Gå till innehåll

Hur skall man spela när man är stor chipleader?


Swede

Recommended Posts

Hej,

 

Sitter just nu och spelar $25 000 guaranteed pa pacific ($30+3 buy in)

 

Nar ca 350 av 731 aterstar ar jag chipleader med 6000 (medel 1600, blinds 50/100 gar upp vart 10 minut)

 

skall jag spela supertight? aggressivt? Jag har liksom rad att vanta in de bra korten nu.

 

Skulle garna vilja ha lite rad fran de mer erfarna.

 

p.s. spelar det nagon roll om bara 1-60 far pengar och 60 far 100

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela mer som man gör i cashgame, syna höjningar med suited connectors och sånt där när du har bra posse och är mot de spelare som du kan plocka potter av. När du själv öppnar en pott och får motjuck så är du ofta uppe mot starkare händer än normalt eftersom de flesta inte vill gå emot chipleadern med skräp eftersom de tror att han gärna slaskar bort lite chips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skitsamma, tva megafeta utdragningar, och en 50/50 som inte ville ga min vag och jag akte ut utanfor bubblan.

 

Argh!!!!

 

Bara for att A3 ar suited betyder val inte att man maste fa in fargen mot AQ? (I vart fall behover man inte ga all-in preflop)

 

Jaja, tack Ector for raden, de var bra, skall tillampa dem i fortsattningen ocksa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

den ena vägen är att som Ector beskrev.

 

Den andra är att försöka bolla runt med motståndarna. När du höjer är de skraja för att åka ut för du kan sätta dem all-in när som helst.

Detta gör att de enbart kommer syna dig när de har superbra kort.

 

Så en raise när du är först in på ca 4BB kommer själa många blindar för dig. När du får motjuck så kan du välja att fyra av igen eller ta ett steg tillbaka.

 

Förr eller senare kommer folk att försöka stoppa dig och har du då bra kort eller lite tur där så slår du ut den andra och får en ändå större stack.

 

Detta fungerar bara när du har riktig stor stack och blindarana är lite större. Risken är inte värt det innan blindarna höjts ett antal ggr.

 

Vilket du väljer är som jag ser det en smaksak och lite beroende på din spelstil.

 

/Lamby

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ska man spela olika före och efter ITM oxå?

 

jag har i tre turneringar nu varit chipleader när vi nått pengarna senast var jag väldigt stor chipleader till ca 40:e plats (pengarna kom vid 30) men efter ITM så gick ingenting längre och jag slutade på en 14:e plats =( fortfarande inget finalbord

 

jag funderar om jag spelade för tight för den ökande blindsen.

 

så ska jag spela olika bigstack strategier före och efter ITM ? hur ska jag ta mig till finalbordet!!!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan nog var stöddig och stjäla mer innan prisplatserna. Då tänker folk att "åker jag ut nu har allt varit förgäves, jag måste hålla mig kvar till pengarna". När de kommit ITM är det däremot lite mer gambling, "det kan inte bli värre än plus", då kanske man skall tajta till sitt spel lite.

 

Detta är något jag läst nånstans, jag spelar sällan turneringar och när jag gör det går mina funderingar i andra banor. "Ska jag gå all in nu, eller nästa hand?" :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man spela olika före och efter ITM oxå?

I praktiken ska man det eftersom de flesta av ens motståndare tror att man ska det (exempelvis genom att man utnyttjar deras vekhet på bubblan, eller tvärtom utnyttjar någons överaggressiva girighet på bubblan). Men de strukturella hänsynen ändrar sig i många turneringsstrukturer inte särskilt mycket från bubblan till strax efter bubblan. Ju mer av pengarna som ligger i toppen av turneringarna, ju mindre skillnad är det på före och efter bubblan.

 

så ska jag spela olika bigstack strategier före och efter ITM ? hur ska jag ta mig till finalbordet!!!?

Tja, det hjälper ju att ha tur. Men målet med ens spelstil bör ju vara att oftast vara den som höjer potterna man lirar och vinna osynad så ofta som möjligt. Kan inte komma på något snabbt floskelfritt sätt att formulera det på. Som Howard Lederer sa (aningens parafraserat): "En pokerturnering är ändå poker och handlar mest om att spela poker väl." Alltså: Om positivt väntvärde -> in med degen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En pryl jag skriver åt Expressen - lite väl enkelt råd, men ändå

 

Tips nummer ett: Använd olika spelstil i turneringar och cashgame.

Faktum är att många pokerspelare som har lyckats mycker bra i turneringar av andra spelare anses som ganska medelmåttiga, eller rent av dåliga, cash game-spelare. Det är inte så konstigt som man kan tro. Sanningen är att bra spel i turneringar respektive cash game skiljer sig en hel del. I turneringar premieras ofta det ultra-aggressiva spelet i vissa faser av tävlingen. Då de så kallade blindarna, tvångsinsatserna, före spelets start är så pass höga jämfört med spelarnas totala spelmarker gör att det relativa värdet att vinna dessa blindar är mycket högre i turneringsspel. Den som sätter press på motståndarna och bluffar mycket blir mer sällan synad i turneringar. Många av motståndarna spelar också extra konservativt i tävlingen för att undvika bli utslagen i ett tidigt stadium.

 

I ett cashgame, det vill säga ett spel om kontanter i stället för turneringsmarker, är risken att syna en förmodad bluff mycket mindre. Du blir ju inte utslagen ur spelet om det skulle visa sig att den misstänkta bluffen inte visade sig vara någon bluff – man kan ju alltid at upp mer pengar om man hade fel.

