Gå till innehåll

NL - 55 mot MÅNGA overcards, bra odds?


MilleN

Recommended Posts

Jag provade faktiskt ditt andra exempel och kom fram till att 55 fortfarande var favorit mot AJo och KQo. Lite förvånande måste jag säga.

 

haha, vad sjukt... du har helt rätt. jaja, ändra exemplet till 22 eller nåt annat par med mindre stegchans än 55 så går handen från bäst till sämst iaf, och illustrerar poängen. Små marginaler här :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lustigt vad stegchansen väger tungt i flervägspotter. meckade runt lite med slumpmässiga överkort och fick tex det här:

 

Hand 1: 37.0276 % [ 00.37 00.00 ] { QTo }

Hand 2: 32.0816 % [ 00.32 00.00 ] { A8o }

Hand 3: 30.8908 % [ 00.31 00.00 ] { 33 }

 

hade nog spontant gissat att A8 var favorit där, och det var ju inte ens nära...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk så här. Underpar mot överkort har drygt 1/2, eftersom det är chansen att överkorten ska missa.

Nu lägger vi till en till hand med två nya överkort. Chansen att paret ska hålla har nu halverats (helt utan att vi tagit hänsyn till minskad lek, stegar, trissar eller färger). Dvs parets chans är nu drygt 1/4 av tre händer, dvs det har blivit den sämsta handen.

 

Det där är faktiskt ganska intressant...tål att kluras på. Tack. Jag tror jag just blev en marginellt bättre spelare :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan ju ta klassikern:

 

2 :heart: 2 :diamond:

J :spade: T :spade:

A :spade: K :club:

 

Oavsett vilken hand du väljer av dessa, så kan jag välja en annan av dessa som är favorit över den du valde i ett H2H-race

 

22 är favorit över AKo

AK är favorti över JTs

JTs är favorit över 22

 

--- --- ---

 

Sedan är det enkelt att visa matematiskt hur man kan vara favorit över var och en av motståndarna, men ändå vara dog mot "fältet" / Kallas häst(kapplöpnings)paradoxen (yxmatte, ej korrekt att räkna så här, men det visar på principen). Pokerhandboken rekommenderas för den som är intresserad att läsa vidare.

 

Du är 55% favorit över vardera två motståndare, men din chans att vinna över båda är 0,55*0,55 = 0,30, vilket är under 1/3. Detta för att 45%:arna sinnsemellan är väldigt obalancerade (som fallet med TT vs QJ vs AK)

 

Om du är 60%-ig favorit mot två motståndare så vinner du ungefär 0,6*0,6 = 0,36% av fallen - över en tredjedel. Addera dock ännu en spelare och du hamnar kring 21%, dvs under en fjärdedel 0,6*0,6*0,6 = 0,216

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan ju ta klassikern:

 

2 :heart: 2 :diamond:

J :spade: T :spade:

A :spade: K :club:

 

Oavsett vilken hand du väljer av dessa, så kan jag välja en annan av dessa som är favorit över den du valde i ett H2H-race

 

22 är favorit över AKo

AK är favorti över JTs

JTs är favorit över 22

 

--- --- ---

 

Sedan är det enkelt att visa matematiskt hur man kan vara favorit över var och en av motståndarna, men ändå vara dog mot "fältet" / Kallas häst(kapplöpnings)paradoxen (yxmatte, ej korrekt att räkna så här, men det visar på principen). Pokerhandboken rekommenderas för den som är intresserad att läsa vidare.

 

Du är 55% favorit över vardera två motståndare, men din chans att vinna över båda är 0,55*0,55 = 0,30, vilket är under 1/3. Detta för att 45%:arna sinnsemellan är väldigt obalancerade (som fallet med TT vs QJ vs AK)

 

Om du är 60%-ig favorit mot två motståndare så vinner du ungefär 0,6*0,6 = 0,36% av fallen - över en tredjedel. Addera dock ännu en spelare och du hamnar kring 21%, dvs under en fjärdedel 0,6*0,6*0,6 = 0,216

 

Det här var intressant, nu har man lärt sig nått nytt, men det jag nu undrar hur räknar man ut att den hand som nu är underdog heads up säg 40% att bli favorit mot 3 st?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...