Gå till innehåll

NL - Jag behöver HJÄLP!


ades_va

Recommended Posts

Jag har lirat NL HE ett tag nu och det går bra för mig när jag lirar och jag tycker jag lirar rätt bra, men jag råkar konstant ut för vad jag gillar att kalla 'bad beats'...

Jag vet inte om det verkligen är så sjuka händer eller om jag bara inte räcker till som spelare.

Jag lirar för små summor, allt mellan 10$ och 50$ och jag lirar på microlimitbord. 0.05/0.10 - 0.25/0.50, varierar på min aktuella BR.

 

Hursomhelst så går det vanligtsvis bra, jag lirar tajt och jag plockar hem flera stora potter, råkar visserligen ut för många händer då jag tvingas folda på rivern trots att jag lagt in mkt pengar i floppen, men detta är inte jag klagar på. Det som knäcker mig är att jag konstant förlorar förhållandevis STORA potter. Har flera gånger tappat hela kapitalet på bra händer mot draghänder.

Jag har tidigare lirat rätt fegt men jag tycker själv att jag börjat släppa på lite bättre nu och kör mer på vad som är bra i längden än på kort sikt, (synar alltså all-in's med höga PP(QQ+) eller AKs, vilket jag inte gjorde förut pga chansen att förlora allt) men det verkar som jag ändå inte lyckas.

 

Ett bra exempel skulle vara häromdagen då jag lirade fick AKs på ett 10pers 0.05/0.10 bord, loose aggressiva spelare (vad annars på micro-limit?:)). Jag satt på förhållandevis tidig position så jag raisade 5BB och 2-3personer synade. Floppen kom upp som (ungefär) 47Qs (min färg:)) och nån tomte hann raisa innan mig, han raisade rätt mkt, overbettade potten kommer jag ihåg. Jag re-raisade han iaf dubbla hans bet då jag var rätt säker på att han skulle syna, placerade han på AQ, låg färg eller i värsta fall QQ, trodde inte han skulle ha synat på mindre.

Turnen kom sedan som en till 4'a, och han raisade en liten summa. Såg det som svaghet och trodde absolut inte han satt på (edit: BÄTTRE ÄN) Q4, 74 eller A4. Iaf så re-raisade jag honom all-in. Han synade och visade upp 44.

Fyrtalet klådde mig och jag var blank än en gång.

 

Såna här händer råkar jag ut för konstant och jag undrar, hur kunde jag ha undvikit det? Vad gör jag för misstag?

 

Jag vet att ni nu inte har så mkt att gå på så jag ska så snart som möjligt försöka hitta en bra HH på nån av mina bad beats som kan visa lite mer hur jag lirar.

 

* RP och flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två spontana reaktioner:

 

1, Du säger att du flera gånger tappat hela kapitalet på bra händer mot draghänder. Menar du då bara stacken eller hela rullen?

2, Du verkar ha en lite konstig uppfattning om pokerhänder. Om jag inte minns fel påstod du i en annan tråd att det är dåligt att ha KK då motståndaren har AK. Och här är också konstigheter:

 

Turnen kom sedan som en till 4'a, och han raisade en liten summa. Såg det som svaghet och trodde absolut inte han satt på Q4, 74 eller A4.

Om han har A4 är det skitbra för dig, har han däremot QQ eller 77 (eller 44 såklart) sitter du i klistret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två spontana reaktioner:

 

1, Du säger att du flera gånger tappat hela kapitalet på bra händer mot draghänder. Menar du då bara stacken eller hela rullen?

2, Du verkar ha en lite konstig uppfattning om pokerhänder. Om jag inte minns fel påstod du i en annan tråd att det är dåligt att ha KK då motståndaren har AK. Och här är också konstigheter:

 

Om han har A4 är det skitbra för dig, har han däremot QQ eller 77 (eller 44 såklart) sitter du i klistret.

 

Oj, ett skrivfel från min sida. menade att jag inte trodde han satt på bättre än A4s, eller i värsta fall QQ :)

 

Jag syftar på stacken, inte hela rullen :) Är inte så dum att jag spelar på för höga limits ;)

 

Det där med AKs blev för övrigt väldigt bra förklarat senare i tråden av nån annan vänlig själ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips från en relativ nybörjare:

Jag var oerhört frusterad ett tag när jag tyckte att jag förlorade "kanonhänder" på rivern. Då spelade jag bara 10-manna.

Jag testade då att gå över till max 6 bord och det har funkat bra eftersom risken är mindre då att många sitter kvar och chansar med halvbra händer.

kan vara en liten justering till din fördel, åtminstone så skapar det mindre frustration.

Sedan kan det säkert finnas andra hål i spelet som behöver täppas till (precis som för mig). :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan menade att (med exempel på den pott du nämner, färgen mot fyrtalet):

 

När åkte marioriteten av pengarna in, på floppen eller när du redan var slagen? Om du frekvent synar av stora potter när du är slagen, vilket det låter som, så visar det att du inte har förmågan att släppa en bra hand när du blir utdragen. Då lönar det sig att jaga mot dig med lite mer spekulativa händer, då man vet att man får betalt om man träffar - och då kansjke fixed limit är ett bättre spel för dig - där kostar det en bet till, inte hela stacken när du blir utdragen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...