Gå till innehåll

PLO - Och vad 17 gör jag nu?


Djens

Recommended Posts

Trickme är tightaggro och en duktig sådan, vi har haft rätt många duster, han vet att jag vet etc.

 

Players:

Forest* (EUR 1 029,50 in seat 1)

blowback (EUR 421,20 in seat 2)

TrickMe (EUR 1 313,95 in seat 5)

Djens83 (EUR 1 242,45 in seat 6)

 

Dealer: blowback

Small Blind: TrickMe (2,00)

Big Blind: Djens83 (4,00)

 

Djens83 was dealt: 9s - Th - Ks - Kc <-- position och bra hand, POTT!

 

Forest* Fold

blowback Fold

TrickMe Call (2,00)

Djens83 Raise (8,00)

TrickMe Call (8,00)

 

Flop 5h - 2s - Kh <-- Hur ska jag inte potta?

 

TrickMe Check

Djens83 Bet (24,00)

TrickMe Raise (96,00) <-- NU blir det intressant.

 

Jag sätter honom på 22XX, 55XX samt kanske en 34XX med/utan FD.

 

Hur extraherar jag då bäst värde? Ompottning borde skriiika KKK, samtidigt som det finns miljoner scarecards på nästa gata.

 

Att se t.ex. 6 :heart: på turn borde paja all action, , samt att vi båda har 300BB.

komplext, Jag har faktiskt ingen aning om hur jag ska spela den bäst.

Vad säger ni andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog för att du antagligen leder, men rappis flurredrag går ju knappast att utesluta. Särskilt som händer med låga par i är rätt kassa generellt. Iofs kan det vara så att han skulle varit mer aggro pre med en väl koordinerad hand såsom 3467 och därmed inte borde kunna ha en särskilt stark rappis.

 

Anyway, mot setet borde du ha störst möjlighet att få in pengarna på floppen eftersom det kan komma så rusktigt många scarecards för den handen på turn och han oavsett om han fyller eller ej (vilket är rejält otroligt eftersom du sitter på två av hans kort) inte kommer vara så jättesugen på att stacka med ett lågt set sent i handen.

 

Med ett starkt drag så är han ju i stort sett tvungen att dega in pga pottodds och för att han kan negera positionen på det sättet alternativt vika. Oavsett så blir det ju han som tjänar pengar på senare gator (han kan ju med ett drag lätt vika en massa förlorande händer på turn/river medan du inte kan göra det samma lika lätt) om han har en draghand. Så jag tror det är bättre att ta betalt alt ta hans pottequity genom att slå om.

 

Vidare så får du ju bra maskering till dina starka drag när du spelar kungarna så här. Om du har en färgstegerappis eller något sånt och kan få loss underseten är rätt mycket vunnet, även om du inte alltid får värde med top set.

 

Det jobbiga som kan hända är ju om motståndaren synar återpottningen och något av draghelvetena går in på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu låter ju detta mongo o rätta mig om jag har fel men med den stacken hade inte jag slagit om igen. Visst nuts på flop men det finns ju mkt cepe kort som kan falla o förstöra action men med det omslaget han gör där så känns det ju inte som fold existerar på hans karta. Turn kort kommer ju att visa sig antingen med en gigantisk pott i mitten eller en medelstor.

 

Med den stacken hade jag föredragit att dunka turn av 2 anledningar. Du har pos. så du vet hur turn kort tas emot utan att röja din hand, din egen hand röjs inte lika mkt vid callen på flop + att om scarecards dyker upp så blir ju pott beten inte lika omfattande och en fiskning på river ett måste:)

Och om varken färg eller str8 kort dyker upp så ger du ju han ett jäkla beslut på turn med en stor bet o bara ett kort att hoppas på.

 

Det beror ju på hur man känner för motståndaren, men personligen hade jag varit mer benägen att betta upp potten mkt på flop mot en bra motspelare än mot en dålig.

De dåliga tar man ju ned tids nog ändå.

 

Skriv gärna var jag resonerar fel. Jag spelar 1/2 PLO och är väl medveten om att det skiljer mkt på de nivåerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde väl vara rätt simpelt att repotta där? Även en bra spelare har nog svårt att släppa ett set där.

 

Det jag tänker på är om du är i dålig form, som sämst så sitter hand på tex AA34 med Ax hjärter.

 

Repot och var lika glad om du tar hem den på flop som att se fler kort.

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv gärna var jag resonerar fel. Jag spelar 1/2 PLO och är väl medveten om att det skiljer mkt på de nivåerna.

Men jesus, 1-2 och 2-4 skiljer sig inte särskilt mycket. Det som skiljer från ditt vanliga spel är att det här är trehandat, aggressivt, djupstacksfel.

 

Jag hatar inte en syn, men det hela beror väl på hur liberalt du 3 bettat floppar tidigare. Om ditt 3 bet betyder set mycket mer än det betyder wrap så tycker jag inte om att låta fi spela perfekt mot ens vid det här laget mycket väldefinerade hand.

