Gå till innehåll

Pre-flopp-raise-funderingar


CFJLarsson

Recommended Posts

Hej igen (och jag borde väl starta med att tacka för den hjälp jag fått redan)!

 

Jo, fler funderingar har jag skaffat mig...Har läst en del (samt följt råd och diskutioner bl.a här på forumet) angående starthänder och hur man skall spela dessa pre-flopp.

Det alla verkar vara överens om är ju att man skall raisa då man har fina start-händer (om ens position är rätt osv.). Men jag undrar lite över hur mkt man bör raisa. Har hört att man bör vara konsekvent och tex alltid höja 4 x BB.

Nackdelen som jag upplever det är att då man spelar på micro-limits (som jag gör... NLT10 och NLT25) så går många med till floppen utan att ha "guld-händer". Detta är lite irriterande om man har tex AA,KK,QQ å höjer pre-flopp 4xBB...tre synar och floppen kommer och man ej prickar sitt set men det finns risk för straight eller flush. Känns irriterande då man "hoppas och tror" att de som synar också skall ha tex höga par...

Känns som man får lägga "guld-korten"... :cry:

 

Om jag å andra sidan (med tex AA-QQ) höjer 8xBB så är det ju nästan aldrig någon som kommer gå med (om inte de också fått fina pocket-pairs).

 

Tips, råd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en duktig spelar kan lägga sina AA eller KK om brädan är aldeles för farlig... du vinner inte heller 100% av dina AA du glatt plockar upp, dock såklart de flesta gångerna...

något du kan göra för att bli svårläst är att bestämma att du alltid gör följande moves:

 

AA-höj 4BB

AKs checka

AKo höj 4BB

KK checka

 

osv osv.. allltså du betar alltid samma för respektive hand, men fi vet aldrig om du har ex AKs eller 27off eller om du har AA eller TJs... hajajr du???

 

men synar bordet högre höjningar än 4bb så lägg ribban/standardhöjningarna högre!!!

 

finns ju såklart massa annat o säga och 1000000 andra teorier men detta är iaf en....

här är en annan: -höj alltid oavsett kort 4BB =) :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan anpassa dina höjningar till hur tajt/löst bordet är. Går många med preflop som i ditt fall så lägg din standard höjning på kanske 5-6BB + 1BB per limpare och att checka KK m.m. är inte att föredra om du inte tror att någon av dina motståndare kommer att höjs så du ev. kan re-raisa dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen regel på hur mkt man ska raisa utan de beror helt på vilka du möter men försök att hitta gränsen då du bara får med dig max 2 spelare. Det är klart att alla kommer folda ibland men de e sånt man får ta. Det att d hört att 4xbb brukar funka gäller nog bara på lite högre nivåer(inte micro), men allt handlar om känsla där och att hitta den perfekta gränsen för att få bort allt skräp(förhoppningsvs ;) och få me sig de höga händerna och pockets).

 

och sitter du med Q-Q-->A-A så behöver du inte seta för att spela vidare.. :P även om de kommer ett drag eller kanske möjligt färg eller stege direkt..ha som vana att beta ut iaf för att skydda din hand då chansen äör större att dom missat än att dom klonkat in den på floppen. Sen vill du ju ha med en som går på draget för att få lite betalt också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...