Gå till innehåll

Notes - Hur gör ni?


Juzzam

Recommended Posts

Jag har funderat på detta med att föra noteringar men har ändå lagt det åt sidan för tillfället. Är det någon ide att börja föra notes på folk på low-mid limit borden.

 

Det tenderar till att det är mycket fisk där och dom ser man ju aldrig ändå igen. Dom kommer in 2 dagar i månaden och sedan försvinner dom.

 

Att sedan gör det på high stakes kanske kan vara någon ide men där mixar ju folk sitt spel kopiöst så frågan är om det är nån ide där heller.

 

Hur många här på PF gör notes på spelare och vilken nivå spelar ni då och vilken typ av spelare är det ni för anteckningar på.

 

Jag undrar om det är värt besväret överhuvudtaget, visst ser man någon som checkraisar stål hela tiden så är det bra att veta men det räcker att jag vet det den sessionen för en sån fisk stannar säkert bara några dagar ändå.

 

Det var mycket snack om att föra anteckningar för ett tag sedan men diskutionen har helt dött ut.

 

Eller är det så att folk istället börjat multitabla och vinner mer på det än att lägga ner tid på att föra massor av notes.

 

Kommentarer tacK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar på en sida där jag säkert har notes på uppemot 200-300 spelare och det är mycket användbart. Det gäller ju att veta vilka som är extrema fiskar, vilka som är synmaskiner, vilka som inte kan släppa second best-händer osv. Sen gäller det ju att ha notes på de mer kompetenta spelarna också, vad deras svagheter är och hur de spelar specifika händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skriver aldrig notes längre. Det kan säkert vara väldigt användbart om man har disciplin nog att följa händer man inte är involverad i och färdighet nog att läsa spelarna korrekt utifrån detta, själv har jag varkendera. Personligen tror jag att många överskattar sin förmåga att bedöma sina motspelares kvaliteter och deras spelstil, och att "feldiagnosticera" en spelare kan nog vara mer till stjälp än till hjälp.

 

Ett exempel kan vara att man ser en spelare som tycks höja för jämnan och klassar honom som LAG, trots att han kanske är en tight-halvpassiv spelare som får extremt bra kort eller en TAG som tiltar. Har man sen satt den noten på honom är det svårt att släppa den och också lätt att överkompensera för den. Slutligen ska man, om nu spelaren verkligen är LAG, veta hur man bäst spelar för att exploatera en sådan, annars gör ju noten ingen vidare nytta. Ett vanligt misstag i detta sammanhang är att börja trycka tillbaks "med samma mynt" med marginella händer.

 

Själv inriktar jag mig mer på att ha ett vettigt ABC-spel som man kan multitabla med, även om jag är lat nog att vara dålig på att täta sådana luckor också. På högre nivåer är det nog mer av ett måste att veta hur ens motståndare spelar.

 

Jag kanske bör tillägga att jag spelar FL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Eurobet, där jag spelar nu, kan man markera och föra notes så att man kan se olika ikoner och om det finns notes på spelarna när man browsar alla ring games. Bara bläddra igenom alla stakes man kan tänkas spela och se om man hittar någon markerad :). Tycker dock det är mest fördelaktigt att skriva ner riktig idioter/väldigt markanta spelstilar och sedan försöka bygga resten av spelet på vad man märker av vid bordet för stunden.

 

En buddylist är iof det absolut bästa..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ett exempel kan vara att man ser en spelare som tycks höja för jämnan och klassar honom som LAG, trots att han kanske är en tight-halvpassiv spelare som får extremt bra kort eller en TAG som tiltar. Har man sen satt den noten på honom är det svårt att släppa den och också lätt att överkompensera för den.

 

nu hjälper vi fiskarna för mycket kanske men jag måste hålla med, det är en stor brist hos många av mina motstpelare tror jag. Raisar jag 10 av 20 händer i rad så antar mina motspelare att jag är en galning och går jag inte med i en enda hand så antar dom att man är super tight, dom överskattar nog sin något knappa analysförmåga en del. Dom reflekterar liksom inte över att raisaren kan ha just bra kort..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja försöker så gott ja kan.