Det är ett rätt stort misstag, iom att det kostar rejält med energi och fokuserar på fel ställe, att försöka få motståndarens hela strategi att vara dålig. Det är helt ok om delar av hans strategi är perfekt, man måste helt enkelt ge bort en del värde i delar av strategiträdet för att spela någorlunda solidt.

 

Förresten blir det ju supergrymt att spela så här med bottensetet om man får hans mellanset att lägga sig genom ett omslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort klart det måste skilja endel på de nivåerna annars skulle väl 1/2 "fiskar" som jag spela där....eller? :oops:

2-4 är rätt fiskigt. Men som sagt, om du spelar typ 1-2 på party så är det inte nivåen som skiljer spelet utan att det är short med djupa stackar på en site som har en stark big-bet kultur med fokus på shorthanded.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Word.

 

Nu ska jag vara sådär tråkig och mest hålla med andra.

Om FI sitter på ett lägre set så finns det om man bara synar många scarecards för FI så att man tappar mycket värde.

 

Om fi sitter på wrap så finns det många scarecards för dig på andra gator. samt att om fi missar turn så tappar man mycket värde.

 

Och frågan löd. hur får man mest värde.. jag tror du har mycket värde på floppen, det gäller att inte tappa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade visst frågan i huvudposten, men whatever. Djens har nog bättre koll på honom än duktig TAG, och bättre koll på sitt eget spel dessutom så det känns lite som det hela reverterar till en ren teorifråga utan mer info (eftersom fi vet att du vet att blah blah...).

 

Det är ett rätt stort misstag, iom att det kostar rejält med energi och fokuserar på fel ställe, att försöka få motståndarens hela strategi att vara dålig. Det är helt ok om delar av hans strategi är perfekt, man måste helt enkelt ge bort en del värde i delar av strategiträdet för att spela någorlunda solidt.

 

Mjo, men det skulle ju kännas rätt gött att förvandla FIs strategi till skräp genom ett trollslag. :D (Med det inte sagt att syn på floppen är ett trollslag.)

 

Förresten blir det ju supergrymt att spela så här med bottensetet om man får hans mellanset att lägga sig genom ett omslag.

 

Är det isåfall inte supergrymt att slå om med any 4? En legitim HD för 3bet bör ju ha rätt bra equity mot mellanset hursomhelst. Eller gör du antagandet att fi släpper mellanset och stackar av med wrap? (låter iofs inte helt orimligt nu när jag tänker efter).

 

Antagligen är min post full med skit, men jag är trött och jävlig så jag tittar in imorrn och kollar hur nedskjuten jag blivit. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar man oroa sig för wraps+flushdrag efter en checkraise på brädan K52 tvåflush så skall man nog spela något annat än PLO shorthanded...jösses vad vekt. :?

 

För tydlighets skull: Det värsta kortet på turnen är inte en hjärter eller A,3,4 eller 6a. Det är en femma.

 

Syn, och se till att blanka turn. Slå om där, var nöjd med att vinna ~400 för en bra spelare degar inte in med ett set i femmor på en blank turn. Orsaken till synen på floppen är att potten fortfarande är för liten i förhållande till stackdjupet.

 

EDIT: Raden nedan kan vara otydlig "kommer turnen A, 3, 4 eller 6 off suite" är nog tydligare...

 

Kommer turnen icke-hjärter och A,3,4 eller 6:

 

-Om han checkar så bör du betta. Hur mycket är upp till dig och din read. Som man tydligen skall lita på. ;)

-Om han bettar rakt ut (högst troligt spel om han har ett set i femmor), syna. Du har 7 extra outs i form av hjärter som kan ge dig en gratis showdown på rivern.

 

Kommer turnen hjärter som inte parar upp brädan:

-Bettar han rakt ut så lägg. Du kommer inte få betalt för kåken ändå då du signalerar att du har ett drag som kommer att slå en flush om det träffar.

-Checkar han, checka bakom och syna rivern även om ditt drag missar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asså allvarligt. allt annat än pottbet e för mig riktigt riktigt tok.

Ni e bara 4 spelare vid bordet, ni har en historia ihop där han som jag förstår det vet att du har en del trix i arsenalen.

Han har just checkraisat dig ur position utan att få in så mkt deg av de djupa stackarna, vilket ökar chansen att han verkligen gillar sin hand och gärna spelar den to the bitter end. Du har stål.

 

För mig ger allt detta att det finns en god chans att en massa/de mesta av pengarna åker in på floppen, där du som sämst kan va miniunderdog å som bäst drar fi dött.

Att släppa mellanset där på 4 personer mot tight-aggresiv (som jag fått intrycket att du e i plo de få gånger vi suttit ihop) motstånd e det inte så många som klarar. Själv skulle jag möjligen göra det pga av de djupa stackarna då men de vete fan (vill minnas att jag ställde i samma situation igår med mellanset och lillflushdrag igår i en jättepott å har han det lär han ju inte släppa)

Fan snubben kan ju ha K5 och flushdrag eller stegdrag eller K52 eller tom K5 nada och va säker på att du bara har drag eller e ute för att blåsa honom. Shit han kan ha K och nötfärgdrag å ändå slå igen sånt händer ju hela tiden.

Folk älskar att stoppa in sina pengar i mitten. SÅ GE DOM CHANSEN.

