Gå till innehåll

Hur tänker ni?


Biffbison

Recommended Posts

En ganska typisk situation i en turnering är när man som favorit hamnar i trubbel mot en underdog som träffar bra och man blir rökt.

 

Senaste exemplet för mig var i en större MTT på party med en rejäl prispott med pris ner till 40:e. Riktigt nöjd med spelet under hela turneringen, åkte på ett par sura missar men lyckades återhämta mig fint...ligger strax över medel med ca 30k, blinds 800-1600 å lite ante, 220pers kvar. Chipleadern med ca 45k spelar löst och väldigt agrro,

och har inga problem med att peta in sin stack med låga par och vilka A som helst, han har dock haft tur ett par ggr å lyckats pricka bra och har nyligen dubblat upp. Sitter i mellan pos och Fi limpar före mig..får AA och standard raisar 3bb och hoppas på reraise från FI...mycket riktigt raisar han mig all in och jag synar då hans 10-10. Hade bestämt mig att hålla mig borta från all in situationer så gått det går...men men floppen 8 9 10 och ingen hjälp för mig som åker ut....

 

Hur tänker ni kring situationer som dessa? Jag tänker som så att ajg ju är klar favorit mot vad som helst HU och att i detta skede skulle en dubbling sitta bra...men å andra sidan skulle jag kunna spela bra poker och fortsätta bygga fram tills det närmar sig finalbord och inte riskera allt på en sådan situation... :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätta bygga? Om du skulle vika AA mot omslag av en lös chipleader tror jag att det blir väldigt svårt att bygga något alls. Det här är ju sånt man sitter och drömmer om när man spelar mtts. 85% av av tiden är du ju fet chipleader och kan lätt cruisa in i pengarna. Det är alldeles för tidigt för att börja tänka såhär. 220 pers kvar, 40 får pengar, det är ju nu du ska bygga.

 

Känns kanske tungt såhär precis efter, men förstå att du gjorde helt rätt och att nästa gång tar du förstapriset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men lolla mig!

 

Går det att få ett bättre läge att bygga stack...

 

um, ja :roll:

 

Skulle inte tro det...

 

En sjukt dålig spelare som täcker dig går allin när du har AA...

 

Han lär ju donera bort sina marker förr eller senare. Du lär aldrig få en bättre chans att ta större delen av hans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men lolla mig!

 

Går det att få ett bättre läge att bygga stack...

 

um, ja :roll:

 

Skulle inte tro det...

 

En sjukt dålig spelare som täcker dig går allin när du har AA...

 

Han lär ju donera bort sina marker förr eller senare. Du lär aldrig få en bättre chans att ta större delen av hans.

 

äsch det beror hur man ser på saken, och hur man tolkar "bra läge".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men lolla mig!

 

Går det att få ett bättre läge att bygga stack...

 

um, ja :roll:

 

Skulle inte tro det...

 

En sjukt dålig spelare som täcker dig går allin när du har AA...

 

Han lär ju donera bort sina marker förr eller senare. Du lär aldrig få en bättre chans att ta större delen av hans.

 

äsch det beror hur man ser på saken, och hur man tolkar "bra läge".

 

Nej, det beror inte på hur man ser på saken! Det är naturligtvis autosyn av hans allin 10 ggr av 10. Tycker man inte det så har man gigantiska läckor i sitt spel...

 

Skulle gärna vilja veta vilka lägen du ser som bättre eller likvärdiga. Du foldar rutinmässigt KK mot samma motståndare i en sådan här situation, va...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag viker AA där. Finns ingen anledning att riskera sitt tournament life i det här läget av turren.

 

Du glömde skriva under med "/Dan Glimne" så vi förstår att du skämtar.

 

Man kan ju också hänvisa till en annan Dan (Daniel. Negreanu) som i senaste PM t.o.m kan tänka sig att ta 60/40 lägen tidigt i en trn. Detta luktar iofs så mycket troll, så varför ens ta diskussionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag viker AA där. Finns ingen anledning att riskera sitt tournament life i det här läget av turren.

 

Du glömde skriva under med "/Dan Glimne" så vi förstår att du skämtar.

 

Man kan ju också hänvisa till en annan Dan (Daniel. Negreanu) som i senaste PM t.o.m kan tänka sig att ta 60/40 lägen tidigt i en trn. Detta luktar iofs så mycket troll, så varför ens ta diskussionen.

Tänke också på den när jag såg startinlägget, ska nog skicka trådskaparen ett ex. av senaste PM :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken med tråden var att höra lite resonemang kring spelet före floppen i liknande situationer. Kan tillägga att synen från mig i detta läge var ganska självklar och skulle göras om igen utan tvekan, iaf i detta skede av turneringen. Innan bubblan, eller om jag hade legat bättre till (dubbla stacken kanske) hade jag inte velat riskera allt med en 4-1 favorit...så en flopp skulle jag sett innan jag riskera bli utdragen 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men lolla mig!

 

Går det att få ett bättre läge att bygga stack...

 

um, ja :roll:

 

Skulle inte tro det...

 

En sjukt dålig spelare som täcker dig går allin när du har AA...

 

Han lär ju donera bort sina marker förr eller senare. Du lär aldrig få en bättre chans att ta större delen av hans.

 

äsch det beror hur man ser på saken, och hur man tolkar "bra läge".

 

jag tolkar "bra läge" som i bästa möjliga starthanden du nånsin kan få som ett "bra läge" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken med tråden var att höra lite resonemang kring spelet före floppen i liknande situationer. Kan tillägga att synen från mig i detta läge var ganska självklar och skulle göras om igen utan tvekan, iaf i detta skede av turneringen. Innan bubblan, eller om jag hade legat bättre till (dubbla stacken kanske) hade jag inte velat riskera allt med en 4-1 favorit...så en flopp skulle jag sett innan jag riskera bli utdragen 8-)

 

Du tänker naturligtvis helt fel när du resonerar som ovan. Foldar du mot en allin om floppen kommer T-hög eller? Din read är alltså så bra att du utesluter JJ-KK? Grattis, du är i så fall ett av världens mycket få genier...

 

Du får nog tänka över vad du vill ha ut med ditt turneringsspel. Folda dig knappt in the money eller ta en chans att vinna de stora pengarna när det uppstår situationer där du är stor favorit? Rent pokerteoretiskt resonerar du helt fel enligt ovan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...