Gå till innehåll

NL - Släppa set mot överset?


stj

Recommended Posts

att lägga ett set för man tror motståndaren har översett är lika idiotiskt som att lägga nötkåken för att man tror fi har fyrtal..

 

rent idiotiskt, inte ens värt att disskutera tycker jag.

om man letar fold med set för man tror motståndaren har överset så är man antingen alldeles för weak eller så lirar man för högt för sin ekonomi.

det är inget att orda om gör en jävla rebuy eller dra in 1 outarn om han har högre set.

 

Haha.

 

Så du går broke med 22 om floppen kommer 26T Rainbow i en ohöjjd pott med säg 150-200BB kvar i stacken mot någon som limpat i mellanposition och verkar vilja få in hela smeten på floppen?

 

Det är ju knappast självklart iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är lite som jag ser det att ibland har man "magkänslan" att man är slagen och sedan när de visar upp ett högre set (har endast hänt mig 3 gånger faktiskt) så tänker man "fan jag visste det!!". Problemet med detta är att man bara kommer ihåg de gånger de verkligen slår en. Annars släpper man tanken relativt fort efter att man rakat hem potten.

 

Enda undantaget är (om inga uppenbar färg eller stege finns) om ni har väldigt djupa stackar och han är extremt tight/passiv. Om han då börjar ge riktigt mycket motstånd så kanske det vara idé att släppa händerna.

 

Dina händer hade du ju dessutom den näst högsta stegen vilket gör det än mer osannolikt att du är översettad.

 

Bottom-line du spelade helt rätt i båda händerna enligt mitt set (hö hö) att se på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just av den här anledningen brukar jag se till att inte sitta med alltför tokdjupa stackar vid NL/PL-borden. Även om jag misstänker att fi har överset är readen i princip aldrig så bra att jag kan lägga mitt set. Ofta sitter han ju istället på tvåparet. Samma sak gäller för K-hög-flushen som sitter och fi sätter mig all-in. Betydligt lättare att syna om man inte riskerar allt man tjänat in under senaste två dagarna. Bättre att sitta då med lite mindre stack, syna ner och köpa in på nytt om det skulle vara så jävligt, anser jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förklara viket 2 par han kan ha på ett 6-9-K som en bra spelare höjer före flop med när blindsen inte är värda stjäla.

 

Blinds är alltid värda att själa.

 

På den floppen kan han ha K6, AK, AA, 78, 66, KK och ren bluff/galenskap tex om han är villig att ställa in stacken. Bara KK har dina 99 slagna. Tycker du verkligen det nånsin kan vara värt att släppa där med någorlunda normala stackar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att lägga ett set för man tror motståndaren har översett är lika idiotiskt som att lägga nötkåken för att man tror fi har fyrtal..

 

rent idiotiskt, inte ens värt att disskutera tycker jag.

om man letar fold med set för man tror motståndaren har överset så är man antingen alldeles för weak eller så lirar man för högt för sin ekonomi.

det är inget att orda om gör en jävla rebuy eller dra in 1 outarn om han har högre set.

 

Haha.

 

Så du går broke med 22 om floppen kommer 26T Rainbow i en ohöjjd pott med säg 150-200BB kvar i stacken mot någon som limpat i mellanposition och verkar vilja få in hela smeten på floppen?

 

Det är ju knappast självklart iaf.

 

Var nämde han 150 -200BB i stackdjup? Du tyckte alltså att hans inlägg var roligt för att du antog saker som inte ens stod i texten.

 

Sen till trådskaparen. Ni hade typ 60BB i stacken och det var en MTT. Underbart läge att trycka in och dubbla upp. Skit i magkänslan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att lägga ett set för man tror motståndaren har översett är lika idiotiskt som att lägga nötkåken för att man tror fi har fyrtal..

 

rent idiotiskt, inte ens värt att disskutera tycker jag.

om man letar fold med set för man tror motståndaren har överset så är man antingen alldeles för weak eller så lirar man för högt för sin ekonomi.

det är inget att orda om gör en jävla rebuy eller dra in 1 outarn om han har högre set.

 

Haha.

