Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Får man sitta paused hur länge som helst under en nätturnering/sitngo? Dras blinds under tiden ändå eller hur fungerar det? Annars kan man ju sitta paused hela tiden och ta andra platsen. En kompis var med i en turnerning härrom dagen med en spelare som satt på pause nästan hela tiden, kollade floppen ibland, gick på pause igen om någon höjde eller gjorde nått. Pause-killen blev rätt bra placerad bland dem som fick pengaplatserna.

Postad

Ja, blinds dras (men de ökar ju efter hand i turnering). I turnering är du ju kvar så länge du har marker. Om man skulle få mycket marker tidigt kan det ju vara en strategi, så att man inte slösar bort dem. Det är till och med lite artigt att sätta sig på paus om man inte tänkt spela, i stället för att låta timern räkna ner full betänketid.

I cash game däremot är det ju ingen vinnande strategi.

Postad

Satt häromdan vid ett SnG där en kille pausade hela turneringen. Han var inte med en enda hand, och kan ju helt enkelt tappat förbindelsen eller nåt. Han kom trea!

När blindsen ätit upp potten för honom och han var tvungen att på All-In (var vi fem kvar tror jag?) så vann han tillräckligt för att överleva till plats tre.

/J

Postad

Sitter du i paus så får du betala blinds enligt ett slumpmässigt mönster beroende på vad som kom på floppen handen innan. Så är du riktigt duktigt kan du räkna ut huruvida du skall betala blinds och pausa lite då och då och komma långt i en turnering.

Det är där skicklighetsmomentet är i poker.

Postad
I cash game däremot är det ju ingen vinnande strategi.
haha har du testat ?? :lol:

I CG är det ju så att om man sitter ut dras ingen blind, däremot markeras att om man missat blind får man lägga in extra om man ska börja spela igen. Ett tag på Svenska Spel var gränsen för hur länge man kunde sitta ut 400 givar eller så och jag såg en del som satt ut i timmavis. Varför? På så lång tid förändras bordet mycket, det är inte som att "vid det här bordet är de kassa, kan tjäna mycket". Att kunna sitta ut i CG är snarare "jag vill vara kvar men det ringde på dörren, jaha, blindsen passerade så jag får lägga in en BB".

Postad
god sed brukar vara att man blindar ut alla som sitter out innan man spelar vidare när det väl handlar om prispengar eller ej.

God sed? I poker? Om pengar? Det finns väl inte?

Situationen kan utnyttjas en aning, det beror ju på hur de sitter, den som sitter innan dem har en viss fördel beroende på var knappen är, mini-raise och plocka blinds utan risk.

De får skylla sig själva.

Men det är väl ändå "rättvisast" så, med Sitting out? Har varit med om fall där folk hållt på tidigt i MTT (billig eller freeroll) "fan jag måste gå, jag har 36o" och så går de all in. Antingen är det då någon med bra kort som vågar gå med just den gången och har fått en orättvis fördel (vet vad motståndaren har) och vinner eller så råkar "Måste Gå" klonka och sitter där med 4*average och plötsligt måste de inte gå.

Ett ställe jag spelat på körde (i alla fall i deras freerollar) som så att alla registrerade placerades på bord. Sen efter första blindsperioden eller kvarten kastades alla som inte var inloggade ut från borden. Också rättvist tycker jag, för det kunde vara så att det fanns bord med 5-6 inaktiva och det satt en i bra position som klickade så snabbt han bara kunde för att mjölka ut blinds när de låg hos inaktiva.