Gå till innehåll

NL - SH, hur försvara blindsen med skitkort?

Recommended Posts

Postad

Lirade nyss en NL turnering där vi var 3 pers kvar. När vi kom in i 3-handed-skedet hade jag ca. 1/4 av chipsen (vilket motsvarade 13bb), storstacken 1/2 och den tredje alltså ungefär lika mycket som mig. Storstacken satt till höger om mig.

Vad som hände var att jag oavbrutet fick riktigt riktigt usla kort så gott som varje hand, tror jag var J hög (3 som kicker) i sb/bb efter 15 händer. Storstacken till höger om mig hade som sig bör spelat ganska aggressivt under hela finalbordet, och höjde mig i princip varje gång från sb, och med 52o, 48s, 92o o.s.v. såg jag ingen annan möjlighet än att lägga sig och vänta på bättre lägen, trots att det var uppenbart att han i princip höjde på vilka två kort som helst (tror han la sig en gång, annars var det höjning). Jag ser mig normalt sett som en ganska aggressiv och duktig shorthanded-spelare, men det finns gränser för vilka kort jag spelar.

Hursomhelst, korten fortsatte att lysa med sin frånvaro och till slut slog jag om från bb på 79o för att se hur han reagerade, och såklart satte han mig all in. Var rejält pot committed och dessutom lite halvless på spelet, så jag synade och förlorade mot A9o.

Min fråga är hur man ska hantera såna här situationer? Normalt sett behöver man visserligen inte visa korten alltför ofta shorthanded, så man kan kanske leta efter bra lägen att sätta in en blind steal/bluff, men det är förbannat svårt att veta när man ska göra det online... så jag kände mig lite smått hjälplös.

* RP - QoS *

Postad
Jag skulle re-raisa honom stort med suited connectors för att variera mig och skrämma han lite eller bara fortsätta vänta på monsterkorten och sedan naila honom.

Om man inte får några suited connectors (när jag sa "skitkort" menade jag nog egentligen "kort man bör folda istället för att checka med från bb på ett 10-manna".).

Hur länge ska man låta sig själv vänta på bra kort? När börjar det bli dags att ställa in "oavsett" kort?

Postad

Alltid bättre att vara den som höjer, försök köpa tillbaka blinds från button/small blind själv. Då har du råd att förlora dina egna ibland.

Vad gäller din reraise hade det nog varit bättre att gå all in direkt om du ändå ansåg dig pot commited. I det här fallet hade det kanske inte spelat nån roll, men hade han haft lite sämre kort så.

Postad
Hur länge ska man låta sig själv vänta på bra kort? När börjar det bli dags att ställa in "oavsett" kort?

Tills du inte har några marker kvar. Men tröskeln för spelbara händer sjunker ju i takt med stacken efter en viss nivå eftersom pottoddsen blir så (relativt) bra.