 

Brukar se ut så här, fråga mej inte varför ja skriver på engelska. :oops:

 

"callinstation, dumped 100bb with JJ , flat called 12 preflop, chkcalled on A37 board till river. also called 75 on the turn J235 with AQ"

 

"calls raises in BB with a2o, calls pot on flop 334, calls 3/4 pot on turn ,2x. Limps with JJ"

 

"bet out with 45 on 222 flop into raiser, pushed allin after he got raised to 30. got called by JJ called chkraise on flop to 45 with a6: [ 8c, Qs, 7s called 45 allin on turn 7x"

 

Kan se lite rörigt ut, men ja fattar iallafall. Har stor nytta av sånna här notes när ja möter spelarna igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare spelade jag på multipoker och använde enbart pokertracker som information. Det fungerade bra men jag missade en del väldigt viktig information. Efter att jag började spela på B2B där pokertracker tydligen inte fungerar, började jag skriva anteckningar manuellt. Har märkt att det hjälper mig väldigt mycket att fokusera på spelet. Ofta när jag inte är med i en hand sitter jag och gissar vad de andra har. Tidigare när jag körde pt, var jag inte lika allert när jag inte var med i handen.

 

Försöker anteckna följande saker:

 

Vilka händer folk spelar i olika positioner och hur de spelar dem.

 

Hur ofta de continuation betar.

 

Om de betar bigblind med stål, drag eller marginell hand.

 

Hur aggressiva de är med marginella händer.

 

Vilket sätt de bluffar på, tex positions bluff, river bluff, checkraise bluff mm.

 

Om de kör några speciella manövrar, tex slöspelar ofta, longshots eller back alley muggin mm.

 

Om de gör konstiga synar, typ synar ner någon med mellan par eller synar potbets med gutshots.

 

Vilka händer de går allin med, tex färgdrag, överpar eller bara med stål.

 

Försöker även se hur lång tid de tänker när de agerar och om det betyder något.

 

Spelar på B2B. Där får man fram ett fönster när man klickar på en spelare. Jag klistrar in texten nedan och för anteckningar på alla jag möter:

 

Early position:

Middle position:

Late position:

Smallblind:

Bigblind:

Continuationbet:

Bigblindbet:

marginalbetting:

Bluffs:

Moves:

Calls:

Allin:

Longtime:

Shorttime:

 

Använder mig av en massa förkortningar som jag inte orkar förklara.

 

Ser säkert jätte ambitiöst ut. Försöker att inte maniskt samla information, utan skriver enkelt ner det jag kommer över. Viktigaste i poker är ju att fokusera och få en känsla över vilken sinnesstämning ens motståndare är i.

 

Mina anteckningar har hjälpt mig mycket. Har ofta hänt att jag klickat på en spelare och sett att han gärna bluffar ett missat drag på river. Då checkar jag river, han går allin, och man har fått lön för mödan.

 

En del spelare går bara allin med färgdrag, blir så mycket enklare när man vet det från början.

 

En del spelare satsar i princip bara på att få in en triss eller spela höga par aggressivt. Blir enkelt att hålla sig undan från dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel kan vara att man ser en spelare som tycks höja för jämnan och klassar honom som LAG, trots att han kanske är en tight-halvpassiv spelare som får extremt bra kort eller en TAG som tiltar. Har man sen satt den noten på honom är det svårt att släppa den och också lätt att överkompensera för den.

nu hjälper vi fiskarna för mycket kanske men jag måste hålla med, det är en stor brist hos många av mina motstpelare tror jag. Raisar jag 10 av 20 händer i rad så antar mina motspelare att jag är en galning och går jag inte med i en enda hand så antar dom att man är super tight, dom överskattar nog sin något knappa analysförmåga en del. Dom reflekterar liksom inte över att raisaren kan ha just bra kort..

 

Hm. Notes är som statistik. Du behöver ett antal sampel innan du kan vara säker. Och att pilla in en notes på 10-20 händer borde ju också ge en note om att det är en osäker note. Jag skulle inte bedöma någon innan......hm....svårt. Men låt säga två till tre SnG (jag spelar mest sådana). Alltså nånstans mellan 100-200 händer. Jag skulle tro att det är ruskigt svårt att mörka spelstil under tre sessioner.

 

PS. Jag har för övrigt skrivit ett analysprogram (alfastadiet) för spelartyper. Det analyserar inte i realtid utan tar HH och processar. Jag kör under Linux. Orkar inte med Windows för sånt här. Skall visserligen porta det till Windows senare men det får bli ett trassel då. Tjollahopp. DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...