Staahla Postad 3 Juni , 2006 Rapport Postad 3 Juni , 2006 Jag vore tacksam om någon datakunnig kunde hjälpa mig. I morse när jag vaknade såg jag att datorn blockat en trojan, tänkte inte mer på det och stängde ner rutan. När jag sen skulle öppna IE upptäckte jag till min stora förtvivlan att min nätuppkoppling inte fungerade, dock fungerade MSN. IRC, pokerklienterna eller DC++ gick inte heller att använda. Dock lyckades jag efter mycket om och men att få igång nätet lite genom att länka mig via MSN-fönstret som poppar upp när man öppnar Messenger. De enda sidor som jag kan länka mig till är PF.nu, SR, Dogs of the Seas och ibland Aftonbladet så det är ju lite halvbegränsat. Provar jag andra länkar kommer standardfelmeddelandet upp, dvs det som dyker upp när man inte får kontakt med en sida, och försöker jag skriva in en egen adress blir det antingen standardfelmeddelandet eller "cyntaxfel". Jag har provat att stänga ner brandväggen men det hjälpte föga och just i denna stund tokscannar jag datorn med Luke Filewalker, som dock senast uppdaterades för 2 mån sen. Det går heller ej uppdatera nu då virusprogrammet inte får tillgång till nätet. Och ja, jag har provat att starta om datorn.... Några tips och råd? Citera
Joeduck Postad 3 Juni , 2006 Rapport Postad 3 Juni , 2006 det låter som nått spyware har tagit bort adressfältet i IE i burken eller? Hände mig en gång, tror adaware ordnade det åt mig, men en enkel workaround är o starta kommandotolken (cmd.exe/command.com) i KÖR och skriv "explorer http://www.google.se" utan "" för o komma längre än dina länkar Citera
Staahla Postad 3 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 3 Juni , 2006 Nja, alltså jag kan skriva in länkar det är bara att de inte fungerar. Dessutom fungerar bara 0.00001% av mina bokmärken. Lyckats komma åt google nu i varje fall och tankat ner Spyware blabla och scannar just i denna stund. Citera
TANDEMCYKELN Postad 3 Juni , 2006 Rapport Postad 3 Juni , 2006 Vän, Det låter som att din DNS-server inte fungerar. Citera
Staahla Postad 3 Juni , 2006 Författare Rapport Postad 3 Juni , 2006 Vän, vad är DNS-server och hur fixar jag det? Kommer in på IRC nu dock. Börjar arta sig. Edit: Nu fungerar pokerklienterna också... Verkar som datorn börjar repa sig. Edit 2: Uppdatering 2: Inte för att jag gjort något men nu verkar allt fungera igen. Paniken börjar släppa. Tilten likaså. Edit 3: Tror jag kan ha hittat var problemet uppstod. "697 infections found" Citera
Recommended Posts