Gå till innehåll

Enkät för uppsats - pokerspelare vs. aktiehandlare

Recommended Posts

Postad

Hej!

Mitt namn är Mathias Landsberg och jag studerar vid Handelshögskolan i Stockholm.

Jag skriver en uppsats tillsammans med några kompisar i kurs 7535 (Finansiell psykologi) vid Handelshögskolan i Stockholm. Vi skriver om olika ekonomisk-psykologiska aspekter som rör aktiehandlare (proffs och amatörer) och pokerspelare och gör jämförelser dem emellan. Exempelvis kommer vi att undersöka om det finns någon form av skevhet (bias) i de olika beslutprocesser som de olika grupperna är involverade i.

Till vår hjälp har vi en enkät. Tanken är att den ska besvaras av aktiemäklare, pokerspelare och aktieamatörer. Vi har svar från 15-20 aktiemäklare från firmor i Stockholm samt 15-20 aktieamatörer. Nu söker vi alltså efter pokerspelare, både amatörer, genomsnittliga spelare samt proffs. Det vore därför verkligen kanon om du hade möjlighet att besvara den här enkäten (helst så snart som möjligt eftersom uppsatsen ska in den 3e januari). Det är 17 frågor och eftersom de ska besvaras spontant borde det inte ta mer än högst 15 minuter. 1000 tack på förhand!

Skicka ett mail till mig på nedanstående mailadress så skickar jag ut enkäten!!

Givetvis så mailar jag ut uppsatsen när den är klar om du/ni vill ta del av resultatet.

God jul,

Mathias Landsberg

19047@student.hhs.se

* RP och flytt till Poker OT - QoS *

Postad

Hej!

Jag vill passa på att tacka alla för visat intresse...vi har fått in en hel del svar....men jag vill samtidig passa på att uppmana fler intressenter att svara! Desto fler svar desto bättre resultat! Vi kommer att ta emot enkätsvar i flera dagar till.

Vi har 3 olika versioner av enkäten..en speciell för traders/mäklare, en för aktieamatörer och en för pokerspelare! Vi ser gärna fler svar i alla grupper.

För att svara på din fråga Baller så går det alltså alldeles utmärkt att svara även fast du har två olika sysselsättningar. Nämn bara vilken enkät du vill ha så mailar jag ut just den. Vi ser dock gärna att du svarar som aktemäklare/trader om du inte är amatör (för att inte vara amatör måste du ha trading som ditt yrke, alltså arbeta proffisionellt på någon bank, mäklarfirma eller dylikt). Anledningen till detta är att vi har fått in fler pokersvar än mäklarsvar just nu.

Men som sagt vi vill gärna ha fler svar i alla grupper så fortsätt att skicka in intresseanmälningar så skickar jag ut en enkät.

Och jag vill återigen tacka för det stora intresset ni har visat

Vänligen

Mathias Landsberg

• 2 weeks later...
Postad

Hej!

Vi har nu lämnat in vår uppsats för bedömning. En redovisning av resultatet kommer att ske i anslutning till ett seminarium den 17:e Januari. Efter detta kommer vi att maila ut uppsatsen till de som har deltagit i undersökningen och vill ta del av resultatet.

Vänligen

Mathias landsberg

• 4 weeks later...
Postad

Hej!

Nu är uppsatsen klar och har blivit behandlad vid ett seminarium.

För er som är intresserade och inte redan har fått den utskickad är det möjligt att få en kopia av uppsatsen. Maila då till mig: Mathias Landsberg; 19047@student.hhs.se

Syftet med uppsatsen var att studera likheter och skillnader i form av biases mellan aktiehandlare och pokerspelare. I framtida studier vore det givetvis intressant att göra mer utförliga datainsamlingar samt utvidga uppsatsens mål med en mer djupgående analys.

Ifall någon vill fördjupa sig mer i ämnet kognitiva biases så är vår rekommendation att läsa vidare i Bazerman och Kahneman & Riepe (vilka nämns i referenslistan).

Vi fann uppsatsen väldigt intressant att genomföra, till stor del på grund av att vi fick så bra respons från er respondenter.

Tack så mycket för det stora intresse ni har visat samt er medverkan!

Vänligen

Mathias Landsberg, Olof Gustafsson och Martin Johansson

Postad

Tyvärr möjliggör inte vår överenskommelse med de profesionella aktieinvesterarna att vi lägger upp uppsatsen på nätet. Däremot kan vi maila ut den till intresserade läsare.

Vänligen

Mathias