Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej.

Inledning: Jag e en hygglig prick som tycker poker är sjukt roligt. Både själva spelet och pengarna. En livsnjutare i stort som i övr älskar mat, kvinnor (kvinnan), musik och sport.

Bakgrund: Började spela sommaren 2004. Beställde hem en 10-15 böcker och pluggade teori samtidigt som jag avslutade en magisteruppsats i fin ekonomi. Hade ingen aning om MM och BR så jag hoppade allt från 1/2 nl till 10/20 FL. Efter två månader landade jag slutligen på FL och började grinda FL SH 1/2 4-5 bord samtidigt. Sen dess (peppar/peppar, tro det eller ej) så har jag haft EN enda minusmånad (Mars detta året). De andra månaderna har legat mellan 15k-25K. De flesta som spelat länge på 1/2-2/4 B2B MÅSTE känna till mitt nick ...hehe... nu har jag iof bytt i o med alla grymma bonusar.

Syfte: Känner att nu vill jag ta ett steg till att utvecklas. Fram tills nu har jag nöjt mig med "pengarna" och den teorin jag skaffat mig genom böcker och dagligt surfande här med allas dagböcker mm. Har aldrig lixom brytt mig att analysera mitt spel mer än i huvudet.

SÅ: Nu har jag införskaffat mig Pokertracker och ska lära mig analysera alla siffror däri och se vad jag har för svagheter och styrkor. Primära målet är alltså att i o m Er pf-vänner hjälpa mig analysera PT. Sekundära målet är att få kommentarer på mitt spel och (VIKTIGT:) även kunna klättra i nivåer och sluta tänka pengar (vara nöjd) och istället bli en bättre pokerspelare.

Nuv styrkor: Bra simultanförmåga (kör 4-5 bord SH, msn och surfar samtidigt. Bra minne. Ser lätt mönster hur en spelare beter sig.

Svagheter: Kan tro att Fi är lite FÖR trixiga än vad de egentligen är. Vad jag menar med det är att jag tänker: "SÅ skulle jag gjort om jag skulle lura FI att lägga bästa handen. Därav synar jag def ner för mkt turnraisar TROR jag. Vi får se iom PT.

Kommer lägga upp screenshots från PT, kluriga händer, samt +-. BR spelar inte så stor roll eftersom jag inte är begränsad av den.

Edit: Anledningen till att jag inte tycker BR och BR-krav spelar ngn roll är för att BR-kraven beskriver ju bara vad som behövs för att klara svägningarna. Sätter jag in 100K så betyder ju inte det att jag kan slå 10/20?

SÅ....då kör vi! :D:heart:

//David

Postad

En till FL SH spelare, härligt (även om jag inte lirar längre). Det är FL SH spelarna som regerar forumet. :)

Har lirat en hel del 1/2 och 2/4 så jag ska försöka hjälpa till så mycket jag kan. Lycka till!

Postad

Thanx BZKT!

Har följt dig med och även om jag inte varit aktiv i forumet så önskar jag dig lycka till oxo!

SÅ då kommer en hand jag spelade på party igår som var lite klurig:

FL 2/4 SH

Hero (Button) : A :club: K :heart:

UTG+2 raise, fold, Hero re-raise, SB folds, BB 2-coldcall. ---> reraise självklart?

Flop: 6 :heart: J :club: Q :club:

BB checks, UTG+2 bets, Hero re-raise, BB coldcall, UTG+2 call ----> Jag re-raisar igen för att isolera BB (Ev få han att lägga J eller lågt PP), men han 2-kallsynar igen. Min tanke är att UTG+2 sitter på Q10 eller AJ (med QK+ tror jag UTG skulle trebettat floppen) och BB en J eller Q. Turnen blir nu ett väldigt viktigt kort för turnspelet. Här är det så skööönt att sitta i position!

Turn: 6 :club:

BB checks, UTG+2 bets, Hero calls, BB re-raises, UTG+2 calls, hero ? -----> Min magkänsla säger mig definitivt att UTG+2 sitter på Q och inte vill ge mig gratiskort. Men har verkligen BB satt en färg eller sexan? Hursomhelst har jag ju klöveroutsför nötförgen (varav en för RSF), och vid klonk på A eller K så slår jag QJ-, samt 10 slår jag 6orna.

Hur spelar jag turn OCH sen river??

//D

Postad

du blandar ihop termerna raisa och reraise lite.

men iaf. syna turn och folda river utan förbättring, raisa om du sätter starka drag och syna mot reraise och syna bara om du sätter svaga drag. typ

du har massor med outs. 9 till färgen och 3 tillstegen dessutom 2 överkort som antagligen är goda för 3outs tillsammans. dock inte så många att du har value i raise.

