Gå till innehåll

O - Strategier i Omaha


Matteprof

Recommended Posts

Luck has nothing to do with it.

 

Här ett drömscenario som hände nyss (10 minuter sen) för mig. Lirade Omaha PL 0.5/1.0 på Expekt. Sitter med 7,8,9,9. Jag callar $1 som är BB och en person efter mig höjer upp till $5. Fyra andra synar och jag kan lika gärna syna för att hoppas på en fin flop. Floppen är ett mirakel från ovan, en rainbow 5,6,8. Jag går all in $25 och blir synad av 4 st!

 

Turn 7 gör mig lite orolig mot högre stegen

River 2 hjälper ingen.

 

Resultat:

 

> Flonde shows a Straight, Eight high (8,7,6,5,4)

> lodden shows a Straight, Eight high (8,7,6,5,4)

> Matteprof shows a Straight, Nine high(9,8,7,6,5)

> Matteprof wins $134.21 with a Straight, Nine high

 

Måste jag säga att det är underbart att floppa the nuts när 2 andra floppar den lägre stegen och ändå synar min all in :))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mirakel från ovan är det enda man kan hoppas på när man limpar med 7899 från tidig position i PL Omaha och dessutom synar en höjning.

 

Att gå all in på floppen mot fem pers, med ett bet som är mindre än potten, utan att ha några direkta outs till en bättre hand är inte direkt bra om man säger så...

 

Jag gissar att minst två av de fyra som synade på floppen hade outs till en bättre hand än din.

 

...men grattis till fullträffen i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar. Givetvis känns inte "the nuts" lika säkert i Omaha som i Hold'em eftersom spelarna har fler outs i och med fler kort på handen.

 

Spelet på Omaha borden är otroligt mycket mer loose än på Holdemborden eftersom många verkar betala vad som helst för att se floppen. När man själv sitter med a,a,k,q typ i 2 olika färger eller 10,j,q,k i 2 olika färger anser jag att jag har en monsterhand pre-flop eller en med bästa utgångslägena. Dock är det ofta så att eftersom så många ser floppen måste man ge upp handen redan efter floppen vilket är trist.

 

Känns som att många spelar Omaha och hoppas på turen. Kanske har jag haft tur eftersom Omaha är det spel jag plockat in överlägset störst kumulativa vinster. Jag anade denna specifika hand att framförallt trissar och outs till högre stegar kunde vara ute, men spelarna på Omahaborden brukar mer villigt kasta in pengar i potten än i Hold'em vilket jag lärt mig att utnyttja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att Omaha brukar var mer löst än Texas, av den enkla anledningen att folk verkar tycka att en eller kanske två bra tvåkortskombinationer är lika med en bra starthand. Många glömmer att man har tre tvåkortskombinationer att välja mellan och helst ska alla tre vara bra för att göra handen spelvärd.

 

Eftersom så många spelar så pass löst i Omaha är det extremt viktigt med bra position och det var det jag menade med mitt inlägg. Det spelet med den handen i den dåliga positionen är livsfarligt för din bankroll. Den floppen du fick nu är, förutom 99x, det enda du kan hoppas på för att vara någorlunda säker på vinst. Hade du haft en större stack, så du inte blev all-in på floppen hade spelet varit ok mot ett löst/passivt bord och katastrofalt mot ett tight aggressivt bord.

Nu hade du så lite att de andra var mer eller mindre tvungna att syna ditt all-in bet och eftersom du inte har några drag till en bättre hand så ligger du inte så bra till. Å andra sidan kan just det faktum att du hade för lite stålar lockat de två låga stegarna att syna utan bättre drag och det gav ju dig väldigt mycket positivt EV i så fall

 

Hade du suttit på knappen hade jag inte haft speciellt många synpunkter på ditt spel, förutsatt att bordet är löst/passivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som sagt som att man måste ha lite flax i Omaha eftersom det är svårare att analysera motståndarnas spel i Omaha än i Holdem. Men eftersom det gått såpass bra för mig antar jag att det spelet passar mig bättre. Omahas callratio är ju markant högre än Holdems callratio för de flesta.

