Gå till innehåll

NLT - SnG, KK på bubblan - igen


Recommended Posts

Här är en ny KK-hand på bubblan (inte jag som spelat den). Vad hade ni gjort, och varför?

 

PokerStars Tournament, Big Blind is t400 with t25 antes (4 handed)

 

CO (t2765)

Button (t2800)

Hero (t2740)

BB (t5195)

 

Preflop: Hero is in SB with [:Kd:] [:Ks:]

CO raises to t2740 (All-in)

Button calls t2740

Hero ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj tjena vad svettigt... Här är vi dessutom i princip helt garanterade att en av dem bubblar.

 

Myssion, är inte SNGPT användbar här? Om vi utan reads (det var ju inte du som spelade) säger att CO ställer mot storstack-bb med A8+, KJ+ och 55+ (ja det var rätt godtyckligt) och att button synar med AQ+ och TT+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj tjena vad svettigt... Här är vi dessutom i princip helt garanterade att en av dem bubblar.

 

Myssion, är inte SNGPT användbar här? Om vi utan reads (det var ju inte du som spelade) säger att CO ställer mot storstack-bb med A8+, KJ+ och 55+ (ja det var rätt godtyckligt) och att button synar med AQ+ och TT+.

 

SNGPT går inte att använda eftersom det är mer än två spelare det handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj tjena vad svettigt... Här är vi dessutom i princip helt garanterade att en av dem bubblar.

 

Myssion, är inte SNGPT användbar här? Om vi utan reads (det var ju inte du som spelade) säger att CO ställer mot storstack-bb med A8+, KJ+ och 55+ (ja det var rätt godtyckligt) och att button synar med AQ+ och TT+.

 

SNGPT går inte att använda eftersom det är mer än två spelare det handlar om.

 

Så pass? Även om man antar att BB foldar varje gång och alltså är ute ur handen? Låter ju dumt att man inte han välja HDs för två Fi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis i sådana här lägen jag hittar synen och bubblar med bästa handen.

Men inte fan kan man slänga KK och QQ med fyra spelare kvar? Eller?

 

 

QQ skulle jag nog slängt där faktiskt. Tror inte det är +$EV att syna med den.

 

Inte så säker på det faktiskt. Inte ofta man ställer med QQ och fi visar upp högre PP med fyra kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis i sådana här lägen jag hittar synen och bubblar med bästa handen.

Men inte fan kan man slänga KK och QQ med fyra spelare kvar? Eller?

 

 

QQ skulle jag nog slängt där faktiskt. Tror inte det är +$EV att syna med den.

 

Inte så säker på det faktiskt. Inte ofta man ställer med QQ och fi visar upp högre PP med fyra kvar.

 

Behövs inte, finns det två helt levande överkort vågar jag nästan garantera att det är -$EV att syna med QQ där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis i sådana här lägen jag hittar synen och bubblar med bästa handen.

Men inte fan kan man slänga KK och QQ med fyra spelare kvar? Eller?

 

 

QQ skulle jag nog slängt där faktiskt. Tror inte det är +$EV att syna med den.

 

Inte så säker på det faktiskt. Inte ofta man ställer med QQ och fi visar upp högre PP med fyra kvar.

 

Nej, men väldigt ofta har dom Ax eller Kx och då mot 2 spelare är det -$EV att syna (utifall att dom inte blockar varandra fint)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mackthefork[/url]]I felt like going to the effort of running the numbers on this one, I gave CO a fairly loose range of 20% which includes 66+ A4s+ K8s+ Q9s+ J9s+ T9s A9o+ KTo QTo+ JTo, I gave the button a range slightly looser than I feel can be correct of 4%, which includes 99+ AQs+ and AKo, and of course we have KK. For the sake of simplicity I assume BB will fold.

 

I include my stove results here.

 

Hand 1: 18.0563 % 17.56% 00.49% { 66+, A4s+, K8s+, Q9s+, J9s+, T9s, A9o+, KTo+, QTo+, JTo }

Hand 2: 26.3285 % 25.18% 01.15% { 99+, AQs+, AKo }

Hand 3: 55.6152 % 54.52% 01.09% { KK }

 

If you call you will get 4th place 44.4% of the time for $0.00 and the remaining 55.6% you will be in this scenario A (CO 0, Button 85, Hero 8645, BB 4770) 37.1% of the time with equity of $42.75 (assuming a $100 pool), or in scenario B (CO 50, Button 35, Hero 8645, BB 4770) 18.5% with equity of $42.75.

 

So the equity of a call is $42.75*55.6%=$23.77

 

If you fold the situation will be $27.96 66% of the time and $28.20 34% of the time.

 

So the equity of a fold is $27.96*66%=$18.45 $28.20*34%=$9.59

$18.45+$9.59=$28.04.

 

So you make $4.27 more by folding than by calling, and inthis case that’s nearly half a buy-in.

 

Regards Mack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt ICM har du ungefär:

 

$EV(syn och vinst) = 0.423

$EV(fold) = 0.288

$EV(syn och förlust) = 0 (duh?!)

 

Om x är din vinstprocent gäller alltså för syn att

 

x * $EV(syn och vinst) > $EV(fold)

 

=>

 

x > 68%

 

(Bortser här från ev. splits)

 

Kan man anse sig ha 68% mot två motståndare här? Tror inte det, ens om det är två riktiga slaskpellar.

 

Tar man dlinders HD-förslag har man bara ca 56%, vilket innebär att man ger bort ungefär 0.05 * total prispott genom att syna.

 

Återigen har du hittat en hand där kräkreflexen måste stoppas. Bra jobbat Myssion! :)

 

EDIT: Kul att du hinner slänga in "facit" typ en halvminut innan jag postar.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här faktiskt ett mkt enkelt beslut om du tittar på chipstacksen. Du är 4a där. Det betyder att du måste slå båda dina motståndare för att komma ITM och det gör du inte vid ca 40% av tillfällena här.

Hade du däremot haft lite mer chips än en av dem så måste bara du lr han som har mest chips slå lillstacken för att du ska komma ITM och då är det ett svårare beslut.

 

Iom att de som är all-in har lika mkt chips så är du istället garanterad ITM om du foldar.

Syn här är fullständigt oförsvarbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...