Postad

Till att börja med, vart lirar du? Lirar du på Party eller Stars så använd den här handkonverteraren.

Ok, poten på turn är alldeles för stor för att du ska lägga dig. Du har nötfärgdraget, även om jag inte skulle räkna 9 outs på det, risken finns att BB har färgen, så vi kan räkna färgdraget som 8 outs. Du kan ju även dra dött här mot QQ, JJ, 66 (även Q6, J6, men mindre troligt).

Som handen utspelat sig tror jag inte att du kan räkna A och K som outs, möjligtvis T, räknar dem som kanske max 2 outs. Så vi säger att du har 10 outs ungefär, det är en enkel syn, orkar inte räkna poten men ser definitivt att du har odds och du stänger bettingen.

På river hade jag foldat sålänge inte :Yc: eller :Ty: kommer. Träffar du färgen hade jag varit försiktig mot eventuell kåk, och träffar du stegen så måste du vara väldigt försiktig mot eventuell kåk eller färg. Så jag tycker inte att du ska höja river om du träffar. Kanske jag som är lite weak-tight? Men jag tycker så :)

Postad

Pre: Att 3-beta pre är självklart med AK.

Flop: Hade spelat precis som dig, med förhoppning om att kunna ta gratiskort på turn.

Turn: När UTG+2 donkar turn efter att du höjt honom på flop gör att man börjar fundera. Utan färgdrag skulle jag utan tvekan kasta handen här men nu känns det rätt att syna. När BB sedan vaknar till liv känns det som om han träffat färgen, alternativt träffat/slowplayat set. För mig är det en självklar syn i och med att du drar till nötfärgen.

River: Träffar du färgen så är det bara att panga på. Annars finns det ingen mening med att syna.

Postad

Igår var vi på trädgårn och skrek oss hesa över Storbildstvn och Sveriges alla missade målchanser. Vädret i samband med kall öl = bra full! Till alla öl hade vi lagt till zambuca-raise. Det var garanterat fler än mig s var fulla där! Vid 24-tiden ringlade vi vidare till excet. Kvällen som helhet var kanon och enda missade målchansen (förutom sverige) var min kompis som hade BRA läge på en grymmetight tjej - men misslyckades sådär totalt som bara killar kan med för mkt alkohol i kroppen. KUL iaf!

Heltok - Jag älskar Thailand. Har vart där åtskilliga gånger. 3 ggr under förra året bara. Behöver du lite tips så e de bara att säga till. :-)

BZKT - Lirar lika mkt på B2B, men ska def använda handconv m händerna fr party i forts.

Conspiracy - Jag följer din dagbok m stort intresse. Ska börja kommentera lite där med.

Ok, tillbaka till pokern:

Ok - ni tänkte ungefär som jag faktiskt. Mina två största funderingar var:

1. om jag skulle raisa turn igen för Value, men är nu säker på att det inte skulle vara rätt.

2. Beroende på vad rivern ger och hur betmönstret ser ut - vad göra?

River: 10 :diamond:

BB bets, UTG+2 folds, Hero calls.

----> Jag tror def inte BB satt med JJ eller QQ, för OM han hade haft det så hade han trebettat Preflop för att isolera UTG. På SH 2/4 känns det som de flesta gör så. Mest troligt färg eller 6a. Rätt att bara syna river?

Edit: Just det, det finns många som förespråkar Att raisa rivern när det finns ngra händer du inte slår på turn, men på river, men samtidigt kan dra dött OCH lägga sig mot en trebett. Tycker bara det är SÅÅÅÅ svårt att lägga sig mot ett trebett på rivern....

BB Shows: Q :heart: 9 :club:

Hero Wins with a straight.

Postad
River: 10 :diamond:

BB bets, UTG+2 folds, Hero calls.

----> Jag tror def inte BB satt med JJ eller QQ, för OM han hade haft det så hade han trebettat Preflop för att isolera UTG. På SH 2/4 känns det som de flesta gör så. Mest troligt färg eller 6a. Rätt att bara syna river?

BB Shows: Q :heart: 9 :club:

Hero Wins with a straight.

Jag har sett bra mycket konstigare spel än att någon synar en 3-bet med QQ, JJ. Antar att du skrivit rätt i din HH och UTG höjer och du 3-betar. Skulle säga att average fisken förmodligen bara synar med QQ, JJ när det är 3-betat, återigen som du skriver att du tror att spelarna är bättre än vad de är. De tänker inte "Jag höjer för att isolera". :)

Jag tycker din syn på river är alldeles korrekt, jag hade definitivt varit rädd för att BB skulle ha färg eller kåk.