 

Visst hade jag flax i handen men det måste man nästan ha för att vinna. Det finns så många outs från de flesta händer att många hänger med och minskar ens egna vinstodds, även om potten ökar. Därför känns spelet mer loose än Hold'em generellt. Finns många gånger man skakar på huvudet när man ser nån ta hem potten med en rainbow 2,4,7,10 på handen och har fått in ett långskott på en av mig fundamental raise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du behöver inte ha tur för att vinna i Omaha. Omaha är utan tvekan det spel där de duktiga spelarna har störst edge. De flesta donatorerna spelar helt enkelt som om det var Texas med fyra kort istället för två, vilket är katastrofalt för deras del, men hur bra som helst för oss :)

 

Många dåliga spelare glömmer att de ibland dödar sina egna händer när de har en del av sina outs i din egen hand. (Det klassiska exemplet är fok som drar till färg, trots att de har tre färgkort i sin egen hand) Men det man vinner överlägset mest pengar på är när man får någon all-in på floppen med de tillfälliga nötterna, när de inte har några outs till något bättre, men du har det. Förbättrar du inte din hand så splittar ni, men träffar du nån av dina outs så tar du hela skiten, en ren freeroll alltså.

 

Vad du däremot behöver för att vinna i Omaha är tålamod och en schysst bankroll så att du inte dras med i de andras dåliga spel och så att pengarna räcker när du är inne i en dålig period.

 

Omaha bygger, precis som alla andra pokerspel, inte ett endaste dugg på tur. Den skickligaste spelaren vinner alltid mest pengar i längden, oavsett vilken form av poker som spelas (turneringspoker undantaget). Har du tid och pengar att vänta ut de vinstgivande lägena så är Omaha oslagbart som cash game. Och om du tycker att man ska spela tight i Texas så är det ingenting mot vad som krävs i Omaha. Ser du floppen med mer än 20% av dina händer så klassar jag dig som lös. Detta är också en sak som gör Omaha så bra som cash game. Nästan alla verkar tro att man ska spela lösare än i Texas, men det är precis tvärt om.

 

EDIT: Det kanske är läge att klippa den här delen av tråden och flytta till forumdelen för övriga pokerformer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nusseman tycker du verkligen att det var dåligt att gå all-in på floppen i den ovanstående handen? Jag håller ju med om att situationen är långt ifrån bra och att den inte borde uppstått över huvud taget, men när man väl sitter där med de tillfälliga nötterna med mindre än potten kvar är det väl inte mycket annat att göra än att skicka in pengarna och få det avklarat. Dessutom så hade han ju två av niorna vilket minskade sannolikheten för att bli free-rollad (vore trevligt med ett svenskt ord här) med 1/3. Att ge gratis kort så att en färg kan komma in verkar ju faktiskt ännu värre. När man väl är i den situationen, med så lite pengar, så har jag svårt att se ett bättre alternativ än säga än bön och betta ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, felet han gjorde var att spela handen överhuvudtaget. När han väl träffade floppen och hade så pass lite kvar så kan det väl kanske vara godkänt spelat. Fast själv hade jag nog valt att check-folda den handen mot fem andra lirare. Man kan ju inte tro annat än att det finns minst en triss ute och kanske någon med ett högre stegdrag, för att inte tala om alla backdoor flushar. Med andra ord är alla kort 5-T direkt förödande, samt på rivern alla fluskort om turn skapar en 4-flush för någon. blir turnkortet inget steg- eller färgkort, så blir det istället 3 outs till för någon att dra in en kåk.

