ett lätt val. Apexen går så jävla kort va, går fetbort, pröva den nya Tour Deep istället. Har inte provat callawayn dock, men CallaBajs håller man sig ifrån ändå :)

 

Callawayen går längre såvida du inte har en väldigt snabb svinghastighet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UPPDATERING av "Min golfdagbok":

Jag har (minst) en sak att testa i morgon. Det första, vilken boll ska jag spela på? Kommer (med stor sannolikhet) att spela på Ben Hogan Apex Tour, Callaway tour 56, eller Titleist PRO V1.

 

V1an är ju ett lätt val. Apexen går så jävla kort va, går fetbort, pröva den nya Tour Deep istället. Har inte provat callawayn dock, men CallaBajs håller man sig ifrån ändå :)

 

Callawayen går längre såvida du inte har en väldigt snabb svinghastighet

 

Jag kommer att spela på Nike One Platinum och en och annan Nike One Gold i helgen. Om dem tar slut, går jag över på Apexen, då jag har spelat med dem många ggr innan, och "känner" den bollen. Jag lär aldrig behöva spela på några andra bollar än dessa nu i helgen.

 

Jag började dagen med att träna puttning på en förvisso seg och blöt green i 40 min innan min kompis som jag skulle spela med dök upp. Vi gick ut idag och spelade 9 hål. Hann inte mer för att H 45 skulle ha seriespel. Gjorde ett par riktigt säkra par, som egentligen borde varit birdie. Hade tyvärr några dubbelbogeys, som egenligen inte var så dåligt spelade, bara det att scoren blev hög på dem hålen ändå. Slog en drive på sista hålet, ett par 4, 240 meter, med ett vatten hinder som mäter 180 meter innan greenen. Gick rätt mot flagg, kom 10 lång. Gjorde PAR. Varför slå ett så riskfyllt slag, när man bara kan lägga runt och göra par? Händer inte i morgon, att jag slår drive där.

 

Efter dagens spel kom jag fram till följande: Järn-fyran kommer att bli den klubba som kommer att användas mycket från tee. Den fungerade bra i dag.

Puttningen behövs ingenting ändras på. Puttar jag bara som idag, kommer puttarna att trilla i, då jag räknar med att banarbetarna klipper ner greenerna tills i morgon.

Ska ta mer klubba på par 3-hålen och svinga lugnare.

Drivern kommer bara att användas vid riktigt kraftig vind.

 

Räknar med svårare flaggplaceringar, många back-tees och nerklippta greener, i stället för de nuvarande ruffarna till greener.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte riktigt vad golf har med poker att göra?

Är det att hålen påminner om hålen för drinkarna i pokerbordet?

Var är moderatorerna när de så väl behövs?

 

Anyway, lycka till. Jag tänker följa den här dagboken på extrem distans.

 

Är det någonting i meningen "Allt som inte är Poker! :)" som du inte förstår, kan du återkomma med exempelvis ett meddelande privat eller i denna tråden till mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till med KM! Var själv hyfsat seriös med golfen innan, även om jag mest spelar för att det är skoj nuförtiden. Sjukt trist att inte slå några drivar förresten, jag brukar slå drive på alla 4or och 5or utom en på hemmabanan när vi går från backtee. Det beror iofs att banan är så lång och att jag slår så kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte riktigt vad golf har med poker att göra?

Är det att hålen påminner om hålen för drinkarna i pokerbordet?

Var är moderatorerna när de så väl behövs?

 

Anyway, lycka till. Jag tänker följa den här dagboken på extrem distans.

 

Du kanske förstår bättre vad golf har med OFF TOPIC att göra?

 

Hade han lagt sin dagbok under handanalysdelen hade jag förstått att du grinar, men när han lägger den i offtopic finns det lite å gnälla över.

 

Dessutom finns det vissa som tycker det är intressant att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte riktigt vad golf har med poker att göra?

Är det att hålen påminner om hålen för drinkarna i pokerbordet?

Var är moderatorerna när de så väl behövs?

 

Anyway, lycka till. Jag tänker följa den här dagboken på extrem distans.

 

Du kanske förstår bättre vad golf har med OFF TOPIC att göra?

 

Hade han lagt sin dagbok under handanalysdelen hade jag förstått att du grinar, men när han lägger den i offtopic finns det lite å gnälla över.

 

Dessutom finns det vissa som tycker det är intressant att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till med KM! Var själv hyfsat seriös med golfen innan, även om jag mest spelar för att det är skoj nuförtiden. Sjukt trist att inte slå några drivar förresten, jag brukar slå drive på alla 4or och 5or utom en på hemmabanan när vi går från backtee. Det beror iofs att banan är så lång och att jag slår så kort.

 

Jag håller med dig totalt. Blir ingen riktig golf att slå j4, j5 osv. på hål som mäter 280, 260 osv.

Slog j7, SW kontrollerat på ett 280-meters hål utan allt för mycket medvind.

 

Dagens resultat var det sämsta jag presterat på hemmabanan i år. Har om jag ska vara ärlig inte spelat så mycket där, men ändå.

Första 18: 46 + 43 = 89

Andra 18: 42 + 41 = 83

 

Kom 5:a i Junior-KM :P, men herrarnas sista 18 hål väntar imorgon. Motivationen ligger på annat håll, och får se om någon i huset kan/vill väcka mig i morgon. Slog 1 drive på 36 hål, endast för att jag jagade birdie, men icke, trippel blev det i stället. BRA!

 

Känner inte riktigt att min hemmabana är en bana där jag kan göra mina lägsta scorer. På grund av att minsta lilla miss kostar, och det kan vara svårt at hämta upp/göra birdies, eftersom det blir väldiga risker att slå drivar över skogar, runt skogar och emellan skogar, dvs. skog på båda sidor fairway. Greenerna är under all kritik!

 

Men jag kan inte skylla på annat än mig själv. Puttar jag så dåligt från 8 meter, att jag behöver 3 puttar på mig var tredje gång kanske, så får jag väl lägga bollen närmare? Det blir taktiken i morgon!

 

Ali G in da USA kommer i alla fall rapportera slutresultatet för morgondagen, även om han inte själv stället upp. Känner dock samtidigt att det är dålig "stil" utav mig om jag inte kommer, så jag får väl ta mig dit oavsett hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner inte riktigt att min hemmabana är en bana där jag kan göra mina lägsta scorer. På grund av att minsta lilla miss kostar, och det kan vara svårt at hämta upp/göra birdies, eftersom det blir väldiga risker att slå drivar över skogar, runt skogar och emellan skogar, dvs. skog på båda sidor fairway. Greenerna är under all kritik!

 

Kanske dags att anmäla intresse till Vallda ändå? :)

 

Tråkigt att höra att det var dåliga scorer idag. Måste vart dagen-innan-uppladdningen som inte stämde. Aldrig lira FM me FCK dagen innan golf ;)

 

Men, vilket hål "drivade du"? Var det "coinflipdrive" på nian eller?

 

Aja, nu när KM är "kört" får du la satsa på banrekordet imon då. GL :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...