Gå till innehåll

NLT - AA träffar kåk på turn


TotalFarsa

Recommended Posts

Tjena, satt på 0,25/0,50 NL-bord i eftermiddags och följande skedde:

 

Sitter direkt efter bb och får AA på handen.

 

Callar för $0,50. (jaja, men jag tänkte göra tvärtom för en gångs skull, spelarna vid det här bordet lägger sig då man höjjer och jag ville få lite värde på mina äss).

 

Knappen, sb och bb hänger med.

 

Floppen kommer K66 (färgerna är i ej viktiga).

 

Sb, bb + jag checkar (vill få lite action utan att "röjja" mig).

Knappen bettar $0,50, sb + bb foldar, jag synar...

 

The turn kommer K66A (trevligt, där satt kåken).

 

Jag checkar och knappen bettar $0,50 som jag synar.

 

The river kommer K66AQ.

 

Jag checkar

Knappen bettar $1,50

Jag raisar $6

Knappen raisar $17

Jag raisar $25

Knappen all-in för $46,75

Jag all-in för $34,25

 

Showdown

 

Knappen 666AA

Jag AAA66 och vinner ca $131...

 

Så nu till min fråga... Jag läser ju om och om igen om att man ska raisa preflop när man, som i mitt fall, man sitter med nötterna men vid det här bordet så hade det i 70% gett en kollektiv fold runt hela bordet och jag ville få ut lite $$$ av mina AA. Borde jag spelat annorlunda? Borde knappen spelat annorlunda? Hade jag bara råflyt?

 

Tankar, någon?

 

/TF

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 ggr av 10 förlorar du en massa pengar med en sådan flopp.(när någon träffat triss som i detta fallet) Så går det när man slöspelar sina ess. Nu har du extrem tur i detta fallet att träffa kåk samtidigt som den andra träffar lägre kåk.

 

Slöspela gärna preflop men tro bara inte att du har vunnit när korten på bordet inte hjälper dig. Vad skulle du gjort i denna hand om inte esset kommit på turn? Hade du raisat på river ändå då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår vad ni säger men det som jag funderar på är även följande: Knappen träffar ju trissen på floppen och bettar bara $0,50. Eftersom jag sitter med tvåpar (och sätter knappen på tvåpar, kung högt) så väljer jag i detta läge att slowplaya honom eftersom jag är övertyygad om att jag har bästa handen. Som ni säger är det ju bara ren flyt att A:et kommer på turnen men om knappen hade fethöjt (och inte själv slowplayat) så hade jag kanske lagt mig redan innan... Äsch, jag vet inte... Rättvisast är väl kanske att säga att vi bägge två spelade handen fel?

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att "vara övertygad" om något innebär ju inte att det faktiskt är så, eller hur? Med tanke på floppen och hans svaga bet satte (precis som jag skrev i förra posten) jag honom på tvåpar (visserligen felaktig men ändå) och därmed "var jag övertyad".

 

Är fullkomligt medveten om att folk, mig själv inräknat, kan spela vad skit som helst från knappen men i detta läge trodde jag inte att han satt på en 6:a.

 

Men, jaja, kanske skulle skrivit att jag bara spelat hold'em på nätet i två månader för att inte bli alltför ifrågasatt... Är newbie, men har viljan att lära mig...

 

;)

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är farligt att sätta folk på en enstaka hand, sånt kan kosta mycket stålar. Chansen att han har en K är större än 6 men 6an är fortfarande inte speciellt osannolik, däremot om du raisat preflop hade nog chansen att han har 6 minskat. Ialf svårare att sätta honom på en 6 och större att chans att sätta honom på en kung, alltså mer info.

 

mycket tur från både, men att söka tröst i att Fi spelade sin hand helt galet hjälper ju inte dig att bli en bättre pokerspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för ett vettigt och informativt svar! :D

 

Just det där att sätta folk på en hand är nog något jag får jobba med. Tankarna går ju ofta "Vad tusan kan han tänkas ha" och som den newbie jag är tenderar jag att o_f_t_a_s_t tro det värsta om folks händer :?

 

Sen har du ju alldeles rätt i att hans (och mitt) usla spel inte hjälper mig till att bli en bättre pokerspelare, men förhoppningsvis kan detta forum göra det...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TotalFarker,

Jag tycker så här:

Du borde spelat starkare preflopp, men förstår ditt val i sammanhanget. Det håller inte statistiskt eftersom AA blir svagare för varje kort, men ok.

 

Däremot blir du ju grundlurad på floppen när Knappen sitter med triss. Han lurar dig RAKT i fällan. Sen har HAN en väldigt otur att esset kommer upp. Att menar dig "ha satt honom" på två par visar bara hur lurad du var.

 

Respect för Knappen, tur för dig!

 

:-)

 

Läs gärna i min sträng Bluffad? Inte du? under Allmän pokerteori.

 

8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fadeh,

Vidhåller att han är grundlurad. Knappen slöspelar dock, kanske hade räknat med en raise som han redan då skulle re-raisat som han gjorde på river sen. Lite för svagt kanske, eller misslyckad check-raise-ambition.

 

Fan, nu när jag tänker efter är det ju näst intill otroligt att inte TotalFarker raisar hans Knappen på turn! Kåken sitter där och det är bara att lägga upp om man vill vara med och dra. Ju tidigare du vinner med dina bra händer ju bättre är det ju. Det enda du kan vara säker på om du går vidare till river är att hans chanser till en bättre hand ökar, dvs din risk ökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundlurad hade mer vart om knappen hade bettat pott på flop och AA killen går med. Sedan om blank kommit på turn så checkar knappen efter AA killen. Om sedan blank även kommer på rivern så är det ytterst troligt att AA kommer betta ut och man kan kanske till och med få in hela stackarna i mitten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nästan att vi kan förutsätta att Knappen var lika "duktig" som jag...

 

Han sätter ju osså kåken på turnen men bettar inte högre för det. Förmodligen tänkte han som jag (återigen felaktigt) "Haha, jag vill dra ut maximalt med deg från den här killen". Så gick iaf min tankegång... Kan ju tillägga att jag var rejält bakis :lol: från lördagens julbord så man skulle nog kunna välja ett av följande uttryck och applicera det på mig:

 

-Ljuset är tänt men ingen är hemma...

 

-Hissen går inte hela vägen upp...

 

-Det är inte skottat hela vägen fram...

 

Och visst Gunman, måhända att jag blev grundlurad. Kanske, kanske inte. Men att jag inte höjde efter turnen har jag inget (bra) svar på...

 

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...