skogis_72 Postad 19 Juli , 2006 Rapport Postad 19 Juli , 2006 Satt och spelade en MTT på Party i går och klonken var på min sida, så jag vann. Eller vann och vann, när vi bara var 3 spelare kvar och jag var stor chipleader gjorde vi en deal. (För övrigt bara min andra MTT på Party, om man räknar bort kryssningssatelitfrirullen, och frirullar räknar jag inte, så nu kan jag ärligt säga att jag vunnit 50% av mina MTT:er på Party. Slå den statistiken, den som kan!!! ) Hur som helst, dealen blev enligt följande (vi gick efter chipcount): Priserna var egentligen: 1:a $7479 2:a $4293 3:a $2908 Jag hade ungefär 540 000 i chips, och 2:an och 3:an 150 000 och 140 000. Jag fick drygt $6700 i dealen och antar att det följde dollar-EV (siffrorna fick vi automatiskt från Party när vi valde chipcount-deal). Nu funderar jag dock på hur vettigt det var. Vad säger ni, luttrade turneringsrävar, ska man ta en sådan deal och ge upp 10% av sitt förstapris för att gardera sig mot att någon vänder på steken, eller blev jag grundlurad och borde ha krävt mer? Jag undrar också vad man ska tänka på rent allmänt om man gör en deal vid finalbordet. Hur vill man ha till dealen i olika situationer, ex-vis som stor chipleader, när det är hyfsat jämnt, om man ligger långt efter ledaren, och så vidare??? För enkelhetens skull förutsätter vi att alla inblandade spelare är precis jämnbra. Tacksam för tankar från er som kan detta bättre än mig! Citera
eurythmech Postad 19 Juli , 2006 Rapport Postad 19 Juli , 2006 Enligt ICM ska du ha nästan $6900, om jag inte räknar fel nånstans. Citera
Opteron Postad 19 Juli , 2006 Rapport Postad 19 Juli , 2006 Det finns 5956$ kvar att spela om du har 64.5% av markerna och då 64.5% chans att vinna förutsatt att ni är lika bra. du fick 63.5% av pengarna vilket jag räknar med är ett avrundningsfel vilket är helt fair och som du borde vara glad över eftersom det minskar din varians väldigt mycket. Du hade ju i detta läge massive chipleade och allt att förlora och lite att vinna. Var glad att ni räknade pengar när du låg på en topp. Grattis till segern Citera
Myssion Postad 19 Juli , 2006 Rapport Postad 19 Juli , 2006 Vad låg blindsen på? Med höga blinds är ofta småstackarnas stackar övervärderade av ICM. Å andra sidan har jag nog inget emot att ge upp en gnutta värde här för att minska variansen. Nu har ju Party en calculator för deals, men när det inte finns det så gynnas man ofta av att se till att skaffa en deal när man är tjippie, eftersom de flesta undervärderar småstackarnas värde. Av samma anledning är det oftast ogynnsamt att ta en deal när man är kort. Citera
skogis_72 Postad 19 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 19 Juli , 2006 Vad låg blindsen på? Med höga blinds är ofta småstackarnas stackar övervärderade av ICM. Å andra sidan har jag nog inget emot att ge upp en gnutta värde här för att minska variansen. Det borde jag så klart ha nämnt.... Blindarna var 4000 och 8000. Sedan var det ante på, tror jag, 150, eller möjligen 200, så ingen var direkt short. Jag måste för övrigt skämma ut mig totalt och ställa en (antagligen) synnerligen basal fråga, men jag kan (ja, kan och kan....) bara cashgame... Vad är ICM? Citera
eurythmech Postad 19 Juli , 2006 Rapport Postad 19 Juli , 2006 Vad är ICM? Absolut inget skämmigt. Det står för independent chip model och är ett sätt att beräkna alla kvarvarande spelares EV baserat på prisstruktur och markerantal (och antaganden att blindarnas storlek inte spelar in, samt att alla är lika skickliga). Det finns en kalkylator på http://sharnett.bol.ucla.edu/ICM/ICM.html Annars är programmet SNGPT tydligen jävligt bra på det där, Myssion kan programmet. Själv registerade jag det först igår. Citera
skogis_72 Postad 19 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 19 Juli , 2006 Vad är ICM? Absolut inget skämmigt. Det står för independent chip model och är ett sätt att beräkna alla kvarvarande spelares EV baserat på prisstruktur och markerantal (och antaganden att blindarnas storlek inte spelar in, samt att alla är lika skickliga). Det finns en kalkylator på http://sharnett.bol.ucla.edu/ICM/ICM.html Annars är programmet SNGPT tydligen jävligt bra på det där, Myssion kan programmet. Själv registerade jag det först igår. Tack så mycket för info.... Antar att SNGPT är en SnG-version av Pokertracker, eller är jag ute och cyklar om jag tror det? Citera
