Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Spelade precis 2-bords $10 SnG på Party, fick lite funderingar efter en hand ganska tidigt i turneringen.

Det är fortfarande level 1 på blindsen, dvs 10/15.

De flesta på bordet har runt 1000 i stack, jag har 2105 efter att precis ha dubblat handen innan.

Sitter i mitten pos, får 55. Gillar att limpa med små par, för mig 77-88 och mindre. De tre först foldar, nästa callar och killen (1050 i stack) innan mig höjer till 70.

Utan att tänka så mycket så lägger jag ner min hand.

Slog mig precis efter att jag lagt mig, gör jag verkligen rätt där? Jag sitter med dubbel så stor stack som alla andra och borde väl nästan ha "råd" att jaga settet där? Det kanske till och med är rätt, eller iaf inte helt fel att syna med en stack på runt 1000 som alla andra?

Retsamt nog kommer det såklart en 5:a på floppen, vilket det alltid vekar göra när jag lägger mina låga par pre-flop.

Kom till slut 2:a, hamnade heads up mot en stack på 16k, då jag själv hade 4k, vilket gick ganska fort att göra av med :)

* RP - QoS *

Postad

Jag skulle synat raisen som chip leader. (70-15)/1070 = ~5%. Tillräckliga odds för att syna i hopp om set i mina ögon. Framförallt eftersom du kanske kan fixa potten även utan att träffa.

Postad

ja lätt syn tycker jag.

Om du sedan hamnar heads-up mot han och det kommer bara rags på floppen tex inget över 10 kan du nog ganska lätt plocka hem potten med ett bet, stora stackar brukar skrämma folk + chansen att han inte har träffat är relativt stor.

Postad

Jag skulle synat, du har nog mer värde i små par på en höjd flopp än en ohöjd flopp beroende på storleken av höjningen. Däremot tror jag inte heller att det är särskilt fel, om ens något, att folda.

Postad
Jag skulle synat, du har nog mer värde i små par på en höjd flopp än en ohöjd flopp beroende på storleken av höjningen.

Det kan verka så eftersom man mycket oftare vinner en jättepott när det blivit höjt. Men jag tror det är en missuppfattning att EV:et för att syna ett litet par preflopp skulle vara större i en höjd pott än för en mörk, skillnaden i hur stora implicita odds man behöver för att gå +-0 är väldigt stor bara någon höjer 3bb.

Däremot tror jag inte heller att det är särskilt fel, om ens något, att folda.

Jag tror inte att du kan välja båda. Möjligen att du menar att det är ok att folda under omständigheter när det finns höjningsbenägna motspelare eller att du föreslår en blandstrategi. Men av alternativen "alltid synar här" och "alltid folda här" är något fel eftersom man tjänar mindre på det än det andra.

Postad
Vad jag menade var typ, vilket alternativ som än är fel så är det inte ett jättestort misstag.

Kan nog vara helt sant, EV:et kan ju inte vara mer än några chips vid en syn och EV:et för fold är ju 0.

• 3 weeks later...
Postad

Jag lägger mig också i den här situationen. 1 på 8 att trissen kommer, mot en normal spelare tror jag inte att jag kommer att vinna över 600 i snitt varje gång.

Däremot om motspelaren också hade en stack på 2000 och var beredd att sätta hela sin stack på ett högt par; då blir en syn plötsligt mycket trevligare...