Gå till innehåll

Rolig tävling


dagman

Recommended Posts

Ok, bluff är ju att ta i, det får jag välan erkänna ;)

 

Men, i mitt tycke, så är det inget annat än ett lotteri, eftersom det inte finns några som helst acceptabla kriterier på vad man ska sms:a in för "grej" för att ha chans att vinna... Att "tråkigaste" prylen vinner är ju inte direkt lättdefinierat, eller?

 

F: Är Topdeal bättre än "smarta bud-auktioner"?

S: Det tycker vi! Smarta bud-auktioner är egentligen inte auktioner, utan lotterier som går

ut på att gissa siffror. På Topdeal handlar det istället om att komma på så tråkiga saker

som möjligt, ju trökigare grejer du kan komma på, desto större chans har du.

 

Lotteriinspektionen klassificerar smarta bud-auktioner som lotterier, det är därmed också

olagligt att - i Sverige - driva sådana utan tillstånd. Dessa tillstånd delas inte ut hur som helst,

många av de svenska smarta bud-auktioner som finns idag är alltså olagliga och kan i princip

komma att stängas ned när som helst.

 

Kan inte tänka mig att LI inte skulle klassa topdeal som lotteri...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under "Hur fungerar det?" kan man läsa:

 

F: Hur ska jag veta vad ni tycker är tråkigt?

S: "Tråkigheten" i en produkt utgörs av faktorerna: Användbarhet, Estetik, Väckande av intresse och Underhållningsgrad. Alltså, ju mindre användbard, ju enklare/fulare design & utformning, ju ointressantare, och helt enkelt tråkigare: desto bättre.

 

osv.. :?;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under "Hur fungerar det?" kan man läsa:

 

F: Hur ska jag veta vad ni tycker är tråkigt?

S: "Tråkigheten" i en produkt utgörs av faktorerna: Användbarhet, Estetik, Väckande av intresse och Underhållningsgrad. Alltså, ju mindre användbard, ju enklare/fulare design & utformning, ju ointressantare, och helt enkelt tråkigare: desto bättre.

 

osv.. :?;)

Men då hade jag ju rätt... Det finns ju ingenting i ovanstående som man, som tävlande, kan gå efter för att öka sina chanser... Allt är ju upp till den godtyckliga tävlingsledningen. Alltså är det ett lotteri i stil med "skicka in en klyftig slogan så är du med i utlottningen av en mobil-tfn"

 

Nej, jag tror fortfarande inte att detta skulle hålla LI's granskning...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt är ju upp till den godtyckliga tävlingsledningen. Alltså är det ett lotteri i stil med "skicka in en klyftig slogan så är du med i utlottningen av en mobil-tfn"

 

Nej, jag tror fortfarande inte att detta skulle hålla LI's granskning...

 

/TF

 

Fast det där med slogankrav är ju just för att det inte ska vara ett lotteri. Det är därför som det är frågor typ "Beskriv med max tio ord varför det är gott med saft" - det måste krävas en prestation för att vinna. Om det finns krav på prestation så har LI inget att invända.

 

Jag har för övrigt en hemlig hobby - att delta i slogantävlingar. Men det är en annan historia...

 

EDIT: angående den omtalade "tävlingen" så går den ju fetbort eftersom det är EV- redan från början att vara med och det är tydligt att den arrangeras i vinstsyfte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, slogantävlingar/teckningstävlingar är ju just sådant som Lotteriinspektionen har som exempel på "tävlingar".

Sen är det såntdär med "slumpmoment" som inte får föregås av "prestationsmomentet" osv..

Men om teckningstävlingar och slogantävlingar är just tävlingar,

så borde inte en "erbjud tråkiga saker"-tävling vara lotteri.

 

Jag menar, hur tydligt är "finaste sommarteckningen vinner"? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om teckningstävlingar och slogantävlingar är just tävlingar,

så borde inte en "erbjud tråkiga saker"-tävling vara lotteri.

 

Såvit jag kan bedöma borde topdeal uppfylla kraven för en tävling - men den suger ändå stenhårt. De jämför sig med skraplotter och säger att de är mycket bättre, bland annat eftersom "Majoriteten av de lotter som säljs i butiker kostar ungefär lika mycket (eller mer) än vad det kostar att skicka ett SMS till Topdeal."

 

Vad de inte berättar är att deras återbetalningsgrad är usel. Exempel: För att vinna ett H&M-presentkort värt 5000 kr krävs 950 SMS á 15 kronor. Det ger en återbetalningsgrad på usla 35 procent...

 

Dessutom är inte varan tillgänglig förrän a) rätt antal SMS har kommit in, b) företaget har fått betalt från sin SMS-leverantör och c) de har beställt och skickat prylen. Det betyder att man kan få vänta i månader innan någon vinnare utses...

 

Undvik!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...