Postad

Jag hade höjt för värde! Att han börjar med att kallsyna två bet säger mig att han är en typsik fisk som försvarar blinds med vad som helst. Det borde vara lätt att skaffa sig en read på en kille som spelar så med skitkort och som raisar när han har TP. Skulle aldrig sätta honom på QQ JJ här. Tycker många spelar för passivt för att de hela tiden är rädda för nötterna eller liknande. Trodde på trissen...

Postad

Thanx Miami!

Nja...tjäna för mkt vet jag inte. Det är inte inkomsterna som spelar ngn roll...det är utgifterna som är det viktiga.... :roll:

Jo...är det ngn som vet hur man överför sina stats från PokerTracker hit in? Måste man klippa och klistra i photoshop eller finns det ngt smartare sätt? Sorry har använt PT i tre dagar....

//D

Postad

Godkväll - eller morgon, kära pokervänner!

Oj, nu blev det sent...ska upp och jobba imorgon. Har fixat lite andra saker framför datorn men hann med ett tvåtimmarspass idag på B2B 1/2-bord, blandat FR, SH, tot 6 st bord hela kvällen varav en 10 E PL freezout (Slutade 6.a :D ) . Jag måste tyv spela FR för att cleara en bonus då det är så dåligt utbud på 1/2 SH. Började använda Pokertracker för tre dagarsen ungefär och här kommer statsen från B2B för dessa 3 dagar. (Har ngra K händer fr Party oxo som inte är med).

1/2 SH

Antal händer: 644

VPIP: 27,33%

PFR: 16,30%

AP:5,3%

ASF:30,4%

Went to SD: 42,22%

Won $ at SD: 52,63

BB/100 Hands: 8,79

1/2 FR

Antal händer: 1742

VPIP: 16,93%

PFR: 8.96%

AP:9,1%

ASF:17,31%

Went to SD: 38,93%

Won $ at SD: 55,17

BB/100 Hands: 4,75

Ok, som sagt är det grymt stor skillnad på party och B2B men såhär kör jag på B2B iaf. Säger det ngt? Om jag ska vara riktigt ärlig har jag ingen aning. Ska leta runt och se ifall jag hittar ung vilka värden man bör ha. Sen har det väl gått sådär....vill ju helst krossa på SH!!

I nedan resultat tar jag enbart med vinst och förlust från FL SH/FR. Ej ngra turreresultat då de är oväsentliga för mitt CG-lir.

Dagens session 2 timmar:

+213,5 EUR.

TOT: 213,5 EUR.

//D

Postad

Har en liten fundering som jag inte är helt säker på men som jag faktiskt ställs inför då och då....

ReadOberoende. Low limit FL SH.

Säg att du får se en gratisflop i BB eller completar i SB och det är 3-4 i potten. Inte helt ovanligt att om det väl börjas limpa så fortsätts det limpas.

Floppen kommer parad låg bräda och ett "lågt" överkort. Du sätter trissen med en i fö skithand.

Finns två spelsätt som jag ser det:

1. Betta ut floppen för att spela på låga överkortet. Få Fi att syna pga pottoddsen för sina överkort och sen C/R turn när överkortet faller.

2. Syna flopbet. Led ut turn och spela därefter.

Vilket skulle ni valt? Eller har ni andra kluriga alternativ? Alt 2 och C/R turn?

Kommer snart hem fr jobbet och längtar till att få spela dagens session på ett par timmar!! :D

//D

Postad

Blev en längre session än väntat och nu har jag ont i huvudet på köpet. Har ev med min allergi att göra med. Har nysit s f-n idag.

Jaja, suttit ikväll 3 h på 5 1/2 FL-bord. I början gick det bra...upp ca 100 E, men sen blev jag helt iskall och försvarade mina blinds med skitkort. Gick +-0, men iaf 400 VIP närmare bonusen. Blir ibland lite överaggro med mina premium pockets tror jag. Kollade i PT och har tex bara röda siffror på TT. Vill Gärna isolera med den handen pga alla överkort, sen är jag def en SH-gubbe (spelar just nu bara FR..TRÅKIGT) och som sagt övervärderar dessa PPP tror jag.

Har EN hand som jag kanske spelade fel...vad tycker ni?

B2B 1/2 FL Hold'em (9 handed)

Preflop: Hero is SB with X, X.

fold fram till mig, Hero calls, BB checks.

Flop: Ad - 2h - 3s

Hero checks, Button bets, Hero calls.

Turn: Ad - 2h - 3s - 7c

Hero checks, BB bets, Hero raise, BB re-raise, Hero caps, BB calls.

