Gå till innehåll

Ketchupflaske-fenomen, kan nån förklara?


Stahl

Recommended Posts

Jag hade vid 15-tiden idag förberett en god lunchmiddag som skulle avnjutas med ketchup till.

 

Förutsättningar för fenomenet (relevanta eller inte, jag vet ej):

 

*Temperaturen i rummet var väldigt hög (sjuk sommarvärme ju) och ketchupen har stått i kylen innan den togs ut precis innan användning.

 

*Det var ungefär 15-20% ketchup kvar i flaskan.

 

*Felix ketchup.

 

Jag tar ut den, håller den upp-och-ned, skakar ner ketchupen och tar så mycket jag vill ha. Jag ställer den sedan med botten neråt, och locket öppet. Efter tre minuter ser jag sedan hur det har runnit ketchup över kanten, och rätt mycket dessutom. Förstår inte var fan det har kommit ifrån, och då ser jag hur det kommer ut ketchup genom flasköppningen, som en vulkan som spyr ut lava.

 

Finns det någon här som kan förklara vad fan det där var som hände? Hur kan ketchupen åka uppåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt, luften i flaskan var avkyld, när du sedan använde den hamnade all kvarvarande ketchup i toppen av flaskan. När sedan den kalla luften i flaskan värms upp expanderar den i volym och skapar ett övertryck i flaskan som pressar ut ketchupen. Inte svårare än så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt, luften i flaskan var avkyld, när du sedan använde den hamnade all kvarvarande ketchup i toppen av flaskan. När sedan den kalla luften i flaskan värms upp expanderar den i volym och skapar ett övertryck i flaskan som pressar ut ketchupen. Inte svårare än så...

 

Men under de tre minuterna när ketchupflaskan stod på bordet, medans luften i flaskan fortfarande var kall, så borde ju ketchupen rinna ner mot bottnen igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt, luften i flaskan var avkyld, när du sedan använde den hamnade all kvarvarande ketchup i toppen av flaskan. När sedan den kalla luften i flaskan värms upp expanderar den i volym och skapar ett övertryck i flaskan som pressar ut ketchupen. Inte svårare än så...

 

Men under de tre minuterna när ketchupflaskan stod på bordet, medans luften i flaskan fortfarande var kall, så borde ju ketchupen rinna ner mot bottnen igen?

 

Nej det borde den inte av 2 enkla anledningar, ketchupen var kall och trögflytande, och p.g.a det ökande lyfttrycket som motverkar ketchupens massa att vilja falla nedåt. d.v.s den stannar kvar och sedan bubblar ut ur öppningen när trycket ökade ytterligare.

 

Eller så var det SATAN som spelade dig ett spratt!! :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänner,

 

Är det någon som prövat att lägga Mentos i en flaska med Coca-Cola light? Det blir en fin effekt.

 

http://eepybird.com

Efter den videon blir man minst sagt sugen att testa.

 

"Do not, repeat, do not be stupid and test the limits of your stomach. Don't even think about it."

 

Efter den fina textbiten är det ett måste!

 

:twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då passar jag på och ställa en fråga också, eftersom folk här verkar kunna svara på det mesta.

 

Varför kommer alltid flerfärgad tandkträm ut i lager på tandborsten och inte ihopsmetat?

 

Enkelt, det är insprutat i tuben i lager, och eftersom konsistensen är så tjock och i en tub så kan inte innehållet röras om av sig själv där inne, visst med våld går det men inte annars.

Du kan ju göra ett eget test, gör lite gelé i olika färger och sätt in dem i en kondom, knyt sedan kondomen och så kan du prova dig fram hur det fungerar!! :D

 

 

Jag också. Hur kommer det sig att om man lägger en sladd i ett låst skåp i en vecka och när man ska plocka ut den är det ca 300 knutar på den?

 

Enkelt det är hustomtarna, eller så går du i sömnen och har en fetish för att göra knutar på sladdar??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...