Gå till innehåll

Visa sina hålkort innan showdown?


ts67

Recommended Posts

Detta hände under en mindre turnering i vår pokerklubb:

 

Det var X:s tur att agera och efter honom tror jag det var två spelare (eller möjligen tre) kvar.

X annonserar då 'all-in', och kastar samtidigt upp två A och säger att han visar dem för att han inte vill ha syn och sedan bli utdragen.

Naturligtvis synar ingen och han vinner potten.

 

Är detta verkligen OK?

Självklart tyckte X att det var ok men det tyckte inte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte OK. X:s hand borde deklarerats död.

 

§9 Exponerade kort

 

§9.1 Om en spelare visar kort så räknas handen som död. Undantaget uppenbara misstag - och det är extremt stort krav på "uppenbarligheten".

 

Varför så hårda regler? Jo:

a) Spelaren skall inte under några omständigheter kunna ta råd av utomstående eller andra spelare

b) Att visa ett kort påverkar spelarna som skall agera, men indirekt påverkar dom även de andra spelarna i hela turneringen, som helst vill se all-inmatcher hela tiden och att folk åker ut.

Enda undantaget är när det bara återstår två spelare kvar i HELA turneringen - nu är det okej att visa sina kort, då tredje man inte påverkas av agerandet. Dock dömer TL "död hand" om någon utomstående påverkar utgången enligt a) ovan.

 

 

 

Extra kommentar: Exponerade kort i cashgame

Så länge som det är mer än två aktiva spelare i ett cashgame gäller samma regler som för tävlingsspel enligt §9.1. Däremot, är det exakt två aktiva spelare kvar i potten, så är det upp till "house rules" om dom skall eller inte skall straffas för exponerade kort.

Skillnaden i reglerna gäller att i turneringsspel så drabbas tredje man av exponerade kort, då spelarna vill se "blodiga bataljer" och att spelare blir eliminerade. Detta argument föreligger inte i cashgame. Klubbarna uppmanas att diskutera igenom regel §9.1 och publicera sin "house rule" vad gäller cashgame.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det där läget skulle handen vara så jävla tvärdöd som det bara går.

 

Vad händer efter det? Spelas hela handen om?

 

Jag antar att handen fortsätter, men hans hand är död, alltså är han ute ur turneringen då han inte har några chips kvar. Så hade jag gjort iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det där läget skulle handen vara så jävla tvärdöd som det bara går.

 

Vad händer efter det? Spelas hela handen om?

 

Jag antar att handen fortsätter, men hans hand är död, alltså är han ute ur turneringen då han inte har några chips kvar. Så hade jag gjort iallafall.

 

Vem får alla hans marker då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle man verkligen tillämpa denna regeln i en stor turnering? Att killens chips bara skjuts till den som sedan vinner handen? Om han har en inte helt liten stack känns detta inte helt rättvist. Kan en storstack syna och bara ta hem övervärdet om ingen annan täcker killens stack eller kan en shortstack som vinner potten tiodubbla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle man verkligen tillämpa denna regeln i en stor turnering? Att killens chips bara skjuts till den som sedan vinner handen? Om han har en inte helt liten stack känns detta inte helt rättvist. Kan en storstack syna och bara ta hem övervärdet om ingen annan täcker killens stack eller kan en shortstack som vinner potten tiodubbla?

 

Han kan bara föörlora så mycket marker som de andra spelarna har, överskotett får han tillbaks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var själv med om liknande hand på cosmopol. Killen sist träffar högsta kåken på sista kortet. Jag har lägre kåk, han satsar 1000, jag har 1050 kvar o det är rebuy turnering så jag trycker in mina marker. Han slänger upp sin kåk varpå dealern säger att han inte synat mina 50. Handen förlorar och jag tar chipsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var själv med om liknande hand på cosmopol. Killen sist träffar högsta kåken på sista kortet. Jag har lägre kåk, han satsar 1000, jag har 1050 kvar o det är rebuy turnering så jag trycker in mina marker. Han slänger upp sin kåk varpå dealern säger att han inte synat mina 50. Handen förlorar och jag tar chipsen

Det där är helt sjukt. Det är därför följande finns med i regeln:

§9.1 Om en spelare visar kort så räknas handen som död. Undantaget uppenbara misstag - och det är extremt stort krav på "uppenbarligheten".

EDIT: Var det dealern själv som tog det här beslutet? I så fall är det ännu tokigare, dealern (eller någon annan vid bordet om nu inte dealern gör det) borde ropat på floor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu e ju detta en helt annan situation och kanske skulle tas upp någon annastans men detta hände vid mitt bord under en rebuy på Cosmopol(CP).

 

UTG raisar till 2500 med 500/1000 blindar, kille i mittenpos. slår upp till 5k.

När SB o BB foldar så skjuter killen som raisat till 5 k sina kort över linjen. UTG tittar fram bakom dealern o frågar vad han gör....??

UTG satt bakåtlutad o skymd bakom dealer. Killen i mitten pos. hade alltså inte sett att UTG raisat.

 

Så det blev ju liv om det kan man lugnt säga.

Handen ansågs ju naturligtvis död av dealer. Annorlunda får man ju säga...."Jag raisar 5k osså sen lägger jag mig". Gliringarna haglade över killen och han blev på semitilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var själv med om liknande hand på cosmopol. Killen sist träffar högsta kåken på sista kortet. Jag har lägre kåk, han satsar 1000, jag har 1050 kvar o det är rebuy turnering så jag trycker in mina marker. Han slänger upp sin kåk varpå dealern säger att han inte synat mina 50. Handen förlorar och jag tar chipsen

Det där är helt sjukt. Det är därför följande finns med i regeln:

§9.1 Om en spelare visar kort så räknas handen som död. Undantaget uppenbara misstag - och det är extremt stort krav på "uppenbarligheten".

EDIT: Var det dealern själv som tog det här beslutet? I så fall är det ännu tokigare, dealern (eller någon annan vid bordet om nu inte dealern gör det) borde ropat på floor.

 

Dealer tog beslut, det blev tjafs runt bordet, han ropade på chef. Som höll med och räknade den som död hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...