Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Slå om direkt eller trappa? Vad hade du gjort och varför? Hade du gjort annorlunda om du suttit i BB?

(75/150)

Seat 1: megaff (4200 in chips)

Seat 2: ALPHApoker (5945 in chips)

Seat 6: Myssion (1490 in chips)

Seat 8: BigBadDevil (1865 in chips)

BigBadDevil: posts small blind 75

megaff: posts big blind 150

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Myssion :Ac::Ad:

ALPHApoker: raises 450 to 600

Myssion: ?

Postad

Jag hade slått om till 1200, om han har en bra hand synar han om han har en dålig så lägger han sig och du kan ta hem potten i lugn och ro.. Om han synar är det bara att betta pott eller all in beror väl på floppen.. Han kan ju ändå inte ha bättre pocket par än dig pre flop.

Postad

Slår om direkt, vill inte riskera att Megaff tar en syn bakom. Överlevnad är mycket viktigare än att trippla (eller 2.5:a) upp.

I bb hade jag ibland tagit synen, om jag tror att killen är typen som ofta betar de flesta floppar om jag checkar.

Postad
hade synat och sen syna när han gör dig all-in på floppen. annars kanske han foldar om du ställer. Det är fan värt risken att han får dra ut dig.

Har svårt att se särskilt många med den stacken slinker för 890 till före floppen.

Limpan: Kolla stackstorlekar.

Postad
Jag hade slått om till 1200, om han har en bra hand synar han om han har en dålig så lägger han sig och du kan ta hem potten i lugn och ro.. Om han synar är det bara att betta pott eller all in beror väl på floppen.. Han kan ju ändå inte ha bättre pocket par än dig pre flop.

Omslag till 1200 innebär i princip allin. Bättre att pusha. Men jag hade nog synat och sen dundrat på.

Postad

Jag tvivlar pa att det ar sarskilt stor skillnad, men eftersom man synar med ganska exakt 0 andra hander tycker jag att all-in ar battre. Bara mot en tomte far man battre EV genom att syna och da inte sarskilt mycket.

Jamfor 2315 med 0% risk att aka ut och 3205 med runt 18% chans att aka ut sa tror jag inte att det ar en gigantisk skillnad. ICM-folket far garna kolla. Att han lagger sig preflopp behover alltsa inte direkt vara ett problem.

Plus att man ger sig sjalv den mikroskopiska sannolikheten att nagon bakom synar varvid storstacken kan stalla och fixa en nice tvavagspott.

Postad

Det är nog ingen jätteskillnad, men jag tror att man får en hel del fler händer att lägga sig om man ser en flopp, än om man ställer direkt, så ställ är nog bäst. Å andra sidan kan man välkomna in fler spelare i handen med en syn (utan att räkna på det så tror jag att AA är tillräckligt stark, $EV-mässigt, för att vilja ha en till spelare i potten (tror inte KK skulle duga faktiskt)), fast å tredje sidan är det rättså låg risk/chans för ett overcall här ändå.

Hade det varit i BB så finns inte möjligheten att locka in någon mer, så då är det instaställ, särskilt efter hand som stacken växer (men någonstans bör det ju finnas en brytpunkt där ett ställ är icke-optimalt).

Postad

Jag skall först be att få tacka för en utmärkt och utförlig insats i Plantskolan. Spelar enbart Sng och tycker att du både är seriös och kunnig.

I handen du nämner hade jag smackat på direkt. Om du får fold är det helt OK eftersom du med stor sannolikhet får vik från blindarna (225 i döda pengar plus de 600 som din antagonist pyttsat in). 825 att lägga uppepå dina knappa 1500 är helt ok tycker jag.

Jag skulle absoslut inte vilja mer än en syn om man nu får nån överhuvudtaget. Eliminera eventuella syner från någon annan=smaska!

Om han väljer att titta på dina löv är det bara att hålla tummarna.

Hade gjort likadant på BB av samma anledning. Samtidigt vill man ju få ut så mycket som möjligt av de trevliga små essen men så många gånger man slöspelat dessa kort och velat gambla lite och blivit utdragen går ju fan inte att räkna till knappt.

Du får en helt godkännd hög marker att pusha runt med om du får fold.

Jag skulle hellre gjort så än att försöka mjölka in mer deg. Passar mitt sätt spela lite bättre också för den delen.

Lycka till i fortsättningen!

// Putte

Postad

Om någon känner sig manad att göra en ICM-uträkning på de olika alternativen (jämför gärna fallet där man får syn bakom av BB med KK) så får ni jättegärna göra det. Själv är jag en latkorv idag, värmen driver mig galen... Luft!!!!!!