River: Ad - 2h - 3s - 7c - Ac

Hero bets, BB calls.

Ska förklara hur jag tänkte på alla gatorna, men i efterhand kändes det lite fel.....

Skriver inte vad jag hade för hand. Vad tror ni jag hade för hand enligt bettingmönstret och vad tror ni FI hade? Vilka motiv finns det för bettingmönstret med vilka händer?

//Trött D

Postad
Har en liten fundering som jag inte är helt säker på men som jag faktiskt ställs inför då och då....

ReadOberoende. Low limit FL SH.

Säg att du får se en gratisflop i BB eller completar i SB och det är 3-4 i potten. Inte helt ovanligt att om det väl börjas limpa så fortsätts det limpas.

Floppen kommer parad låg bräda och ett "lågt" överkort. Du sätter trissen med en i fö skithand.

Finns två spelsätt som jag ser det:

1. Betta ut floppen för att spela på låga överkortet. Få Fi att syna pga pottoddsen för sina överkort och sen C/R turn när överkortet faller.

2. Syna flopbet. Led ut turn och spela därefter.

Vilket skulle ni valt? Eller har ni andra kluriga alternativ? Alt 2 och C/R turn?

Kommer snart hem fr jobbet och längtar till att få spela dagens session på ett par timmar!! :D

//D

Det känns ju jäkligt mycket bättre att c/r turn än att beta om du ahr synat fi's bet. Jag brukar nog c/r flop och kör bara på efter det. Trebetar fi flop c/r jag turn.

Har EN hand som jag kanske spelade fel...vad tycker ni?

B2B 1/2 FL Hold'em (9 handed)

Preflop: Hero is SB with X, X.

fold fram till mig, Hero calls, BB checks.

Flop: Ad - 2h - 3s

Hero checks, Button bets, Hero calls.

Turn: Ad - 2h - 3s - 7c

Hero checks, BB bets, Hero raise, BB re-raise, Hero caps, BB calls.

River: Ad - 2h - 3s - 7c - Ac

Hero bets, BB calls.

45s eller AA.

Postad

Ruterkung: Jo - förstår en poäng. Men det är ju så standard? När jag möter blinds som checkraisar floppen på parad låg bräda har de ju 9 av 10 ggr satt trissen? Men oftast är det bara att spela på som du säger.

Andra handen hade jag A3 och eftersom jag limpade in och Fi bettade på floppen trodde jag def inte han satt med nötterna utan snarare nåt i stil med 3,7 eller 2,3. Kanske ett A med medelkicker. Därför C/R jag turn. Tog bort alla PP för de borde han ha höjt med pre headsup i pos. Därför var jag säker på att jag låg före. Men det är först när han trebetter turn som jag blir tveksam om mitt spel är rätt. Förm är det dumt att cappa turn med min hand. Men heads up vill jag vara tokaggro. Rivern e självklar. Fi satt givetvis med 45. Tycker det var tomtigt turspel av mig såhär i efterhand. Hade det inte vart headsup hade jag bara synat ner.

Ok, jobbet har tagit en himla massa tid det senaste. Har haft två 11 timmarsdagar i rad på jobbet och sen hem och spela 2-3 timmar. Känner mig sliten och inte på topp vad det gäller pokern. Ikväll har jag definitivt vart för aggro och betat först in med A10+ oavsett position. Skit. Måste skärpa mig. På allvar.

Ikväll slutade iaf 36 EUR + efter stora svägningar neråt, så jag är väldigt nöjd eftersom jag spelade rent ut sagt dåligt ikväll. Imorgon blir det hektiskt på jobbet igen. Börsen går sådär. Ska nog ta en dags paus och lära mig mer om photoshop istället. Synd bara att VIP poängen måste dras in inom två veckor för sista veckan i Juni sticker jag på semester! :-)

Så...

Totalt: 249,5/3 (dagar)

Liten parantes.....0,06 på SB efter 744 händer. Tjoho!

Sov gott.

//D

Postad
Ruterkung: Jo - förstår en poäng. Men det är ju så standard? När jag möter blinds som checkraisar floppen på parad låg bräda har de ju 9 av 10 ggr satt trissen? Men oftast är det bara att spela på som du säger.

När jag möter spelare som cr flop så har de nästan aldrig satt trissen. De brukar alltid vänta tills på turn för att de tror de får mer betalt.

Andra handen hade jag A3 och eftersom jag limpade in och Fi bettade på floppen trodde jag def inte han satt med nötterna utan snarare nåt i stil med 3,7 eller 2,3. Kanske ett A med medelkicker.

