Gå till innehåll

Experter tippar fotboll fel, bookies bäst


Recommended Posts

Professionella sportsbettors i absolut toppklass (t.ex. Martin De Knijff, King Yao, Nolan Dalla) är garanterat "bättre" än bookies, även om bookies är rätt säkra för det mesta.

 

Jag sätter "bättre" inom citationstecken eftersom jag inte tycker att jämförelsen är helt rättvis, bl.a. för att bookies ibland medvetet sätter fel odds för att de vill minska variansen. T.ex. är England medvetet övervärderade i fotbolls-VM, men om de inte var det skulle spelbolagen riskera att förlora alltför mycket pengar (i vissa fall kanske gå bankrutt) om England vinner VM, eftersom mer pengar skulle satsas och vinsterna skulle bli större per satsat krona.

 

"Experter" som syns i media är sällan vinnande sportsbettors; de är ofta experter på sporten i fråga men inte på sportsbetting, vilket är ett mycket sämre utgångsläge än om det hade varit tvärtom (inte vad gäller att förutsäga resultat, men vad gäller att hitta överodds, vilket ju är vad sportsbetting går ut på).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en intressant länk chlu! Nån som känner till "Holländaren Neeskens innovativa straffspark från 1974"?

 

Vad jag vet så brukade han skjuta i mitten av målet, med mycket kraft och målvakterna brukade alltid slänga sig åt något håll.

 

Iövrigt är han väl mest känd för att vara en av de holländare som var med och skapade totalfotbollen.

 

 

edit: Tittade på wikipedia som sa såhär:

 

VM-finalen mot Västtyskland 1974 (förlust 1–2) gjorde gav han sitt lag ledningen på straffspark redan efter 80 sekunder, genom att på sitt så typiska sätt skjuta bollen stenhårt mitt i målet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O varför skulle sportsbettor vara bättre på att tippa, vilka bevis finns det på det?

 

Jag har inga som helst bevis för att bookmakers skulle vara bättre än spelare o vice versa eftersom det aldrig direkt kan mätas. Men vad jag erfarit som bookmakers så här långt så kan man dra slutsaten att en väldigt stor grupp av duktiga kunder jobbar i branschen. Sen vem som är bäst kan diskuteras i all evighet.

 

En bookmakers uppgift är ju inte att gissa på ett utfall på ett evenemang utan att bedömma sannolikheterna för olika utfall inom olika evenemang. Stor skillnad i det.

 

Men det man kan säga överlag att bra sportsbettors blir sällan bra bookies men bra bookies kan bli bra sportsbettors. Varför det är så, ja det är nog för en bookmaker får en enorm gratis information genom att studera de allra bästa spelarna.

 

Nick_the_Swede tog ju upp att "vi" bookies sätter medvetet fel odds. Vilket stämmer i många fall, för bookmakers mer eller mindre försöker sälja sina odds till bästa möjliga pris. Så om vi kan sälja England som vinnare till 10ggr trots att de bara skulle ha 5% chans o vinna (rent spekulativt) så gör vi ju givetvis det, finns ingen anledning att ge 19ggr även om det skulle ge EV+ oxå.

 

Att vi skulle vara bättre än "experter" är på att "tippa" matcher är ingen skräll eftersom de flesta "experter" som tippar inte har ett uns förståelse för matematik i allmänhet o sannolikhetslära i synnerhet. Dessutom besitter de inte alls samma kunskap om relativa styrkeförhållande, hemmakvot o andra dylika mätmetoder som bookmakers har i sitt förfogande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...