 

Det enkla rådet är alltså att spela mycket mer offensivt i turneringar medan man bör vara mindre aggressiv i cashgame.

 

 

---

 

 

Veckans giv

I en större Texas Hold’em-turnering hade jag två knektar (J J ) som privata kort på den höga blinden (tvångsinsatsen). Det var totalt 18 priser i tävlingen, och vi var 21 deltagare kvar. Spelaren direkt till vänster om mig, som alltså talade först i given, hade det gått mycket bra för under kvällen, och han hade massvis med turneringsmarker. Jag låg själv dock inte långt efter honom.

Spelaren satsade alla sina marker, men när han gjorde det så råkade han visa sina privata kort för mig – ett äss och ett klätt kort, jag vet inte vilket – båda i klöver! Alla andra spelarna slängde sig, och jag var tvungen att fatta ett beslut.

Har spelaren äss och knekt i klöver så är jag 65-procentig favorit. Har han äss och kung eller dam så är jag 53 procentig favorit att vinna potten. Hade det varit ett cashgame så hade beslutet varit enkelt – syn – så bra ränta på pengarna får man inte på någon bank.

 

I en turnering kommer det dock in helt andra värderingar. Först och främst, hur ser prisstrukturen ut? Nu var det som sagt 21 spelare kvar, och 18:de pris var redan det en rejäl slant. Sedan – hur ligger övriga tävlingsdeltagare till? Många började få riktigt ont om marker, och det var bara en tidsfråga tills de själva skulle åka ur tävlingen. Själv hade jag som sagt relativt mycket marker. Beslutet blev alltså att jag fick lägga mig, trots att jag visste att jag var favorit att vinna den här enskilda potten! Spelaren som råkade visa mig korten vann alltså tack vare sin aggressiva spelstil just denna pott. Hade läget varit annorlunda, exempelvis om jag själv hade haft väldigt mycket marker eller väldigt lite marker, så hade mitt beslut blivit att syna i stället

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade synat i Olas exempel om killen med låg sannolikhet har AA. Beror ju förstås på, men i exempelvis paradise pokers $300-turnering hade jag snabbt synat bort rätt mycket pengar om jag väntade mig vara 55% eller så.

 

Fast först hade jag nog satsat på att få hans hand dödförklarad. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har chiplead tidigt i turneringen brukar jag tajta till och skydda pengarna så gott det bara går, har jag ruskigt stor chiplead köper jag potter hela tiden. Snor alla blinds.

Vet inte om detta är så bra taktiker, men det har funkat rätt bra för mig iaf.

Det är inte alls smart att tighta till när du är chipleader, du bör göra tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att vara chipleader någorlunda sent i en turnering är att

1) De andra är rädda att du sätter dem all-in

2) Om de synar din bet och det blir ett 50% race så har du råd att torska

3) Du kan med stor sannolikhet tightspela/folda dig ITM

 

Så vitt jag har läst/hört finns två strategier

1) Överaggro för att stjäla blindar och potter och maximera chans till chip lead på finalbordet

2) Tightspela för att minimera risk att hamna utanför TM

 

2 lär ha lägre EV om du vet hur du ska göra 1, och accepterar en högre varians. Om du å andra sidan är dålig på 1 så går det allt som oftast åt helvette

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast när jag är chipleader, om det inte är marginelt, så är jag väldigt aggro. Om bordet tilllåter mig så stealar jag med ALLA händer om jag har hyffsat läge. Är det shorthanded spel så går jag in med höjning på alla händer jag tänker spela, även om det bara är hyffsade händer.

 

Om man får call så brukar det inte vara så många och ofta lönar det sig att ta ett skott på botten, får man call/omslag så kan man vara hyffsat säker på att FI har träffat ganska bra eftersom de brukar vara rädda att åka ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att jag spelar relativt bra bigstacked i turneringar, det är då jag verkligen kan dominera, något du bör tänka på är att du inte slösar med markerna bara för att du kan, utan du bör verkligen ta vara på på dem.

 

Jag har inte lirat särskilt mycket dyra turneringar, och mest freezeouts, spelstilen skiljer sig en del från rebuy-turneringar (som jag för övrigt avskyr).

 

:spade: Försök inte sno blinds i början (ganska självklart), eller bluffa pengar från mindre stackar efter att de investerat i en pott, det är rätt stor risk att de synar dig.

 

:spade: Som vissa sagt, sno blinds när du kan, höj 3-4xBB på knappen, eller i SB/BB om inte så många har callat. Det händer inte allt för sällan att alla innan dig synar när du sitter på knappen.

 

:spade: När du har en bra hand, se till att de mindre stackar som synar är pot committed så att du lätt kan sno hela deras stack om du träffar.

 

:spade: Syna inte all in från små stackar med A, tillsammans med sämre kicker än Q - Det kan se ut som de är tiltiga eller desperata för att de är smallstacks, men faktum är att du ofta förlorar pengar på detta, och som du vet, många åar... ;)

 

:spade: Försök att inte blanda dig i familjepotter, eller potter där andra stora stackar är med. När du spelar i en pott vill du helst ha en motståndare. Detta kaanske inte är ett specifikt bigstack-råd, men ändå ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök att inte blanda dig i familjepotter, eller potter där andra stora stackar är med. När du spelar i en pott vill du helst ha en motståndare. Detta kaanske inte är ett specifikt bigstack-råd, men ändå

 

Ovanstående är normalspel. För bigstack tycker jag tvärt om. Blanda dig i om det är billigt med exvis 78s eller 44 och ta betalt om det träffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...