Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det är givet att man skall beta preflop på händer som t.ex AA, KK QQ, AK osv.

Men varför gör man det egentligen? Vad har det för syfte? `

Är det för att potten ska bli större så att man senare skall kunna beta mer på flopp om man träffat bra?

Postad

För att det generellt är händer som klarar sig bättre mot en till två motståndare. I multiwaypottar är t ex AA mindre favorit än heads up.

Så man höjer för att få bort tillräckliga många händer så man hamnar heads up lr mot 2 Fi.

Dessutom så ökar man värdet i en pott där man förmodligen är favorit.

Postad

Är det för att potten ska bli större så att man senare skall kunna beta mer på flopp om man träffat bra?

Det är i första hand en ren värdebet. Du har med stor sannolikhet bästa handen just nu, och att få in mer pengar i potten är positivt för dig. Att du drar ner antal spelare är positivt i bemärkelsen att den blir mer lättspelad post-flop, men det är ju knappast huvudanledningen, som Supertequila verkar mena. Om du t.ex. har så grund stack att du är all-in preflop, vill du ju ha så många syn som möjligt. Varje extra syn är pengar i din ficka, om man bortser från patologiska exempel.

Postad

Det är i första hand en ren värdebet. Du har med stor sannolikhet bästa handen just nu, och att få in mer pengar i potten är positivt för dig. Att du drar ner antal spelare är positivt i bemärkelsen att den blir mer lättspelad post-flop, men det är ju knappast huvudanledningen, som Supertequila verkar mena. Om du t.ex. har så grund stack att du är all-in preflop, vill du ju ha så många syn som möjligt. Varje extra syn är pengar i din ficka, om man bortser från patologiska exempel.

Jag tycker att det är huvudanledningen, om inte det är så att alla är all in preflop så att postfloppspelet inte spelar någon roll.

Som ett tankeexperiment, låt oss säga att ni är 5 pers vid bordet. Du har AJs i position. De andra har KQo, 22, 87s, T9o.

Om du med en raise lyckas hamna heads up mot t ex KQo så är du 62% favorit och samtliga kort i leken förutom K och Q är till din favör.

Om du däremot inte höjer och får sällskap av de andra händerna så är du fortfarande favorit preflop men nu endast med bara 27 %. Du har i o f s bara investerat 1/5 av potten vilket ger dig potodds att vara med, men potten preflop är bara en liten del av den slutliga potten i NL.

Nu däremot är många av korten i leken skadliga för dig i postfloppspelet. Alla K, Q, 2, 8, 7, T, 9, stegdrag som omfattar korten däremellan, lr färgdrag på 87s är skadliga. Detta gör att du förmodligen förlorar din ledning när floppen faller då oddsen för det är 73 % (Alla Fis gemensamma vinstchans mot din).

Därför anser jag att höjning preflopp är huvudsakligen för att minska antalet motståndare med händer som spelas bäst heads up.

Postad

Men det är ju en enorm skillnad på AA, KK, QQ och AK, som OP har i sin frågeställning, och AJs. Höjer du AJs i ditt exempel, lär du göra det också med en väldans massa andra händer, som inte är favorit över motståndarnas HD. Då är det ju rent positionsspel, och du vill i de allra flesta fall inte gå till showdown.

Ett motexempel, som faktiskt har diskuterats i en annan tråd: Fixed limit, du har KK på BB och sex har limpat. Många förespråkade check här för att inte bygga pott med en sårbar hand mot många fi, men det är ju galet tänk. Du vill ju ha in pengar i potten när du är favorit.

Visst, jag håller med om att det är bra att tunna ut fältet, men det jag tycker det är fel att säga att det är huvudanledningen när du sitter med en premiumhand.

Postad
Men det är ju en enorm skillnad på AA, KK, QQ och AK

Någon jättestor skillnad på QQ och AK ska man väl ändå inte göra...

Nej, otydligt av mig. Jag jämför {AA, KK, QQ, AK} och AJs.

Men det är ju en enorm skillnad på AA, KK, QQ och AK, som OP har i sin frågeställning, och AJs.