Limpar du alltid Ax??? :shock:

Det är en jättegiven raise dels för att sno blindsen och dels för att ta initiativet. Limpar du in med Ax händer så kommer du troligtvis släppa jättemånga potter då du leder vilket inte är direkt lysande.

och Fi bettade på floppen trodde jag def inte han satt med nötterna utan snarare nåt i stil med 3,7 eller 2,3. Kanske ett A med medelkicker.

Eller kanske J7o, 85o eller Q6o för att ta upp potten när du inte har visat så mycket styrka.

Förm är det dumt att cappa turn med min hand. Men heads up vill jag vara tokaggro.

Tycker inte det är dumt att cappa turn. F.ö tror jag du måste ändra ditt spel HU om du vill vara "tokaggro". Jag hade kallat det semipassivt/passivt.

Så här hade jag lirat.

Pre: Raise!

Flop: Bet. Höjer han mig så trebetar jag eller synar för att c/r turn men om det är drag ute så trebetar jag och betar turn.

Turn: Hade betat ut och trebetat om jag fick chansen.

River: c/r om fi cappade turn och bet om han synade.

Postad
Ruterkung: Jo - förstår en poäng. Men det är ju så standard?

//D

Den dagen du klarar att lira mer eller mindre alla situationer standard...det kommer vara en bra dag. Inte så lätt som det verkar IMHO.

Postad

Bra Ruterkung. Oftast vill blindsen C/R på turn när de satt trissen. På 1/2, möjligtvis 2/4, men inte 3/6. Ska skriva ut Vilken nivå handen gäller nästa gång.

Andra handen. Bra igen Ruterkung. 9 ggr av 10 skulle jag spelat exakt som du. Kommer faktiskt inte ihåg varför jag limpade in HU mot FI just den handen. Kan berott på att han 3-bettade mig förra gången PRE och att det kom ett A på floppen. Förmodligen ville jag trappa. Men kan inte svära på det. Tycker helt ärligt att det spelet du föredrar ska man använda 9 ggr av 10.

Just igår dock var jag överaggro:

Ikväll har jag definitivt vart för aggro och betat först in med A10+ oavsett position. Skit.

och då snackar vi ändå FR.

Ett ex från igårnatt:

B2B 1/2 FL SH

Hero SB: K9o

Fold till mig, jag raisar, BB trebettar, jag synar.

Flop: 6AK

Jag C/R, BB trebettar, jag synar.

Turn: 9.

Cap.

River: K.

Cap.

Hallå lixom. Jag är tokslagen hela vägen och drar dött hela vägen. Ett exempel på hur jag skulle kunna tjäna in mellan 4-5 BB på EN hand.

Nästa exempel:

B2B 1/2 FR SH

Jag BB: J8o

UTG+4 raise, fold fram till mig, synar.

Flop: KJ6

Jag C/R floppen, UTG+4 synar.

Turn:8

Betar ut, UTG raise, jag trebettar då jag sätter honom på AK, mööööjligtvis KJ (inte bra) MEN UTG cappar. Här borde jag fatta att FI trappat MIG!

River: 8

CAP. Alltså min hjärna var inte riktigt med igår. Skyller på jobb och multitabl (7-bord). Men det finns ingen hand i världen han cappar turn med som han inte slår mig på river med.

Nu kan det vara lite otur att hamna kåk VS lägre kåk, men alla BB man FÖRLORAR är ju lika mkt värda som de man vinnner. SÅ igår kunde jag "vunnit" X antal mer blinds på att tänka till lite och förstå när man var efter och då spela lite mindre aggro.

F.ö Tack ruterkung för dina klockrena analyser.

Nu blir det iväg till Jobb. Har haft sovmorgon. Spanien går in i VM ikväll. Högintressant. Ska slänga in ett vad. Tror de kan bli farliga i detta VM.

CU.

//D

Postad

Spanien gick ju bra! :-)

Bra tillskott till bettingkontot.

Ska nog spela på över 3 mål i tysklandsmatchen.

1,72 på Unibet. AHHHH - vill inte jobba när det är så fint väder ute!

//D

• 2 months later...
Postad

Nu har jag spelat ca 10.000 händer på 3/6 och det projektet verkar funka hyffsat. Har väl förmodligen inte anpassat mig helt, men jag är på god väg. Kör oftast 3 st SH samtidigt. Har 1.68 BB/100 so far. Vpip på 20%.

Är detta för vekt?

Jag får 77 på knappen.

Först med raise in.

SB Coldcallr, BB call.

Flop: 10,6,4 rainbow.

Check fram till mig, jag betar.

Syn,syn.

Turn:9.

Check,check,check.

River:2

bet, call,fold.

SB: 33