Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hur fungerar detta egentligen? Add-On och Re-buys på turneringar?

Om jag spelar tilt som f-n och blåser mina chips ganska omgående, kan man då bara köpa in sig igen?

Har man då mycket pengar som en del har så kan dom ju bara sitta och göra ALL-INS på s**t... och sedan "köpa" tillbaka sig i turneringen?

Vad händer i slutänden vid finalbordet när t ex jag inte gjort ngn re-buy och en del andra har gjort 8 re-buys? Jag har ju egentligen spelat riktigt bra och hållt mig med mina chips, resp dom har spelat galet och förlorat mycket fast ändå kommer till finalbordet? Räknas deras re-buys chips bort på ngt vis eller hur fungerar det?

Tack på förhand!

Postad

Ofta i turneringar är det unlimited rebuys första timmen eller till en viss level. Det innebär att om chipsen tar slut så kan de köpa lika många startchips som de började med för samma belopp (om inga andra regler används).

I och med att de betalar igen så får ju de sämre odds för sina satsade pengar. Alla rebuys läggs i prispotten som om de var betalda innan turneringen.

Efter en timme eller vid ett visst tillfälle får alla chansen att göra en addon. Då betalar man samma summa för att lägga till chips till sin hög. Antalet chips är vanligen startantalet men kan ibland vara mer.

I och med att andra spelare kanske spelar vilt för att de har chansen att göra rebuy ger dig chansen att utnyttja det genom att spela tight. Jag brukar låta bli att göra rebuy om jag inte känner att det är värt det (om jag är långt inne i turneringen eller om jag bedömer motståndet som överkomligt).

När det sedan skall göras en addon så är det ju självklart en nackdel om alla andra köper in chips utom dig själv. ofta kan dock blindsen vara ganska höga vid det här laget och antalet chips som man köper in kan kännas mindre värda än det belopp m an betalar för dem.

Även här kan man utnyttja att de som köpt in en addon kan vara lite rädda att bränna de chipsen direkt (de har ju betalat en gång till) och då vara lite aggressivare/blindstealare efter addon-perioden. Hur viktigt det är att göra addon själv beror på hur mycket chips du har. Är du chipsledare och har 30000 chips så kan det kännas onödigt att betala en full instas för 1500 nya.

Om man sitter och gör ALLIN och köper in sig hela tiden så är det svårt att gå plus i turneringen sen. Det är såna spelare jag vill se vid mitt bord i en rebuyturnering.

Slutresultatet påverkas inte av hur många rebuys/addon någon har gjort.

Detta är min lilla erfarenhet. Jag har inte spelat väsentligt många rebuyturneringar och är gärna nyfiken om någon annan har strategiska tips just kring rebuy/addon-turneringar.

Postad

Hmm.. mitt tycke så skall turneringar, iaf som jag ställer upp i, vara freezeout!

Spela seriöst från början.. inge "fler" chanser efter man blåst allt man har.

Freezeout for life! :)

Postad

Ja men om du spelar ett kompisgäng och ska hålla på halva kvällen och vill spela en turnering utan att man kan få till några saftiga sidegames som det så fint kallas - då kan det vara lite väl tråkigt för personen som åkte ut i andra handen med AA mot KK att sitta vid sedan resten av kvällen. Att ge tex en chans till rebuy kan lösa det problemet.

Jag tyckte inte alls om rebuyturneringar heller förut eftersom jag kände mig både finansiellt underlägsen och led av en liten "hur funkar det här" känsla.

Nu har jag upptäckt att man kan tjäna pengar på att spela dessa turneringar då många spelar långt ifrån optimalt i dom. Det kan också vara frustrerande med dem som går allin med skit och tar ut din bättre hand bara för att de inte bryr sig om pengar osv men i längden är det självklart ett stort plus.

Jag vann en sån turnering i fredags utan att göra varken rebuy eller addon. Det behövs inte om motståndarna spelar felaktigare än vanligt pga att det är rebuy / adddon.