 

Så du går broke med 22 om floppen kommer 26T Rainbow i en ohöjjd pott med säg 150-200BB kvar i stacken mot någon som limpat i mellanposition och verkar vilja få in hela smeten på floppen?

 

Det är ju knappast självklart iaf.

 

Var nämde han 150 -200BB i stackdjup? Du tyckte alltså att hans inlägg var roligt för att du antog saker som inte ens stod i texten.

 

Sen till trådskaparen. Ni hade typ 60BB i stacken och det var en MTT. Underbart läge att trycka in och dubbla upp. Skit i magkänslan.

 

riosatiys inlägg verkade inte syfta på någon specifik hand så jag tog upp en situation som ändå uppstår relativt ofta för att motbevisa hans påstående?

 

Vad är det som är konstigt med det? Snälla berätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det intressanta är ju inte hur det var i den situationen.

 

det var en deepstacks-turnering med från början 250bb i stacken.

 

då är frågan mer intressant.

 

om han stjäl blindsen tror jag knappast han går allin efter att ha fått omslag på sitt pottbet på floppen, lite väl galet gjort speciellt eftersom han var ganska tight.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att lägga ett set för man tror motståndaren har översett är lika idiotiskt som att lägga nötkåken för att man tror fi har fyrtal..

 

rent idiotiskt, inte ens värt att disskutera tycker jag.

om man letar fold med set för man tror motståndaren har överset så är man antingen alldeles för weak eller så lirar man för högt för sin ekonomi.

det är inget att orda om gör en jävla rebuy eller dra in 1 outarn om han har högre set.

 

Haha.

 

Så du går broke med 22 om floppen kommer 26T Rainbow i en ohöjjd pott med säg 150-200BB kvar i stacken mot någon som limpat i mellanposition och verkar vilja få in hela smeten på floppen?

 

Det är ju knappast självklart iaf.

 

Var nämde han 150 -200BB i stackdjup? Du tyckte alltså att hans inlägg var roligt för att du antog saker som inte ens stod i texten.

 

Sen till trådskaparen. Ni hade typ 60BB i stacken och det var en MTT. Underbart läge att trycka in och dubbla upp. Skit i magkänslan.

 

riosatiys inlägg verkade inte syfta på någon specifik hand så jag tog upp en situation som ändå uppstår relativt ofta för att motbevisa hans påstående?

 

Vad är det som är konstigt med det? Snälla berätta.

 

Inget konstigt alls.

 

Men om du inte vet vilka stackdjup riosatyiy tänker på så kan du inte motbevisa han med att lägga upp ett eget scenario helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seat 8 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: Pokr_Rush ( $35.69 )

Seat 10: KimHartman ( $25 )

Seat 9: weasle126 ( $51.67 )

Seat 8: Whiteshoes10 ( $20.65 )

Seat 5: deload ( $44.30 )

Seat 4: sinsyn ( $5 )

Seat 6: Breethroz ( $21.78 )

Seat 2: Murphy_AKL ( $17.60 )

Seat 7: helloj10 ( $6 )

Seat 3: tricky8035 ( $18.60 )

weasle126 posts small blind [$0.10].

KimHartman posts big blind [$0.25].

** Dealing down cards **

Dealt to KimHartman [ 5h 5s ]

Pokr_Rush calls [$0.25].

Murphy_AKL folds.

tricky8035 calls [$0.25].

sinsyn calls [$0.25].

deload folds.

Breethroz folds.

helloj10 folds.

Whiteshoes10 folds.

weasle126 folds.

KimHartman checks.

** Dealing Flop ** [ 8c, Qc, 5d ]

KimHartman bets [$1].

Pokr_Rush raises [$3].

tricky8035 is all-In [$18.35]

sinsyn folds.

KimHartman is all-In [$23.75]

Pokr_Rush calls [$21.75].

** Dealing Turn ** [ 9d ]

** Dealing River ** [ 6d ]

Pokr_Rush shows [ 8d, 8s ] three of a kind, eights.

tricky8035 doesn't show [ Qd, Ks ] a pair of queens.

KimHartman shows [ 5h, 5s ] three of a kind, fives.

Pokr_Rush wins $12.60 from side pot #1 with three of a kind, eights.

Pokr_Rush wins $53.35 from the main pot with three of a kind, eights.

tricky8035 has left the table.

