Gå till innehåll

NL - Limpa först in med KJ,QJ?


Bernt

Recommended Posts

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kan man som boxare låta bli att ge en snyting för att den andre kanske ger en hårdare snyting? I SH har du inte så många lägen, det kostar mer än FR och agressivt spel med förnuft är vinnande. Du har inte odds att spela marginella händer, du floppar som vanligt sällan ett par eller bättre. I SH ska man ta kommadot i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du slipper att sitta i dålig position med en marginell hand i en höjd pot..

Du menar "motståndaren slipper sitta i dålig position med en marginell hand i en höjd pott". Vi har bra position, det är en premiss iom att det är shorthanded och vi inte är i mörken.

 

Förresten så ökar en höjning sannolikheten att man får sitta i bra position om man börjar mellan/tidigt medan en limp i stort sett garanterar att man får sitta i taskig position.

 

Nackdelerna är så många:

 

* Du läcker info om din hand som ett såll.

 

* Du får mycket mindre potter de många gånger du lyckas använda din position till att ta potten osynad.

 

* Du ger gratisflopp till 100% av hans hd och motståndaren får floppa ut dig med crap.

 

* Du missar massvis med värde mot hans syn-HD som KQo antagligen krossar.

 

* Du missar att sitta i position i en höjd pott när din motståndare har en marginell hand.

 

försök att alltid ta kommandot över potten

Ord att gula med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kombinerar "försök att alltid ta kommandot över potten" med "vett att lägga sig i rätt läge"?

Om man med "försök alltid ta kommandot i potten" menar "försök inte alltid ta kommandot i potten" så håller jag helt med.

 

Att ha kommandot i en pott är way överskattat. Klart det finns tillfällen där man ska gå bärsärk på raise-knappen, men det är långt ifrån alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kombinerar "försök att alltid ta kommandot över potten" med "vett att lägga sig i rätt läge"?

Om man med "försök alltid ta kommandot i potten" menar "försök inte alltid ta kommandot i potten" så håller jag helt med.

 

Att ha kommandot i en pott är way överskattat. Klart det finns tillfällen där man ska gå bärsärk på raise-knappen, men det är långt ifrån alltid.

Jag menar primärt pre. Iom att du ändå inte har odds att spela marginella händer kan du lika gärna tvinga ut A9o som sitter på knappen och få BB att ta en dålig syn. Med "vett att lägga sig i rätt läge" menar jag att man har ytterligare beslut på floppen.

 

Sen kan man alltid syna ner lags, men det gör jag helst efter ett vettigt preflopbeslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att fold ska vara mycket frekventare än raise så är det korrekta uttalandet: "Försökt sällan ta kommandot i potten. Försök ännu mer sällan gå med i en pott du inte har kommandot i."

Jag har nog bäljat för mycket vin under Partys j***a avbrott för att hajja vad du menar. Menar du att man ska limpa marginella händer ur position? Nä, det tror jag inte. Jag skäms, men jag förstår inte vad du menar. De enda skälen jag ser till att limpa i SH är:

1. Goda chanser till en multiway

2. Om en überaggressiv sitter sent så jag kan reraisa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att fold ska vara mycket frekventare än raise så är det korrekta uttalandet: "Försökt sällan ta kommandot i potten. Försök ännu mer sällan gå med i en pott du inte har kommandot i."

Jag har nog bäljat för mycket vin under Partys j***a avbrott för att hajja vad du menar. Menar du att man ska limpa marginella händer ur position? Nä, det tror jag inte. Jag skäms, men jag förstår inte vad du menar. De enda skälen jag ser till att limpa i SH är:

1. Goda chanser till en multiway

2. Om en überaggressiv sitter sent så jag kan reraisa

 

han menar nog att du ska folda ofta men om du vill vara med i en pot så ska du raisa inte bara limpa med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han menar nog att du ska folda ofta men om du vill vara med i en pot så ska du raisa inte bara limpa med.

Du vinner en kaka.

 

Grattis till kakan. Är inte detta för övrigt en fullständig självklarhet i den för denna diskussion avsedda spelform?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...