 

Kort sagt: alla kort som kommer efter floppen gör matteprofs hand sämre. Det enda han kan hoppas på är att det kommer två okoordinerade kort av olika färg. Nu hade han ju tur i detta fallet, men det där är också det enda utfallet som han vinner på. Den här gången gick det bra, men i längden är det ett spel som kostar stora pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till mitt försvar kan jag väl säga att jag ger det mest odiciplinerade försvaret. Jag var vid tillfället på tilt och var förbannad där jag blev slagen på rivern handen innan där jag satt med färgen och min motspelare med 2 paret men fick in kåken. Tror jag hann räkna att han hade 3 par efter turnen så att han hade 6 outs. Ibland betalar tilt av sig men det är inget jag rekar ;)

 

Hur anser du man ska fundera över händerna pre-flop nusseman? Göra sex st. 2-kortskombinationer och tänka dom som Hold'em händer och spela dem därefter eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror helt på hur bordet du spelar vid ser ut och hur duktig du anser dig själv vara, men en bra utgångspunkt är att spela händer där all kort är koordinerade på ett eller annat sätt. Sen kan du ju inte spela en bra koordinerad hand bara för att den är det, position är fortfarande nummer ett, spciellt om det finns mycket pengar på bordet i förhållande till blindsen.

 

Om jag inte minns fel så finns det ett helt ok system för att räkna ut värdet på en starthand. Hutchinsons system eller nåt sånt tror jag det heter. Du hittar det säkert om du googlar lite. Utifrån det kan du bilda dig en hyfsad uppfattning om vad en bra starthand är. Men som sagt, bra position är ännu viktigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, felet han gjorde var att spela handen överhuvudtaget. När han väl träffade floppen och hade så pass lite kvar så kan det väl kanske vara godkänt spelat. Fast själv hade jag nog valt att check-folda den handen mot fem andra lirare.

 

Som sagt så håller jag med om att handen inte alls borde spelats, men det känns som om oddsen på floppen är alldeles för bra för att man ska kunna lägga sig, oavsett vad dina motståndare tar sig för. Jag kan tänka mig att checka och sedan folda på turnen om det blir par på brädan. Att folda på floppen kan jag inte se som annat än ett misstag annat om det inte blir något i stil med bet, raise, re-raise. Sannolikheten att man inte blir free-rollad är alldeles för stor för att ge upp odds på 7-1. Kanske är det även beroende av kvalitén på motståndet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt så håller jag med om att handen inte alls borde spelats, men det känns som om oddsen på floppen är alldeles för bra för att man ska kunna lägga sig, oavsett vad dina motståndare tar sig för. Jag kan tänka mig att checka och sedan folda på turnen om det blir par på brädan. Att folda på floppen kan jag inte se som annat än ett misstag annat om det inte blir något i stil med bet, raise, re-raise. Sannolikheten att man inte blir free-rollad är alldeles för stor för att ge upp odds på 7-1. Kanske är det även beroende av kvalitén på motståndet

 

Jag utgår från att han, om han checkar på floppen blir ställd all-in samt har minst en syn till innan det kommer tillbaka till honom. I det läget skulle jag starkt överväga att lägga en hand som bara kan bli sämre. Skulle det checkas runt samt att inget riktigt skrämselkort kommer på turn, då är det ok att gå all-in men som sagt, i längden är det där inget vinnande spel.

 

Det största misstaget man kan göra i omaha är att överspela sin hand när man floppar nötterna utan möjlighet att förbättra sig. Extra allvarligt är det när man har så pass dålig position som matteprof hade. Nu hade han ju en väldig tur just den här gången, men de gånger man blir all-in på floppen mot fyra andra spelare, utan outs att förbättra sin egen hand och ändå lyckas vinna handen är lätträknade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häng inte upp dig för mycket på systemet bara. Se det som ett sätt att uppskatta den ungefärliga styrkan hos en hand, inte som ett system som ska följas slaviskt. Koncentrera dig mer på att hitta rätt placering vid bordet, samt att utnyttja de fördelar som bra position ger.

 

Även om inget av följande är att föredra så är det bättre att spela en dålig hand i bra position, än att spela en halvbra hand i dålig position. Ju större stackarna är i förhållande till blindsen, desto viktigare blir bra position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är rent löjligt, jag måste berätta...