 

Här kan man lägga ett lågt set och sluta lipa.. :S Man annars aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men om vi sätter oss i motståndarens situation.

du höjer med 3bb preflop och får 2 syner.

floppen kommer 6-9-K regnbåge och du är först att agera.

du betar pott och killen efter dubblar ditt bet och den tredje killen lägger.

hur spelar du AK, AA och KK där? är all-in med KK verkligen optimalt?

 

 

i situation med 44 vs AA på floppen A-2-4 så betade jag pott på floppen och han synade bara sen ställde jag när 2 kom på turn och gav mig kåk. men lik,som synar han med AK då?

 

där spelade de ju helt olika. i 44 mot AA blev jag orlig för att han bara synade, liksom har han KK eller QQ är det väl raise eller fold som gäller. samma med AK, bara AA som kallsynar.

 

så med KK på 6-9-K regnbåge kan jag ju inte ha så mycket annat än ett set egentligen för mitt spel. vilket han borde kunna lista ut och folda allt utom KK som blixtställer.

 

klart man måste kunna lägga ett set mot set ibland väl?

 

Det är en sak jag inte förstår med sådant här resonemang...

Har du inte lirat onlinepoker eller poker över huvud taget ett tag? Det är ytterst ovanligt med spelare som spelar bra än mindre perfekt, man kan möta precis vad som helst. Folk suger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan lägga triss om jag vet att motspelaren är tight och typ bara skulle gå all in med triss etc. Har lagt ner triss ett antal gånger, oftast vet man ju inte om det är rätt eller inte men man har iallafall sparat sina egna pengar och kan dubbla upp nästa gng man har ett över set.

 

Jag brukar ha som regel att om det är en tight spelare som callat preflop så har han oftast ett par under TT. Om man själv sätter lägsta triss och motståndaren checkar jag bettar han rerasisar då vet man att han förmodligen sitter på något bra eftersom om han limpat in med tex ett högre par försöker man skydda och checkraisar helst inte.

 

Men så spelar kanske bara jag?

 

Edit jag använder pokertracker för att avgöra om en spelare är tight eller inte. Eftersom tighta spelare kan lägga högsta paret så är det mer troligt att de sitter på tex triss i dessa lägen...

 

Jag har tex också lagt ner kåk mot motståndare man har extremt bra read på, de gångerna har jag till 90% haft rätt och de har haft en bättre kåk.

 

Har man inte någon read på motståndaren får man chansa mer. Man kan ju tänka att vill jag verkligen gå all in med alla pengar med denna triss eller ska jag vänta på ett annat läge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men om vi sätter oss i motståndarens situation.

du höjer med 3bb preflop och får 2 syner.

floppen kommer 6-9-K regnbåge och du är först att agera.

du betar pott och killen efter dubblar ditt bet och den tredje killen lägger.

hur spelar du AK, AA och KK där? är all-in med KK verkligen optimalt?

 

 

i situation med 44 vs AA på floppen A-2-4 så betade jag pott på floppen och han synade bara sen ställde jag när 2 kom på turn och gav mig kåk. men lik,som synar han med AK då?

 

där spelade de ju helt olika. i 44 mot AA blev jag orlig för att han bara synade, liksom har han KK eller QQ är det väl raise eller fold som gäller. samma med AK, bara AA som kallsynar.

 

så med KK på 6-9-K regnbåge kan jag ju inte ha så mycket annat än ett set egentligen för mitt spel. vilket han borde kunna lista ut och folda allt utom KK som blixtställer.

 

klart man måste kunna lägga ett set mot set ibland väl?

 

Det är en sak jag inte förstår med sådant här resonemang...

Har du inte lirat onlinepoker eller poker över huvud taget ett tag? Det är ytterst ovanligt med spelare som spelar bra än mindre perfekt, man kan möta precis vad som helst. Folk suger...

 

vi sncakr ingen 5-dollars-tomteturnering utan 100-dollars deepstacks på pokerstars. så då får vi anta att folk spelar ganska bra. vilket han gjorde.

anledningen tillatt jag är en vinnande spelare är kanske att jag ifrågasätter mitt eget spel ibland?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...