MacDaddy Postad 2 Juli , 2006 Rapport Postad 2 Juli , 2006 Kan ngn lära mig spela på bubblan. Är nämligen den okrönte bubbelkungen. Min teori här är att gå all-in med bra händer som PP+AK, AQ PreF om blindsen är höga. Hur som helst så ä det alltid 3 som är glada när det blir ITM o jag ingår aldrig bland dem. Är jag bigstacken brukar jag klara mig till ITM men är jag short lr medelstack så ä det alltid jag som får tacka för mig till slut. Citera
Macallan Postad 3 Juli , 2006 Rapport Postad 3 Juli , 2006 Min teori här är att gå all-in med bra händer som PP+AK, AQ PreF om blindsen är höga. Utan att veta någonting om position och stackstorlekar så vågar jag påstå att du generellt är åt helvete för tight. En hand som JT är ofta auto-all-in. Position och stackstorlekar är dock det centrala för att bestämma korrekt spel, korten är mindre viktiga. Har du t.ex. 4k på knappen med lillstacken på 1k på CO och två stora på SB och BB (7,5k var) måste du vara jävligt tight - har du å andra sidan 10k medan SB och BB har 4,5k var kan - äh stryk kan, ska ska det stå - ska du ställa med alla händer. 1) Var inte rädd för att sluta fyra. 2) Först in, all in. Inte alltid förstås men väldigt ofta. De passiva brukar förlora till slut - för när de väl hittar en tillräckligt bra hand har de normalt blindat bort så mycket att övriga spelare kan syna ofta. Du vill inte bli synad när du ställer och för att slippa bli synad måste du ha tillräckligt mycket marker för att skada motståndaren. 3) Att syna all in kräver en (mycket) bättre hand än att själv ställa. 4) Bråka inte i onödan med storstacken - slå hellre på den som är liten och försvarslös. Posta HH. Citera
Plox Postad 3 Juli , 2006 Rapport Postad 3 Juli , 2006 1) Var inte rädd för att sluta fyra. Tycker absolut detta är fel... Att bubbla är katastrofalt. Själv spelar jag tightare när det bara är fyra kvar, för att sen återigen växla tempo och spela för förstaplatsen när det bara är tre kvar. Citera
Jarnkamin Postad 3 Juli , 2006 Rapport Postad 3 Juli , 2006 Just därför är det lönsamt att spela aggressivt på bubblan - men som sagt helst mot mindre stackar, vissa spelar bara passivt och väntar på att nån ska ryka i det här läget och de ska man pressa Citera
ematic Postad 3 Juli , 2006 Rapport Postad 3 Juli , 2006 Bara ställa med i princip allt på knappen så löser det sig. Citera
Myssion Postad 3 Juli , 2006 Rapport Postad 3 Juli , 2006 Bara ställa med i princip allt på knappen så löser det sig. Stackstorlek är avgörande. Som lillstack är det oftast korrekt att vara väldigt aggressiv. Dels för att man ligger efter och måste samla lite marker för att vara in contention för ITM, och dels för att mellanstackarna oftast (och helt korrekt) kommer att vara tajta. Man kan också vara mer eller mindre tvungen att ta en marginell syn för hela stacken med en marginell hand från BB, eftersom alternativet, d.v.s. att bli nerblindad till fotknölarna, är ännu sämre. Som mellanstack är man som sagt mer eller mindre tvingad att spela konservativt, i synnerhet när det gäller att ta syner mot storstacken. Om storstacken är vek och passiv kan man ta över rollen som table captain och bygga sin stack, särskilt om man sitter precis till vänster om honom (då behöver man bara bekymra sig för att man ställer mot en storstack var fjärde hand, när han är i BB och man själv är UTG). Som storstack är det aggro som gäller. Mellanstackarna kommer att vara tvungna att ha stål eller nästan-stål (höga par är det oftast som gäller, t.om. AKs kan gå bort som synhand för mellanstackarna), vilket innebär att man kan ställa hej vilt med i princip any two. Man bör dock vara försiktig mot fi som inte fattar bubbelkonceptet och kan få för sig att syna så fort de tror sig ha något som är bättre än en coin toss. Sedan finns det ju alltid olika scenarion, t.ex. fyra lika stora stackar, tre lika och en stor, två stora och två små, två stora och en mellan och en liten, etc etc, där det blir nyansskillnader, men ovanstående är bra som generella riktlinjer. Naturligtvis är det också väldigt motståndarspecifikt. Jag rekommenderar att du skaffar SNGPT, då lär man sig fort vilka händer som funkar i olika situationer, både att ställa med och att syna med, förutsatt att man har en read så att man kan uppskatta fi's HD inom rimliga ramar. Citera
