Gå till innehåll

Smygaren studerar FL under sommarlovet (15/6-13/8)


Smygaren

Recommended Posts

Inledning: I denna tidsbegränsade dagbok tänkte jag försöka se om jag kan förbättra mitt resultat genom seriösa studier.

 

Pokerbakgrund: Efter att ha spelat rätt mycket FL på 1/2 och 2/4 i början på året fick jag rätt mycket att göra på jobbet, och eftersom jag dessutom befann mig i en downswing beslutade jag mig för att ta en paus från pokrandet. Hittills har jag resultatet +1.0 BB/100 över 100000 händer. Jag har läst de vanligaste böckerna: HP, ITH, SSH, HPFAP och MLHP. Har nyligen införskaffat TOP och WTO. Under sommaren är tanken att jag skall spela en hel del, och även läsa om mina pokerböcker. Dessutom skall jag posta HH:s.

 

Mål:

:!: Spela 5000 händer/vecka på 2/4 och 3/6.

:!: Läsa en pokerbok per vecka. Föra någon sorts anteckningar över vad mina litteraturstudier.

:!: Posta några händer varje vecka, ofta i anknytning till det jag läser för tillfället, för att på så sätt få input till min inlärningsprocess.

:!: Försöka vinna mer än 1.0 BB/100 under sommaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

To 15/6

 

Antal händer: 774

Resultat: + 407$

 

En härlig början på min sommar. Lite klonkande, och en jultomte som dyker upp i 40 graders värme.

 

Dagens jultomte: Jag floppar nötflushdraget på knappen i fyrvägspott. Har dessutom en hålpipa. Flopspelet slutar med att jag cappar, alla tre motståndarna synar. På turn går flushen in. Turn blir cappat med två motståndare. Action även på river. Efter att jag tagit hem en jättepott på 150 dollar skriver en motståndare som floppat en stege att jag spelar som en fisk som cappar floppen med ett flushdrag. :D

 

Handanalys nr 1: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=29676

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fiskarna stimmar på morgonkvisten. Och idag klonkar de inte efter att ha kallsynat med J9o. Plus 200$ på 500 händer.

 

En rolig hand följer nedan. Plocka fram kristallkulan och försök gissa vad fi hade! Hans spel är helt logiskt handen igenom, förutom floppspelet. Facit får ni längst ned i inlägget skrivet med vit text.

 

2/4 Hold'em (9 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Preflop: Hero is SB with 4spade.gif, 4heart.gif.

1 fold, UTG+1 calls, 3 folds, CO raises, Button calls, Hero calls, BB calls, UTG+1 calls.

 

Lite löst kan tyckas, men CO är lite lös, och Button är en sådan som kallsynar med J9o.

 

Flop: (10 SB) 2heart.gif, 7heart.gif, 3heart.gif(5 players)

Hero checks, BB checks, UTG+1 checks, CO checks, Button bets, Hero raises, BB folds, UTG+1 folds, CO folds, Button 3-bets, Hero calls.

 

Jaha du trebettar. Vad har du? Antingen tror du att jag bettar ett drag, eller så semibluffar du med ett färgdrag...

 

Turn: (8 BB) 5spade.gif(2 players)

Hero bets, Button raises, Hero calls.

 

Den hjälpte inte dig. Men den hjälpte mig. Nu har jag ett öppet stegdrag också. Men du höjer. Vad haaar du?

 

River: (12 BB) 9heart.gif(2 players)

Hero checks, Button bets, Hero calls.

 

Final Pot: 14 BB

 

Jaha, ja jag får väl se om du hade färgdraget då...Oj jag vann potten. Du hade inte färgdraget. Då hade du alltså ett par eller så spelade du AK hårt hela vägen, fast då tycker jag inte du skall betta river... Vad haaaar du?

 

Button shows [2d,5d]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sö 18/6

 

Antal händer: 1030

Resultat: +131$

Totalt: +445$

 

Den stora poängen med dagboken är ju att kontinuerligt posta handanalyser, men det dyker helt enkelt inte upp så många intressanta situationer när man spelar ABC-poker mot lösa motståndare. Jag kommer dock att posta så fort det blir läge.