eurythmech Postad 19 Juli , 2006 Rapport Postad 19 Juli , 2006 Antar att SNGPT är en SnG-version av Pokertracker, eller är jag ute och cyklar om jag tror det? Jag låter Myssion förklara i detalj, men det är ingen tracker, så mycket kan jag säga. Tror att den i vissa fall går att applicera på multisar också... Citera
Myssion Postad 19 Juli , 2006 Rapport Postad 19 Juli , 2006 Jag låter Myssion förklara i detalj Men latkorv då! SNGPT står för Sit-n-Go Power Tools, och har inget att göra med Poker Tracker. Det är ett verktyg för att räkna ut $EV vid allin-situationer, beroende på ställarens och synarens HD. Mycket användbart, framförallt vid bubbelsituationer i SnG's, men kan även användas till multisar om man bara ändrar från $EV till cEV (vilket när man är långt från pengarna oftast är väldigt nära $EV). Citera
skogis_72 Postad 19 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 19 Juli , 2006 Jag låter Myssion förklara i detalj Men latkorv då! SNGPT står för Sit-n-Go Power Tools, och har inget att göra med Poker Tracker. Det är ett verktyg för att räkna ut $EV vid allin-situationer, beroende på ställarens och synarens HD. Mycket användbart, framförallt vid bubbelsituationer i SnG's, men kan även användas till multisar om man bara ändrar från $EV till cEV (vilket när man är långt från pengarna oftast är väldigt nära $EV). Aha! Danke! Var hittar med SNGPT då? Har ju som du vet börjat spela en del SnG på sista tiden, och allt som kan förbättra ens vinstchanser är så klart välkommet (och behövligt ). Citera
skogis_72 Postad 19 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 19 Juli , 2006 Det finns 5956$ kvar att spela omdu har 64.5% av markerna och då 64.5% chans att vinna förutsatt att ni är lika bra. du fick 63.5% av pengarna vilket jag räknar med är ett avrundningsfel vilket är helt fair och som du borde vara glad över eftersom det minskar din varians väldigt mycket. Du hade ju i detta läge massive chipleade och allt att förlora och lite att vinna. Var glad att ni räknade pengar när du låg på en topp. Grattis till segern Detta var ju förresten ett synnerligen enkelt och naturligt sätt att räkna ut det hela. Vad dum i huvudet man är ibland som inte tänker själv. Tur att du kunde tänka lite åt mig där! Får skylla på att jag var medelseg klockan 2 i natt, när dealen gjordes, efter att ha varit vaken alldeles för många timmar i sträck! Citera
gdaily Postad 19 Juli , 2006 Rapport Postad 19 Juli , 2006 Det finns 5956$ kvar att spela omdu har 64.5% av markerna och då 64.5% chans att vinna förutsatt att ni är lika bra. du fick 63.5% av pengarna vilket jag räknar med är ett avrundningsfel vilket är helt fair och som du borde vara glad över eftersom det minskar din varians väldigt mycket. Du hade ju i detta läge massive chipleade och allt att förlora och lite att vinna. Var glad att ni räknade pengar när du låg på en topp. Grattis till segern Detta var ju förresten ett synnerligen enkelt och naturligt sätt att räkna ut det hela. Vad dum i huvudet man är ibland som inte tänker själv. Tur att du kunde tänka lite åt mig där! Får skylla på att jag var medelseg klockan 2 i natt, när dealen gjordes, efter att ha varit vaken alldeles för många timmar i sträck! I och med att tvåan och trean har (nästan) identiska stackar, så går det att räkna så.. Betrydligt svårare om stackarna skiljer sig mycket. Citera
eurythmech Postad 19 Juli , 2006 Rapport Postad 19 Juli , 2006 Sådär kan man givetvis inte räkna. Tre priser 20, 30, 50 Ska Hero ha samma pris vid deal i följande två lägen? Hero 1000 Fi1 400 Fi2 350 Hero 1000 Fi1 700 Fi2 50 Citera
killerwolf Postad 19 Juli , 2006 Rapport Postad 19 Juli , 2006 eury, i exempel 2 så dödar dom faktiskt shortstackeN!!!!!!11111111111111111 NOOOB Citera
Recommended Posts