Gå till innehåll

FLT SH Halvhöga pockets och Ax.


ParvelX

Recommended Posts

Har upptäckt att två av mina större läckor kan tänkas vara hur jag spelar halvhöga pockets och en annan hur jag spelar Ax o där x är under T. Kan bero på tilt men det skadar inte att få lite tips om spel postflop.

 

Först pockets. Här tänker jag främst på KK, QQ, JJ och även TT där floppen kommer regnbåge med två lägre kort och ett högre än ditt pocket. Hur spelar jag här? Beror självklart på vilka spelare som är med och om de har höjt pre osv. Men generella riktlinjer vore trevligt.

 

 

 

Nu till A. Hur spelar ni tex. A5o med en flop på A 7 3 regnbåge? Är väl främst i blindsen som jag spelar händer som A5 o men kan vara värt att veta ändå. När jag ändå är på det så skulle lite starthandskrav för A vara trevligt. Hur spelar ni A 9o och lägre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pockets beror helt på hur många som ser floppen och vilket/vilka överkortet/en är. Folk spelar ess i större utsträckning än tex kungar. Har du JJ och det kommer en dam med en synare är det inte så sannolikt att han träffat damen. Är det ett ess istället är det troligare att han träffat. Jag brukar ändå betta floppen och turn. Blir jag höjd brukar jag folda.

 

Om du höjer UTG med TT och får en hoper med synare (standard på låglimit SH) och det kommer 2-3 överkort bruka jag sakta ner och folda floppen vid bet då det inte är sannolikt att du leder.

 

Ax är mer svårspelat. Först och främst ska man inte syna höjningar med dåliga ess. På lägre nivåer har folk en förkärlek att spela alla ess och med dålig kicker är det troligt att du är dominerad. Brukar ändå betta flop och kanske turn beroende på hur många som hänger med. A är ändå ett skrämselkort som folk borde vara rädda för. Får du mothugg så ska du troligen vika.

 

En fråga, Är det rätt att värdebetta parade Ax på river mot en som synat hea vägen?

 

Ett annat problem när du spelar Ax är att potten är ohöjd. Annars har du spelat fel. I ohöjda potter är fler handkombinationer ute än om potten är höjd. Sannolikheten att du är uppe mot tvåpar eller draghännder är större.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pockets beror helt på hur många som ser floppen och vilket/vilka överkortet/en är. Folk spelar ess i större utsträckning än tex kungar. Har du JJ och det kommer en dam med en synare är det inte så sannolikt att han träffat damen. Är det ett ess istället är det troligare att han träffat. Jag brukar ändå betta floppen och turn. Blir jag höjd brukar jag folda.

 

När lägger du dig? Säg att du betar ut med JJ på en flop med A, du får mothugg direkt, blir reraisad, lägger du dig eller höjer du, eller syn? Om någon betar floppen höjer du?

 

Ax är mer svårspelat. Först och främst ska man inte syna höjningar med dåliga ess. På lägre nivåer har folk en förkärlek att spela alla ess och med dålig kicker är det troligt att du är dominerad. Brukar ändå betta flop och kanske turn beroende på hur många som hänger med. A är ändå ett skrämselkort som folk borde vara rädda för. Får du mothugg så ska du troligen vika.

 

Var går gränsen för ett dålig ess? Axs i sen position brukar jag syna med flera som synat innan. Annars i papperskorgen. A T o kan jag mycket väl höja med först in oavsett position. Men säg A 9 o, hur spelar jag den preflop? Mycket av problemet med Ax ligger ju i spelet preflop, spelar man dem inte så slipper man ju problemen med dem postflop. Men A 9 och A 8 är båda händer som ligegr på gränsen, höja, syna? Med limpare utan osv? Vilker du på mothugg redan på floppen? Eller synar du en reraise för att sedan lägga dig på turn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A9 spelar eller lägre spelar jag aldrig förutom för att stjäla blinds. Hur tänker du när du höjer i tidig postion med A10?

Enda händerna du kommer få emot dig är AK-AJs om du inte har nån riktig knäppis att bråka med.

A10 är solklar fold i tidig postion om den inte är suited.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu till A. Hur spelar ni tex. A5o med en flop på A 7 3 regnbåge? Är väl främst i blindsen som jag spelar händer som A5 o men kan vara värt att veta ändå. När jag ändå är på det så skulle lite starthandskrav för A vara trevligt. Hur spelar ni A 9o och lägre?

 

antar att du raisat preflop och fått syn av blinds, eventuellt button.

 

isåfall betar jag på tills jag blir raisad och synar ner därifrån.

 

blir det 2bet till mig blir det fold om jag inte plockat upp något drag som ger mig odds.

 

starthandskrav kör jag ungefär som 2+2-tabellen fast lite mer frikostig med att attackera blindsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När lägger du dig? Säg att du betar ut med JJ på en flop med A, du får mothugg direkt, blir reraisad, lägger du dig eller höjer du, eller syn? Om någon betar floppen höjer du?

 

Får jag mothugg direkt brukar jag lägga mig. Men det är troligen inte rätt. En bra spelare kanske höjer ett färgdrag. Stegdrag etc. Men som regel har folk nästan alltid ett ess på lägre nivåer. Spelar själv 1/2 dollars.

 

Var går gränsen för ett dålig ess? Axs i sen position brukar jag syna med flera som synat innan. Annars i papperskorgen. A T o kan jag mycket väl höja med först in oavsett position. Men säg A 9 o, hur spelar jag den preflop? Mycket av problemet med Ax ligger ju i spelet preflop, spelar man dem inte så slipper man ju problemen med dem postflop. Men A 9 och A 8 är båda händer som ligger på gränsen, höja, syna? Med limpare utan osv? Vilker du på mothugg redan på floppen? Eller synar du en reraise för att sedan lägga dig på turn?

 

Brukar försöka stjäla med Axs i sen position. Vet inte om det är rätt. Folk brukar inte släppa blindarna i första taget. Med limpare är det en enkel syn. AT höjer jag också först in. Vet inte om det är rätt men du kanske bö spela ända ner till A8 först in i sen position. Vid fullt bord rekommenderas inte A9 eller sämre. Vet inte hur det blir vid shorthanded men A9 och A8 borde vara spelbara först in från cutoff eller knappen.

 

Ska du spela A9 och A8 bör du höja först in och kanske rentav slänga med flera limpare. Du kanske kan höja en limpare men inte två. Du vill ju isolera dig mot en spelare med de händerna. Säg att du höjer 3 limpare och inte träffar floppen är det osannolikt att du leder. Har du en limpare kanske det räcker med Ahög för att vinna om han envisas med att syna hela vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

starthandskrav kör jag ungefär som 2+2-tabellen fast lite mer frikostig med att attackera blindsen.

 

Vilken tabell är det du syftaer på här? FInns ju en hel del versioner. är det den som är sammanställd av en som kallar sig MEbenhoe? Kanske har du en länk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...