 

 

Sammanfattning av veckan:

:arrow: Jag har snittat 900 händer/dag. (Ungefär lika många på 2/4 som på 3/6.)

:arrow: Jag har läst HP (För vilken gång i ordningen det nu är. Jag får inte längre några aha-upplevelser av att läsa den, vilket väl får tolkas som att grunderna sitter. Nästa veckas bok blir Hilgers ITH.)

:arrow: Jag har bara postat en handanalys.

:arrow: Resultat 2.5 BB/100. (Jag antar att jag spelat lika mycket 2/4 som 3/6. Genomsnittlig klonkfaktor: svagt positiv.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-20 dollar på 300 händer under morgonfisket.

 

*************************************************************

 

Jag blev introducerad för UTG i förra veckan. En sådan spelare som man förstår kommer att gå från 100 till 0 under sessionen. Frågan är bara om det tar en eller två timmar. Det tog två timmar både då och idag.

 

2/4 Hold'em (10 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Preflop: Hero is SB with Adiamond.gif, 9diamond.gif.

UTG calls, UTG+1 calls, UTG+2 calls, MP1 calls, 4 folds, Hero completes, BB checks.

 

Mot en motståndare till och i BB säger SSH att det är ett måste att höja med ATs. Även om omständigheterna är marginellt sämre (en motståndare mindre, det kostar lite mer, något sämre position, samt det faktum att det är tidiga limpare), så kanske det fortfarande är ett måste att höja.

 

Flop: (6 SB) 9club.gif, 8spade.gif, 9heart.gif(6 players)

Hero checks, BB checks, UTG checks, UTG+1 checks, UTG+2 checks, MP1 checks.

 

Ingen som vill betta ett stegdrag eller två överkort i sen position? Kom igen nu!

 

Turn: (3 BB) 2club.gif(6 players)

Hero bets, BB folds, UTG calls, UTG+1 raises, UTG+2 folds, MP1 folds, Hero 3-bets, UTG+1 calls, Hero calls.

 

Handkonverteraren verkar inte klara av att visa att UTG blir all in här när jag tre-bettar!

 

River: (11 BB) Tdiamond.gif(3 players)

Hero checks, UTG+1 checks.

 

Final Pot: 11 BB.

Potten vinns av UTG. Gissa vad han hade? (Facit i vit text nedan.)

 

Floppat kåk med 88?

Stege på river med QJ eller 76s?

TT på hand?

T9s ?

Nähä...

Hero shows [ Ad, 9d ] three of a kind, nines.

UTG shows [ 8h, 9s ] a full house, Nines full of eights.

UTG+1 doesn't show [ Tc, Jc ] two pairs, tens and nines.

UTG wins $51.50 from the main pot with a full house, Nines full of eights.

 

Jag lägger till "Plays 98o UTG" i player notes och hoppas på ett snart återseende...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar ett 3/6-bord där det sitter tre spelare som jag har katalogiserat som jättelösa tomtar och tänker att nu blir det julafton! Backar 100$ på 100 händer på det bordet sedan de klonkat konstant.

 

I en giv har jag AQ mot A5s. Flop Q75r. Turn A. River 5. Tack för kaffet.

 

Minus 130$ över 500 händer totalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ti 29/6

 

Antal händer: 810

Resultat: -178$

Totalt: +301$

 

Vaar är klonken broder, vaar är klonken broder...

...VAR, VAR, VAR?

 

************************************************************

 

2/4 Hold'em (8 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Preflop: Hero is Button with Kclub.gif, Aclub.gif.

4 folds, Hero raises, SB 3-bets, BB calls, Hero calls.

 

Ni tror jag försöker stjäla, men jag har en rejäl hand! Men vad har BB?

 

Flop: (9 SB) 3club.gif, 9spade.gif, Kdiamond.gif(4 players)

SB checks, BB checks, Hero bets, SB calls, BB calls.

