Gå till innehåll

NL - Hur vinna vid lösaggro bord?


Olianto

Recommended Posts

Hej,

 

Är relativt ny som medlem och har läst en hel del inlägg om strategier och pokerteorier här på forumet.

 

Själv har jag läst "allt" som finns för att förkovra mig i framförallt Texas Holdém. Jag blir inte klok på en sak och det är när man spelar på ett bord med vildar eller folk som spelar "löst".

 

Spelade häromkvällen på ett 0,50/1 NL bord på 24HPoker. Jag brukar aldrig ha problem att vänta ut och framförallt få en "känsla" för bordet och mina medspelare. Jag spelar tight men aggressivt när jag får mina lägen. Men aggressivt fick en hel annan innebörd denna kväll. Här var det Vildar som höjde som galningar så mina par i kungar eller tvåpar kändes som en förlorarhand gång på gång. När man för en gångs skull kände sig något sånär säker och spelade hela vägen ut gick en galning in med "all in" så man blev tvungen att riska hela stacken.

 

Jag synade med min färg (kung topp) och blev skinnad av samma färg med ess topp. Jag visste att samma spelare hade bluffat tidigare. Hur som helst blev jag HELT bortdribblad av denna spelstil. Jag hade inte tillräckligt mod eller pengar för det här. Ändå forsatte jag med min procentuella, tighta men ändå varierade poker för att hämta igen.

 

Men det slutade i total förvirring. Förlorade igen och igen och beslöt att inte gå in på ett bord med så "löst" spel igen.

 

Hur i h-e rent ut sagt gör man. Är svaret så enkelt att jag satt med personer som hade en helt annan referensram vad gäller kapital. Jag menar i mitt fall riskade jag en hel del, i deras fall var det kanske "kaffepengar". Money talks...

 

Så min undran är kort och gott!? Ska man hålla sig ifrån dessa vildar eller ska man gå in för att utnyttja denna spelstil då det bluffades rejält. Men i såna fall med vilken strategi??

 

Ola J. :shock:

 

*Fixar rubriken så att den beskriver ämnet - JH*

 

* me2 - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur i h-e rent ut sagt gör man. Är svaret så enkelt att jag satt med personer som hade en helt annan referensram vad gäller kapital. Jag menar i mitt fall riskade jag en hel del, i deras fall var det kanske "kaffepengar". Money talks...

Synar och höjer mycket mer än vanligt samt bluffar mycket mindre än vanligt. Det här innebär naturligtvis att du ganska ofta måste få in hela stacken i potten. Vill du inte de,t är det mycket svårkontrat spel och du har antagligen inte vid bordet att göra.

 

Själv gillar jag sånt här spel, och min taktik går enkelt ut på att få in mycket pengar med den antagligen bästa handen, vilket är en mycket sämre hand än vanligt.

 

En taktik som ofta funkar mycket bättre vid sådana här bord än de flesta bord jag lirar på är att bara syna istället för att höja. En del spelare tar det som en förolämpning om man bara synar på floppen och känner sig sedan potcommitade om man höjer turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har typ samma problem, vi var några kompisar som lirade tillsammans, har lirat med dem kanske 5 ggr förut, en kille är riktigt galen höjjer HELA tiden båda pre och post-flop, ligger det 2,k,a så raisar han så mycket han kan med par 2:or.

 

Så FORT jag väl synar honom så förlorar jag ett triss mot färg på rivern eller liknande, detta är otroligt psykande och jag vet inte om jag ens vågar calla honom någon gång igen :? .

 

Vet inte hur jag ska kontra honom har mycket svårt att läsa hans spel, enda jag märkt är att han ibland faktiskt inte höjer lika mycket när han väl har en hyffsad hand.

 

Så frågan är alltså hur jag ska spela mot en spelare som honom?

 

PS. Kan tillägga att vi oftast lirar FL(inte direkt min specialitet) och att vi inte är sådär jättebra samt att jag gillar o lira väldigt tight. DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så FORT jag väl synar honom så förlorar jag ett triss mot färg på rivern eller liknande, detta är otroligt psykande och jag vet inte om jag ens vågar calla honom någon gång igen :?.

A) Du synar antagligen inte ned honom tillräckligt mycket. Har du väl synat turn mot en sån här spelare är det oftast rätt att syna rivern med vilket par som helst, och ibland även a-högt. Man får så sjukt bra pottodds i det läget och motståndaren kommer bluffa så pass mycket att man måste syna då. Gör man det inte så kommer man antagligen förlora mot en sån här spelare eftersom de får så väldigt mycket pengar av en när ingen har något särskilt.

 

B) Höj som sjutton när du väl har något, är han villig att cappa med par i tvåor ska du ju naturligtvis cappa tillbaka med en massa händer, huvudsaken är att din hand i snitt är lite bättre än vad hans är.

 

Vet inte hur jag ska kontra honom har mycket svårt att läsa hans spel, enda jag märkt är att han ibland faktiskt inte höjer lika mycket när han väl har en hyffsad hand.

Då vet du ju att du är i smöret så länge han höjer tillbaka.

 

 

PS. Kan tillägga att vi oftast lirar FL(inte direkt min specialitet) och att vi inte är sådär jättebra samt att jag gillar o lira väldigt tight. DS.

Det är ok att lira ganska få händer preflopp, särskilt mot höjningar, men efter det så måste du mumla något om pottodds och bita dig kvar. Tänk också på att vara aggressiv mycket och ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...