MacDaddy Postad 5 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 5 Juli , 2006 När jag är riktigt shortstack så spelar jag nog rätt o ä inte rädd för o gå all-in, samma sak när blindsen är gigantiska har jag inga större problem heller men när jag har typ 2000 o blindsen är 150, det är då jag har de största problemen. Chipsen bara rinner mellan fingrarna på mig!!! Citera
emilio_15 Postad 5 Juli , 2006 Rapport Postad 5 Juli , 2006 När jag är riktigt shortstack så spelar jag nog rätt o ä inte rädd för o gå all-in, samma sak när blindsen är gigantiska har jag inga större problem heller men när jag har typ 2000 o blindsen är 150, det är då jag har de största problemen. Hmm..,, vilken sida spelar du på som har en sån långsam struktur? Citera
MacDaddy Postad 5 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 5 Juli , 2006 När jag är riktigt shortstack så spelar jag nog rätt o ä inte rädd för o gå all-in, samma sak när blindsen är gigantiska har jag inga större problem heller men när jag har typ 2000 o blindsen är 150, det är då jag har de största problemen. Hmm..,, vilken sida spelar du på som har en sån långsam struktur? Pokerstars. Blindsen går upp var 15e minut. Blinduppgången är oxå långsam. Actionriggad men det får gå. Citera
emilio_15 Postad 5 Juli , 2006 Rapport Postad 5 Juli , 2006 När jag är riktigt shortstack så spelar jag nog rätt o ä inte rädd för o gå all-in, samma sak när blindsen är gigantiska har jag inga större problem heller men när jag har typ 2000 o blindsen är 150, det är då jag har de största problemen. Hmm..,, vilken sida spelar du på som har en sån långsam struktur? Pokerstars. Blindsen går upp var 15e minut. Blinduppgången är oxå långsam. Är det inte var 10e minut? Du kan ju börja spela turbos, så blir det "lättare" att spela på bubblan. Citera
MacDaddy Postad 5 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 5 Juli , 2006 När jag är riktigt shortstack så spelar jag nog rätt o ä inte rädd för o gå all-in, samma sak när blindsen är gigantiska har jag inga större problem heller men när jag har typ 2000 o blindsen är 150, det är då jag har de största problemen. Hmm..,, vilken sida spelar du på som har en sån långsam struktur? Pokerstars. Blindsen går upp var 15e minut. Blinduppgången är oxå långsam. Är det inte var 10e minut? Du kan ju börja spela turbos, så blir det "lättare" att spela på bubblan. Nej 15 min. Deras turbo är typ 8min tror jag. Jag suger på turbo. Iofs inne i en vägra vinna all-in streak just nu. ÄR dessutom helt omöjligt för shortstacksen o åka ut när jag lirar. De vinner minst 4av5 all-ins. Nu senast åkte jag på bubblan 2ggr o var ITM 3ggr. Sen oplacerad i ytterligare 2. Citera
Myssion Postad 5 Juli , 2006 Rapport Postad 5 Juli , 2006 Va? Vilket PokerStars spelar du på? Vanliga SnG's har 10-minutersperioder och turbosarna har 5-minutersperioder. Trust me... 3 av 7 ITM alltså? 43% alltså? Jättelitet sample, men det där är ju bra. Du kanske helt enkelt har orealistiska förväntningar på hur ofta du ska hamna ITM. Beskriv gärna hur du menar med att markerna rinner mellan fingrarna på dig, så blir det lättare att komma med tips. Med ca 13xbb i stacken är det oftast mindre höjningar som gäller, t.ex. till 3xbb (här är stackarna så små att man sällan behöver höja 4-5xbb, min standardräjs här är 2.5xbb). All-in kan man gå mot storstacken, om han är aggressiv och restealar mycket, men det är sällan fallet. När någon har höjt mot dig så kan det vara svårt att ha tillräckligt med avskräckande effekt vid omslag, så då kan en stop-n-go vara en bra idé kanske. Actionriggad blindsstruktur för att den är långsam? Hur menar du? Ju snabbare struktur desto större incitament för att trycka in degen ju. Citera
Weedobooty Postad 5 Juli , 2006 Rapport Postad 5 Juli , 2006 Harringtons senaste bok (trean) har en hel del information om bubbelspel i SNG's. Det finns även en podcast med Howard Lederer om det på Full tilt. Båda rekommenderar enormt tajt. Citera