 

Satt i dag med AsAc2h3s i Omaha8, blev förstås glad, synade en raise och en reraise, och upp kommer floppen... 2s4s5s! Jag foldar inte ( ;) ). Turn kommer 5, och river kommer 4. Efter mindre (i jämförelse) satsande efter floppen utbryter ett mindre bettingkrig mellan mig och en till på turn, och en tredje kille hänger med. På river är alla tre med och höjer så mycket som möjligt.

 

Korten visas, killen som bara hängde med på turn sitter med fyrtal i fyror (borde kanske inte ha hängt med men det är irrelevant), killen som jag bettade så mycket med sitter med fyrtal i femmor, men tja... jag sitter förstås med straight flush :)

 

Hemsk tur att motståndarna i onlinespel inte kan se en, för jag dansade glädjedans :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är rent löjligt, jag måste berätta...

 

Satt i dag med AsAc2h3s i Omaha8, blev förstås glad, synade en raise och en reraise, och upp kommer floppen... 2s4s5s! Jag foldar inte ( ;) )

 

Hemsk tur att motståndarna i onlinespel inte kan se en, för jag dansade glädjedans :)

 

Jag tycker nog att du allvarligt borde funderat på att få in pengarna pre-flop med den handen, en raise och en re-raise från motståndarna borde möjliggöra för dig att gå i stort sett all-in. Orsaken är att du nästan säkert är en stor favorit för tillfället, samt att du kan bli tvungen att lägga en vinnande hand i post-flop spelet när alla missar floppen (ett par kan stå i omaha, men det är fullständigt ogörligt att syna med det när det kommit kort på bordet.)

 

 

Synd att du inte kunde se fyrtalskillens reaktion, det hade nog varit intressant...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att du allvarligt borde funderat på att få in pengarna pre-flop med den handen, en raise och en re-raise från motståndarna borde möjliggöra för dig att gå i stort sett all-in.

 

Nix, tyvärr... spelade fixed (glömde nämna det). Men du har nog rätt i att jag borde ha raisat igen, har det kommit en raise och en reraise så lär fler inte skapa folds direkt. Skyller på att jag är nybörjare, började ju läsa på om Omaha i går :)

 

Synd att du inte kunde se fyrtalskillens reaktion, det hade nog varit intressant...

 

Hehe, det hade varit skoj ja!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Nusseman,

 

Jag är lite nyfiken på dina tankar kring position i Omaha, jag har läst en del och många verkar tycka det. Jag spelar på 0.25/0.50-bord och tycker att det är mindre viktigt, folk synar allt ändå, så du kan knappast köpa några potter om du inte är heads up. Speciellt inte i en höjd pott.

 

Är position någonting som blir viktigare ju bättre spelare man möter i dett fallet, anser du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte hur ni kan klaga på det här spelet tycker det är helt enligt skolboken.

 

Karln börjar med en stark draghand som jag själv skulle limpa med i alla positioner oavsett spel, en raise vore inte heller helt fel speciellt om pengarna är lite djupare för att mixa upp spelet då och då, du har ett bra drag som är svårt att gissa och du klarar en reraise. Killen till vänster om dig raisar och 5 synar du får ta sista beslutet. Det här är bra position oavsett om du är på button eller inte, speciellt om det vore några färre med på floppen och raisaren är känd för att betta floppen, solklar syn.

 

På floppen får han nötstege med blockers på en rainbow flop, inte världen bästa hand men tillräckligt mycket för att spela hårt. Eftersom pengar bara finns för ett bet till så är det lika bra att vara aggressiv, har du tur så raisar pf raisaren dig och alla tvåpar och rr färgar blir uttvingade eftersom de får sämre än 1 till 3 odds. Positionen på bordet spelar ingen roll när du bara har pengar till ett bet till eftersom du ändå kommer att vara all in efter ditt bet. Tvärt om så tycker jag det är bättre att vara först här eftersom du slipper hamna i situationen att du synar ett bet för alla dina pengar och därigenom ger spelare bakom odds att syna.

 

Faktiskt tycker jag preflop spel i omaha är klart överskattat, det handlar mest om personlig stil ändå. Det är den som är bäst efter floppen som vinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...