Gå till innehåll

NLT - Trn, hur försvara BB syn med J2o?


Josam

Recommended Posts

Spelar multi på UK. 350 med och jag sitter på kanppen med 21 spelare kvar. Blindarna 1800/3600 och jag sitter på kanppen med 13000. Alla lägger sig fram till mig och jag tittar på 94s. SB har ca 30 000 och BB 21 000. Känner att jag måste "röra på mig" och ser det som att BB sitter på en sån stack att han bara kommer att svara ai med en väldigt bra hand. Jag ställer in. BB sitter och steker ett tag och svarar tillslut...med J2os.

 

Nu skulle jag vilja höra om nån av er med fantastiska mattekunskaper på något vis kan försvara denna call av BB. Han riskerar alltså att tappa ner till 8000 och då i princip vara tvungen att själv tuta på med vilken hand som helst det kommande varvet. Dessutom är jag inte den spelaren som direkt sprider chip omkring mig och hade en väldigt tight image på bordet.

 

Det kan avslöjas att jag träffade både 94 på flop för att se mig slagen när bordet slutade på 34569.

 

/Samuel :spade:

 

* RP, ett försökt till npn typ av beskrivning av frågan - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kostar honom 9400 och det ligger 18400 i potten.

 

I hans ögon borde du ha 2 överkort, ett mellanpar eller ett överkort per kort men kan även ha ett högre par - möjligen har du honom dominerad också om han inte sätter dig på en ren bluff vilket vore konstigt då du säger att du hade en tight tableimage.

 

han bör alltså ha en chans på ungefär 11-35 procents chans att vinna potten där det är ganska troligt att du har runt 70/30.

 

Jag förstår inte varför han ska gambla med den handen och skulle bli less om jag själv fick svar.

 

Problemet (eller det 'braiga') med att gå allin från knappen är att vissa tror att det är en bluff per automatik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om han foldar har han: 21000- 3600= 17400

du har 13000+1800+3600=18400

 

vid fold har han alltså tappat den lilla stack edge han hade på dig.

 

vid syn och vinst: han 21000+1800+13000=35800

du: ute

 

han är tvåa och numera ett litet övertag på cipleadern.

 

vid syn och förlust: han 21000-13000=8000

du : 13000+13000+1800=27800

 

han är skadad men inte död.

 

om vi antar att han tror att han är 35-65% underdog som sämst (A5 mot J2 typ) så är ju frågan om ändå inte har odds på detta,

det har han nog inte skulle jag tro (hinner inte räkna nu, det får nån annan göra) men synen är nog inte så galen som den ser ut.

 

bör nog tilläga att jag nog inte skulle ha synat själv, men kanske en liten förklaring hur han kanske tänkte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet är att han har en sån runkig hand och i turneringspel står han nog bättre att vänta. Det krävs inte så mycket mindre stack från Josam för att synen skall kunna komma men jag ser det som onödig gambling där man förmodligen inte har odds (om man tittar på Josams möjliga handdistribution)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kostar honom 9400 och det ligger 18400 i potten.

 

I hans ögon borde du ha 2 överkort, ett mellanpar eller ett överkort per kort men kan även ha ett högre par - möjligen har du honom dominerad också om han inte sätter dig på en ren bluff vilket vore konstigt då du säger att du hade en tight tableimage.

 

han bör alltså ha en chans på ungefär 11-35 procents chans att vinna potten där det är ganska troligt att du har runt 70/30.

 

Blir det inte lite väl hårt att sätta honom på en sån bra hand med 3.5bb i stacken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om han foldar har han: 21000- 3600= 17400

du har 13000+1800+3600=18400

 

vid fold har han alltså tappat den lilla stack edge han hade på dig.

 

vid syn och vinst: han 21000+1800+13000=35800

du: ute

 

han är tvåa och numera ett litet övertag på cipleadern.

 

.

 

Ehh..va?!?! det var 21 spelare kavr..och CL hade över 70 000

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet är att han har en sån runkig hand och i turneringspel står han nog bättre att vänta. Det krävs inte så mycket mindre stack från Josam för att synen skall kunna komma men jag ser det som onödig gambling där man förmodligen inte har odds (om man tittar på Josams möjliga handdistribution)

 

Ja, jag håller med dig fullständigt. Det är ju väldigt ofta man "vet" att en spelae på knappen är ute efter att stjäla..och inte har en topphand bara för att han ställer in...men det är ju fortfarande så att det inte är speciellt ovanligt att man får vika ner trots det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är möjligt men typ, Any Ace (64/36), KJ(77/23), QJ(77/23), 44(70/30) är mycket möjliga. Även betydligt sämre händer är möjliga som K8s-liknande händer.

 

Jag vet att andra har annorlunda inställning än mig men jag tycker inte om att syna allin i turneringar även om jag kan ha odds om det är troligt att jag ligger rejält efter. Gamblingen sker också lite i bedömningen av motståndarens hand. Har man spelat flera turneringar med samma person och vet att han går in med Any 2 om han är först in från knappen så är förutsättningarna lite annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han synade såklart eftersom han är medveten om vilken orulle du sitter på (eller snarare satt på), vilket ger honom upp till 20% extra chans för utdragning.

 

Dessutom har han läst tråden "Vad har du slagit sönder under ditt onlinspelande" och ville hemskt gärna att du skulle få lägga till ytterligare saker på listan.

 

Troligen hade han också lite singelmalt innanför västen vilket ytterligare förenklade beslutet.

 

//Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...