 

Synar han och scarecard kommer på turn å han betar ordentligt så släpp. Han bör ha alltihop om han syna på flopp. dessutom e det så få som vågar bluffa ett icke träffat scarecard i en sån storpot då (vilket e klokt då de flesta fi inte kan släppa toptriss i såna lägen).

Parar sig det på turn skulle jag checka om han checkar. störst chans att få mer pengar + minimera katastrof om han nu har 4 tal å bara syna sista beten på flopp med trips av nån trixig anledning.

med blank turn skulle jag skita i att ge honom på gränsen till pottodds och potta igen. bra för framtiden å har han superdraget lkanske han får svårt att släppa ändå. De e ju så trist att släppa såna godsaker de kommer ju inte så ofta:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela nyckeln ligger i att du säger att han vet att du vet att han vet etc. och samtidigt säger att du vill maximera värde, dvs. ha övervärde. Hur hade du tänkt få till det?

 

Några av sätten du kan få ut (över)värde ur denna hand är att han

1. Överspelar sin hand på floppen, dvs. ställer in eller synar på din trebet med sitt skit, ett mellanset eller ett halvdåligt drag.

2. Undervärderar din hand på turn (om du inte 3 betar flop), dvs. betar pot eller check-synar när det kommer en blank på turn

3. Undervärderar din hand på river om det kommer en blank igen

(4. Mer avancerat grejs som Hjort snackar om, dvs. att du gör en 3 bet, får han att folda sitt mellanset, sen visar ditt top set, och om några händer igen så gör du om samma sak men med bottenset och han foldar sitt mellanset igen)

 

Så frågan är vad du borde tänka på?

a. Vilka händer skulle han checkraisa floppen med i en raisad pot?

a1. Bara de händer han är 100% komfortabel att ställa in med eller kasta/bromsa med direkt vid omslag/syn, dvs. stora wrap+färgdrag eller bluff med ren skit i lagom hög frekvens. Svårt att få övervärde här.

a2. Många olika händer, ex.vis skitkort (bluff), mellan set, medeldrag etc. Nu har du chans att få honom att överspela sin hand. Hur tolkar han en 3-bet? Hur tolkar han en kallsyn?

b. Hur skulle han tolka din 3-bet?

b1. Är du så lättläst att han tar det för top-set i alla lägen är det nog inte så smart bet för att få övervärde. Det betyder ju att han både kan, om han verkligen har monsterdraget, välja att ställa in, eller folda sitt skräp, eller om han är djävulsk synar han med sin skit/mellanset och vid ett scare card på turn kan han autobeta (och representera färdigt monsterdrag), och du måste folda

b2. Är du svårtläst, dvs. du kan 3-beta med en bred HD, så gäller det ju att bedöma om han är villig att gambla med en sämre hand, typ mellanset.

 

c. Hur skulle han tolka din kallsyn på floppen?

c1. Tolkar han det som svaghet, dvs. att du har ett mellanset eller ett drag, och troligen kommer beta ut på turn igen för att få loss dig (trots blankt kort), så kan det ju vara smart att kallsyna floppen för att sedan raisa turn. Dock är ju risken att ett scare card faller, och du foldar till hans bet

c2. Blir han misstänksam och check-foldar alla sämre händer, eller check-synar bara med potodds, så är det nog inte så bra för att få övervärde.

 

Så frågan är var du vill att han skall göra sitt misstag? På floppen eller turn?

 

Standardvärde i denna pot är nog 3-bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt säker på att han sätter mig på minst 22xx med ett trebet samt att jag continuepottar 99% av mina preflophöjningar HU mot honom.

Om jag bara synar är jag rätt säker han sätter mig på ett drag och pangar på turn igen.

 

Trick vet jag inte gillar att dega in för mycket utan nötter men är inte rädd att panga på bra utan de. Dock tror jag han drar rätt bra i bromsen vid ett trebet.

 

Trebetningssekvensen är ju tyvärr rätt smal här, det finns typ bara 22xx, 55xx,KKxx,AA34s samt 3467ds som jag ser det.

 

Så av det jag läst så borde nästan kallsynen vara rätt just eftersom jag har position och vinner €250 till på turn om den blankar vilken den gör en ganska stor del av tiden.

Samtidigt som det troligen inte är fel att trebetta heller , gör nog lite olika beroende på hur bra spelet går, om man e beredd att gambla med risk/reward.

 

RIsken finns ju med att han har nån skithand i stil med KT86s och då kommer undan på tok för lätt vid trebet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har i stort sett samma HD efter floppbetet som preflopp så ska ju han checkraisa med en jäkla massa händer, vilket i sin tur gör att du ska kunna trebeta med rätt många händer också.

 

Kan förresten inte direkt se att bottenset skulle vara bättre än topptvå här, bottensetet har ju så löjligt omvända implicita samtidigt som topptvå blockar rejält för motståndaren att ha en dödshand.

 

AA med färgdrag borde vara helt ok att fortsätta med också om du tror dig kunna få loss babyset, och så har du ändå rätt hyfsat med outs om det väl smäller. Plus att du är i fin form mot rappisarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...