Gå till innehåll

Annsofi25:s Dagbok


annsofi25

Recommended Posts

Kort presentation: är en tjej på 37 år som har spelat poker sedan 1 maj förra året. Det har gått sådär. Det gick väldigt dåligt i början och jag insåg att jag behövde utbilda mig och köpte en bok av Miller, Sklansky och Malmuth: ”Small Stakes Hold’em”. I början spelade jag en hel del på 5/10-centsbord och när Svenska Spel öppnade började jag spela där på 0,5/1 kr mest.

 

Har även spelat en del turneringar, mest på Expekt. Två gånger i våras kom jag etta. Den ena gången vann jag $100, det var inköp $2 och 179 deltagare och den andra gånger var en freeroll med 2789 spelare (har skrivit upp det i almanackan… :D ), då vann jag $10 och äran.

 

På SSP har det inte gått lika bra med turneringarna, så det har jag lagt på is tills vidare.

 

Resultat:

Maj 1 285 kr.

Juni 824 kr.

Juli - 5 kr.

 

Den här månadens resultat skyller jag på otur.

 

Nu har jag iaf satt in 500 kr på en ny sajt, kan kalla den X, och börjat spela där. Registrerade mig den 26 juli och har 450 kr kvar…

 

Min spelstil är tight. (Eller man kan kalla den snål/feg :D .) Spelar oftast Sklanskys starthänder för loosa (lösa?) bord och går för det mesta med plus. Har spelat fixed limit hela tiden jag har spelat, utom de senaste dagarna, då jag har spelat PL 0,25$ hos x.

 

Tänker här även presentera min bankrulle.

För närvarande har jag:

 

450 kr på X

183 kr på Svenska Spel Poker

 

Är nog för passiv och skulle behöva bli mer aggressiv. Hoppas på feedback framöver. När (om?) jag vinner pengar hoppas jag att jag ska kunna behålla dem i BR, för att så småningom ha råd att spela bord med högre BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har börjat spela turneringar igen. Detta är den sista handen i den senaste… Det var 66 spelare kvar och de 50 första var ITM. Har ganska lite marker. Stikan höjde med 1 BB och jag satt på stora mörken. Att se floppen kostade mig bara en BB alltså. Vad tycker ni, gjorde jag något fel?

 

annsofi25 satsar s mörken 700.00

paf satsar l mörken 350.00

 

paf: --, --

annsofi25: Jd, 5d

singsing: --, --

Dartan: --, --

Essbeef: --, --

rusch2: --, --

stikan: --, --

anna68: --, --

Smurffi: --, --

 

Pre-flop:

 

singsing: Lägger mig

Dartan: Lägger mig

Essbeef: Lägger mig

rusch2: Lägger mig

stikan: Höj 1400.00

anna68: Lägger mig

Smurffi: Lägger mig

paf: Lägger mig

annsofi25: Syna 1400.00

 

Flop (Board: 7d, 9d, 4d):

 

annsofi25: Satsa 700.00

stikan: Syna 700.00

 

Turn (Board: 7d, 9d, 4d, 3c):

 

annsofi25: Satsa 2100.00

stikan: Syna 2100.00

 

River (Board: 7d, 9d, 4d, 3c, 9c):

 

annsofi25: All in

stikan: Syna 850.00

 

Showdown:

 

annsofi25 visar: Jd, 5d (färg med högsta kort knekt)

stikan visar: 7c, 7h (kåk)

 

Huvudpott:

stikan vinner potten på 10450 med kåk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du gör fel preflop. När man har mindre än 10BB i stacken så är det all in eller fold som gäller (blir potcommittad ändå) och dessutom så vill du vara först in i potten om du inte har en monsterhand. Helst också betta in i motsåndare som har medelstack som kan folda en hand för undvika att bli shortstack.

 

Om du är intresserad så en bok som på ett enkelt sätt tar upp en del strategier kring turneringspoker är Phil Gordons "Little Green Book" medans bibeln för turneringspoker är Harrington on holde'm del 1 och 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst "Small Stakes Hold’em" *ännu* men jag antar att det mesta i Pokerhandboken kommer verka ganska logiskt om du läst SSH före. Sklansky's böcker brukar väl vara lite mer avancerade så jag skulle läst dem i vice versa ordning om jag började :roll: Pokerhandboken är dock roligare att läsa än Sklansky's för Glimne är en rolig, skön och smart gubbe :D (Sklansky är smartare men samtidigt tråkigare) men samtidigt läser man ju inte pokerböcker för att dem ska vara roliga utan för att lära sig.

 

Skulle rekommendera Pokerteori av samma Sklansky före Pokerhandboken, eller nej, jag rekommenderar faktiskt båda. Pokerhandboken innehåller allt man måste veta om ämnet poker, den är rolig att läsa med alla Glimnes anekdoter här och där och såklart lär man sig något också. Pokerteori lär dig också spela poker fast snabbare, men det beror nog kanske på mig som redan läst 3 böcker innan (Pokerhanboken, Harringtons turneringsstrategi och Brunsons Super System 2) men som Sklansky förklarar och lär ut så slår inget den boken. Sägs vara den bästa boken inom poker och jag kan inte ifrågasätta det.

 

Men läs du ut Pokerhandboken först och njut av Glimnes lika sköna bok :D men lova att du lägger vantarna på Pokerteori så fort som möjligt. Det är lätt det bästa jag läst inom poker även om jag bara gått igenom 4 böcker. Och Harringtons bok del 1 finns på svenska och del 2 snart likaså.

 

Och lycka till med spelet föresten ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! :D

 

Tro det eller ej, men jag har redan "The Theory Of Poker". Och nu när jag har sett igenom Glimnes bok, så känner jag igen mycket. :) Men i vissa avsnitt är ju "The Theory Of Poker" mer utförlig.

 

Har hört mycket om Brunsons Super System, men jag undrar, om jag vill lära mig mer om turneringsspel, ska man köpa den först, eller Harringtons?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! :D

 

Tro det eller ej, men jag har redan "The Theory Of Poker". Och nu när jag har sett igenom Glimnes bok, så känner jag igen mycket. :) Men i vissa avsnitt är ju "The Theory Of Poker" mer utförlig.

 

Har hört mycket om Brunsons Super System, men jag undrar, om jag vill lära mig mer om turneringsspel, ska man köpa den först, eller Harringtons?

Vad jag förstått så är super system en bok för high stakes cash game spel och Harringston är ju en grundlig turneringsbok och den rekommenderas av många så slå till på den du!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...