Gå till innehåll

Kyla ner rummet


bzkt

Recommended Posts

Nu är sommaren här igen, jävligt skönt. Sålänge man inte sitter och grindar.

 

Mitt rum ligger i hörnet av huset så jag har solen som ligger på under hela dagen, det är ett hyfsat litet rum så det blir nästan olidligt varmt ibland. Har en liten bordsfläkt men det är irriterande när den blåser luft och är inte speciellt effektiv.

 

Så jag letar efter någon smart sak som kan kyla ner rummet, borde väl finnas någon sån vettig pryl? Får gärna inte vara allt för dyr heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AC?

Finns det små billiga varianter man kan klämma in i rummet? Och vart kan man hitta dem?

 

Kyl och frys står i köket tyvärr, tror inte det hjälper om dem är öppna :D

 

Skaffa en mörkläggningsrullgardin och ha den ALLTID nerrullad. Det hjälper en hel del faktiskt...

Har en mörkblå rullgardin som jag drar ner, samt persienner. Men lik förbannat blir det varmt. Har stängd dörr för mitt rum ligger precis bredvid vardagsrummet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu är jag inget proffs men jag vet iaf att det finns 2st olika AC-varianter, en som man måste ha en slang som leds ut (dvs en slang måste ut ur rummet) och sen finns det AC med kondens som måste tömmas då och då.

Den maskinen i länken återanvänder kondensvattnet stog det men det finns även en stor slang som ligger bredvid, kanske måste ut ur rummet på något vis?

 

Siba/Elgiganten och sånna ställen har iaf det du behöver och säljarna vet nog ganska mycket mer än mig (nja kanske) om vilken som passar dig bäst, ring och kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla såna små portabla har en slang som måste ut. Detta för att maskinen måste göra sig av med värmen som skapas. Låter man slangen ligga kvar i rummet blir det som att köra med ett värmeelement.

 

Jag har en typ sån som det länkades till och är väldigt nöjd. Blir relativt svalt enda nackdelen är att den låter. Tänk ett kylskåp när kompressorn går och tänk sen samma ljud gånger 10-15 och lägg till ljudet av en stor fläkt. Men det får man ta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha jaduu, vi har precis samma problem.. Solen bara steker på fönstret och det blir varmt som attans när man sitter inne vid datorn! Har både mörkblårullgardin och persienner nerdragna + en stor takfläkt som svalkar lite men det blir forfarande ruskigt varmt.. inte mycket att göra åt saken :x

 

Imorgon dock ska jag ta mig in till stan och kolla vad utbudet på AC liknande saker, har hört att det finns mindre smidiga AC som inte är allt för dyra eller kan hyras under sommarn, vore skönt att fixa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla såna små portabla har en slang som måste ut. Detta för att maskinen måste göra sig av med värmen som skapas.

 

Som sagt innan, det finns dom utan slang där vatten/kondens samlas och som man då måste tömma efter x-antal timmars användning.

Letade själv rätt på några till en pokerklubb förut då det inte fanns något ställe att dra ut en slang på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej de fungerar inte så. Man FYLLER en behållare med vatten och apparaten fuktar sedan luften. Eftersom det åtgår energi när vatten övergår till ånga så kyls luften, men inte så mkt.

 

I de fall där kondensvatten samlas har luften kylts aktivt m.h.a. en kompressor (vattenångan skulle inte kondensera om inte luften blev kall) vid övergång från ånga till vatten frigörs det värme. Lägg sen till värmen som bildas på den varma delen av värmeväxlaren och värmen som kompressormotorn genererar så har vi ett enormt tillskott av värme som måste ta vägen någonstans. Alltså ut genom slangen. Kan du konstruera en apparat som nettokyler luften utan att transportera bort värmen eller fukta den redan fuktiga luften än mer så kan du antagligen få nobelpriset för den mekanismen.

 

Sen finns det naturligtvis kraftigare apparater där man monterar värmeväxlarens varma sida på ett annat ställe än den kalla.

 

Jämför gärna med en kyl/frys. Den gör det kallt inne i kylen/frysen men varmare utanför. Nettotillskotten i rummet av värme är positivt.

 

Att sätta frysen på max och öppna dörren förvärrar således situationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, om du säger det.

Jag ringde upp (för typ 10mån sedan) en firma som sysslar med ventilation/ac och jag berättade hur det låg till, AC behövs men att det ej går att leda ut en slang m.m.

Köp en AC där du endast behöver tömma kondensvattnet, ingen slang och inget annat, endast tömma den då och då. Va svaret jag fick, och blev hänvisad till dom större varuhusen då det skulle finnas i stort sett överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör med en modell med slang ut ur fönstret och den KYLER rummet mkt bra! kombinera med en takfläkt eller bordsfläkt så har man snart ett lagom svalt rum! emellanåt måste man tömma den på vatten men det är inget som stör.

 

kort och gott helt klart värt pengarna! iaf i denna hetta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör med en modell med slang ut ur fönstret och den KYLER rummet mkt bra! kombinera med en takfläkt eller bordsfläkt så har man snart ett lagom svalt rum! emellanåt måste man tömma den på vatten men det är inget som stör.

 

kort och gott helt klart värt pengarna! iaf i denna hetta...

Vart köpte du den och vad kostade den?

 

Suppe & kydyl, ska jag ta fram linjalen så avgör vi det här en gång för alla? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köpte härifrån

 

http://www.luftmiljobutiken.se/kylkategori1.html

 

tror jag, det var ett par år sen så de har inte kvar min modell vad jag ser, men jag betalade "för mkt" för den typ 15k....dock var de inte så vanliga och lätta att få tag i då...

men de var bra då, fick den hemkörd iaf :D

 

fö finns det ju ett antal modeller med på typ elgiganten o liknande. det är i huvudsak två olika modeller som det finns:

större som har två aggregat, ett inne som kyler och ett ute som "blåser ut värme" som har en slang emellan med kylmedium.

mindre som bara har en slang som blåser ut den varma luften (den modell jag har)

minns även att man bör kolla upp vilket kylmedium som används för ev kommande påfyllning (jag hörde med nån kommuntomte)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...