Gå till innehåll

Enkla termer och regelfrågor


ThrillPhil

Recommended Posts

1. Vad betyder Out of the Gut?

 

2. I NL Hold 'em så spelar jag en hand där blindsen är 10/20 och jag har 2000 i marker. Min motspelare har 3000 och en annan har 700.

 

Efter floppen är potten 60 och jag höjer med 80. Vad är minsta höjning någon efter mig kan göra nu? Är det 20, 80 eller något annat skumt?

 

Minsta höjning är mao antingen big blind eller bet eller ngt skumt...

 

3. Om jag betar 600, shortstacken går all in med 680, räknas det som en ny raise? (Kan väl räkna ut det med svaret från ovanstående fråga iofs.)

 

Tack. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Pass!

 

2. Om du betar 80 i en pott på 60 så är minsta höjning 80 (till 160). du blandar ihop bet-höja här å då blir de lite snurrigt :)

 

3. om du betar 600 å han går all-in för 680 så blir de en "mini-mini" raise med 80 kr, fast du får ganska fina odds så synen är ganska given :P

 

4. Varsågod!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Det räknas inte som en "riktig" höjning och när turen kommer åter till dig får du inte höja hans 680 ytterligare.

 

Tar ett exempel.

 

Du betar 600

Storstack synar dina 600

Lillstack all in 680

Nu får inte du jacka upp till $1 mille för att eliminera utan endast syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under The Gun är den spelaren som är först ut att agera. Anledningen till namnet skulle jag tro är att eftersom du är först ut är du i en sårbar position. Då kan väldigt många efter dig höja och dominera dig med bättre händer. Därför är det den positionen där man är mest tight och spelar minst antal händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja trodde att "UTG" endast betydde positionen direkt efter big blind, men om 3-4 foldar före dig så kallas ändå din position "under the gun", right?

 

Nope. Positionen efter BB kallas för Under The Gun (UTG), positionen efter vanligen UTG+1 och därefter UTG+2.

 

Positionen före knappen kallas Cutoff (CO) och innan CO-1 och innan CO-2.

 

Mittpositionerna brukar benämnas Middle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Gammal tråd, men...

 

Hehe. Fixed Limit is da shit... Nej, men det kan vara bra att veta. Så det är beten som reglerar höjningen, som i sin tur reglerar nästa höjning etc. Got it!

Precis. Så om du satsar 80, så får inte fi höja med mindre än 80 (dvs till 160). Men om han ist höjer med 200 (dvs till 280) så får du i din tur inte återhöja med mindre än 200, dvs till 480.

 

Så en höjning måste vara minst [det största av BB och senaste höjningen i den satsningsrundan] och högst alla dina marker.

 

Undantaget är om du inte har tillräckligt antal marker för att höja med minimibeloppet. Då får du gå all in ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...