Myssion Postad 5 Juli , 2006 Rapport Postad 5 Juli , 2006 Harringtons senaste bok (trean) har en hel del information om bubbelspel i SNG's. Det finns även en podcast med Howard Lederer om det på Full tilt. Båda rekommenderar enormt tajt. Har inte läst HoH3 än, så den kan jag inte kommentera. Lederer dock, är väl faktiskt lite ute och sykklar här. Han menar att anledningen till att man ska spela tajt är för att majoriteten av prispengarna delas ut när bubblan spricker. Det låter ju rimligt, men, om man jämför med en 5- eller 6-mannaturre, så delas majoriteten av prispengarna ut när någon vinner, och inte när bubblan spricker, som i 9- eller 10-manna, men där är det ändå korrekt att vara tajt på bubblan. Så den anledning som Lederer beskriver för att spela tajt är inte korrekt helt enkelt. En mer korrekt anledning är att dina marker blir mindre värda ju fler du skaffar, och att en uppdubbling av marker ofta inte är i närheten av en uppdubbling i väntevärde mätt i $, vilket leder till att du ibland måste vara så mycket som 75% favorit i en hand för att det ska vara en vinstgivande syn, men det där är väl helt enkelt klurigare att förklara samtidigt som det är svårare att få folk att acceptera att det kan vara så även om de fattar vad man menar. Dock så håller jag med om att man generellt sett bör vara tajt på bubblan. Men Lederers resonemang kan leda till att man spelar på tok för vektajt och ger upp en himla massa värde. Lägg märke till att intervjuaren i början säger "tight is right, when you first start out", det är med andra ord ett enkelt sätt att förklara SnG-spel för nybörjare, men är inte detsamma som optimalt SnG-spel. Mitt stalltips är att införskaffa SNGPT för att se när det är bra att syna/ställa. Den finns i gratisversion där eastbay har skrivit en bra tutorial om att stjäla blinds som är väldigt användbar också. Man kan inte ändra variablerna manuellt i gratisversionen, dock har jag för mig att man kan ladda HH:s och analysera. I fullversionen kan man sitta och pilla en hel del iaf och lära sig en himla massa. Citera
Kaj M.L. Postad 5 Juli , 2006 Rapport Postad 5 Juli , 2006 Kan ngn lära mig spela på bubblan.Är nämligen den okrönte bubbelkungen. Min teori här är att gå all-in med bra händer som PP+AK, AQ PreF om blindsen är höga. Hur som helst så ä det alltid 3 som är glada när det blir ITM o jag ingår aldrig bland dem. Är jag bigstacken brukar jag klara mig till ITM men är jag short lr medelstack så ä det alltid jag som får tacka för mig till slut. ******** Tror att det har en stor del i din tableimage. Om du uppfattas alltför tight så vet motståndarna att du bara agerar med starka händer. Måste ta lite större risker o agera tuffare innan det är 4spelare kvar. 4:e plats eller 8:e plats är ju ingen skillnad men om du däremot varit rel. aggressiv så har du större chans att vinna turnering när det väl kommer till bubblan. Det är väl därför vi alla spelar? Citera
Plox Postad 5 Juli , 2006 Rapport Postad 5 Juli , 2006 Det är ju det jag säger, tightas är det enda rätta på bubblan. Inte för att det hjälper mig ett skit, folk har ju till och med börjat kalla mig "The Bubbleboy" i chatten på Pärty Citera
Weedobooty Postad 5 Juli , 2006 Rapport Postad 5 Juli , 2006 Myssion talade och sade: Lederer dock, är väl faktiskt lite ute och sykklar här... osv... Jag tror att våra gurus (Lederer och Myssion) behandlar lite olika förutsättningar och att Myssion säkert har rätt när det gäller 5- eller 6- seats speed-SNG's som är hans specialitet om jag har förstått saken rätt. Själv spelar jag inte såna, så jag vet inget om det. Mitt intryck av såna turneringar är att det inte handlar så mycket om postflop-spel utan mest att välja starthänder att ställa med, men eftersom jag inte spelar såna turneringar är jag i värsta fall ute och "sykklar" jag också. Så mitt råd till OP:n blir att välja lärare efter vad han spelar. I vilket fall som helst kan jag varmt rekommendera boken för den som spelar turneringspoker och vill förbättra sitt spel. Citera
Weedobooty Postad 5 Juli , 2006 Rapport Postad 5 Juli , 2006 Myssion spelar 10-manna. OK. Att ha fel är min specialitet. Citera
emilio_15 Postad 5 Juli , 2006 Rapport Postad 5 Juli , 2006 Myssion spelar 10-manna. Äre inte 9-manna? Citera
garpen Postad 5 Juli , 2006 Rapport Postad 5 Juli , 2006 Myssion spelar 10-manna. Äre inte 9-manna? Jo. Citera
garpen Postad 5 Juli , 2006 Rapport Postad 5 Juli , 2006 Myssion spelar 10-manna. OK. Att ha fel är min specialitet. Tydligen min med Citera
MacDaddy Postad 5 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 5 Juli , 2006 Fan de har ändrat blindstrukturen på pokerstars, bruka va 15 min. Citera
MacDaddy Postad 5 Juli , 2006 Författare Rapport Postad 5 Juli , 2006 Det är ju det jag säger, tightas är det enda rätta på bubblan. Inte för att det hjälper mig ett skit, folk har ju till och med börjat kalla mig "The Bubbleboy" i chatten på Pärty varje bubbla jag spelar tar minst 20 min, ingen äger sig själv så att tighta till det är omöjligt. Bruka funka bättre förr men folk har blivit bättre på bubblan o de vägrar loosa sina all-ins. Citera
Recommended Posts