 

Turn: (6 BB) 8club.gif(4 players)

SB checks, BB checks, Hero bets, SB folds, BB raises, Hero 3-bets, BB caps, Hero calls.

 

Vad haar du? Set? AA? KK? AK? Högt pocketpar? Eller en kung med bra kicker?

 

River: (14 BB) 3heart.gif(3 players)

BB bets, Hero calls.

 

Final Pot: 16 BB

 

Jasså du vann, vad hade du?

 

BB shows [ Ks , 8s ] two pairs, kings and eights.

Hero doesn't show [ Kc , Ac ] two pairs, kings and threes.

BB wins $61 from the main pot with two pairs, kings and eights.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sällan har så många spelat så dåligt så länge.

 

Vid ett fullbord har jag katalogiserat fem av spelarna som "plays any suited" och ett par av dem kallsynar dessutom med J8o. När man väl träffar floppen jagar de sina hålstegar hela vägen, och träffar dem. (Vid de andra borden är det bara ett par tre stycken som spelar som hönshjärnor.) Ett litet axplock på utdragningar på river i potter om ca 100$ på turn:

 

Hand 1:

Jag har A2s i BB och får se floppen gratis. Sex spelare ser floppen 543r. Jag checkraisar. Fi spelar A7o hårt hela vägen o klonkar en sexa på river.

 

Hand2:

UTG höjer med 66. Två spelare kallsynar, jag kallsynar på knappen med AQs. Flop A73r. UTG är med och jammar flop och turn trots att han borde kunna sätta en av oss tre motståndare på ett ess efter att floppen cappats. (Och han drar dessutom dött mot 77. Någon kan ju dessutom ha 45s.) Turn är f ö en blank. På rivern kommer en sexa. Övriga fi har AQo och AJo.

 

Det positiva är dock att jag inte är i närheten av att tilta. Ett tag är jag -400$, men eftersom borden är fulla med fisk och jag är helt lugn sitter jag kvar, och lyckas jag återhämta mig till -200$. Dagens trevligaste pott:

 

************************************************************

 

3/6 Hold'em (9 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Preflop: Hero is MP3 with 6diamond.gif, 6club.gif.

2 folds, MP1 calls, 1 fold, Hero calls, 3 folds, BB checks.

 

Flop: (3.33 SB) 3club.gif, 2heart.gif, 2spade.gif(3 players)

BB bets, MP1 calls, Hero raises, BB calls, MP1 3-bets, Hero calls, BB calls.

 

Turn: (6.16 BB) 6heart.gif(3 players)

BB checks, MP1 bets, Hero calls, BB raises, MP1 3-bets, Hero caps, BB calls, MP1 calls.

 

River: (18.16 BB) Kdiamond.gif(3 players)

MP1 raises, Hero raises, Hero calls.

 

(Här blir båda motståndarna tyvärr all in, vilket inte handkonverteraren lyckas visa, i annat fall hade nog båda varit med och sett en cappad river. Men ok, jag skall inte gnälla, jag vann i alla fall en stor pott - och jag var inte uppe mot varken 22 eller KK.)

 

Final Pot: 23.79 BB

 

MP1 visar AA

BB visar 54s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backar 250$ över 600 händer.

 

Jag tänkte inte köra det vanliga gnället när jag har stege och två av motståndarna har set, vi cappar turn och brädan parar sig på river. Inte heller om hur mina AA eller KK blir utdragna av fåoutare på rivern i stora potter. Nej, nej, jag tänkte visa följande hand:

 

3/6 Hold'em (9 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Preflop: Hero is UTG+1 with Adiamond.gif, Aspade.gif.

UTG calls, Hero calls, 1 fold, MP2 raises, 2 folds, Button calls, 2 folds, UTG calls, Hero 3-bets, MP2 calls, Button calls, UTG calls.

 

Flop: (13.33 SB) Aclub.gif, 3spade.gif, Kdiamond.gif(4 players)

UTG checks, Hero bets, MP2 calls, Button calls, UTG calls.

 

Turn: (8.66 BB) 6diamond.gif(4 players)

UTG checks, Hero bets, MP2 folds, Button calls, UTG calls.

 

River: (11.66 BB) Qdiamond.gif(3 players)

UTG bets, Hero calls, Button calls.

 

Final Pot: 14.66 BB

 

UTG shows [ 5d, Jd ] a flush, king high.

Hero doesn't show [ Ad, As ] three of a kind, aces.

Button doesn't show [ 9s, Ah ] a pair of aces.

lodoman2 wins $85 from the main pot with a flush, king high.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

To 22/6

 

Antal händer: 992

Resultat: -47$

Totalt: -51$

 

Jag kan också klonka. UTG raisar och får fem kallsynare!! Jag har ett babypar i BB och får nöjet att träffa setet på floppen, och kammar hem en stor pott.

 

Oklart om det blir någon poker under helgen, av sociala skäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sö 25/6

 

Antal händer: 833

Resultat: -170$

Totalt: -225$

 

Sammanfattning av veckan:

:arrow: Jag har spelat 4597 händer. (Ungefär lika många på 2/4 som på 3/6.)

:arrow: Jag har läst ITH. (Nästa veckas bok blir SSH.)

:arrow: Jag har inte postat någon handanalys.

:arrow: Resultat -2.93 BB/100. (Jag antar att jag spelat lika mycket 2/4 som 3/6. Genomsnittlig klonkfaktor: starkt negativ.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

River: (11.66 BB) Qdiamond.gif(3 players)

UTG bets, Hero calls, Button calls.

 

Final Pot: 14.66 BB

 

UTG shows [ 5d, Jd ] a flush, king high.

Hero doesn't show [ Ad, As ] three of a kind, aces.

Button doesn't show [ 9s, Ah ] a pair of aces.

lodoman2 wins $85 from the main pot with a flush, king high.

Tycker det här är jättedåligt spelat, du har topset och du är bara slagen av X :diamond: X :diamond: och JT. Väldigt passivt att bara syna ner och vara rädd för runner runner färgen. Du hade sparkat dig själv om han hade haft A3, A6, AQ, 66, 33 eller vad som helst som hade 3-betat river och du hade missat en värdebet med möjlighet att bli 3-betat och du kan cappa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

River: (11.66 BB) Qdiamond.gif(3 players)

UTG bets, Hero calls, Button calls.

 

Final Pot: 14.66 BB

 

UTG shows [ 5d, Jd ] a flush, king high.

Hero doesn't show [ Ad, As ] three of a kind, aces.

Button doesn't show [ 9s, Ah ] a pair of aces.

lodoman2 wins $85 from the main pot with a flush, king high.

Tycker det här är jättedåligt spelat, du har topset och du är bara slagen av X :diamond: X :diamond: och JT. Väldigt passivt att bara syna ner och vara rädd för runner runner färgen. Du hade sparkat dig själv om han hade haft A3, A6, AQ, 66, 33 eller vad som helst som hade 3-betat river och du hade missat en värdebet med möjlighet att bli 3-betat och du kan cappa.

 

Potten är stor, 12 BB och att UTG tror att jag skall vika av rädsla för bakdörrsförgen är helt osannolikt. Dessutom är Button kvar så att UTG bluffar kan vi glömma.

 

En spelare som limpar UTG gör detta enligt min erfarenhet med

* KQs/o

* JTs/o

* any suited

* (AJs/o)

samt

* mellanpar

* Axs

Av dessa får vi nog gissa att de två sistnämnda kategorierna är osannolika att värdebetta med här, eftersom ett mellanpar skulle ha vikts ner, och jag har ruteress.

 

Så, vilka händer kan han värdebetta?

KQ - ja, även om han kan vara rädd för set eller AK, AQ.

JT - definitivt

två ruter - definitivt

AJ - nä

33 - ja, även om han borde ha hört av sig på turn då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...