Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vi är fyra kvar och jag är stabil chipleader. Är det meningsfullt att folda här för att ge markerna till lillstacken och hålla bubblan vid liv? När är det lämpligt och när är det inte det?

PokerStars Game #4839084474: Tournament #24226018, $25+$2 Holdem No Limit - Level VIII (200/400) - 2006/05/05 - 09:12:24 (ET)

Table 24226018 1 9-max Seat #5 is the button

Seat 4: redmatt (2705 in chips)

Seat 5: PstonFan (1365 in chips)

Seat 7: Myssion (8335 in chips)

Seat 9: The Gaffer10 (1095 in chips)

redmatt: posts the ante 25

PstonFan: posts the ante 25

Myssion: posts the ante 25

The Gaffer10: posts the ante 25

Myssion: posts small blind 200

The Gaffer10: posts big blind 400

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Myssion [6:d: 6:h:]

redmatt: folds

PstonFan: folds

Myssion: ?

Postad
Bubblan kommer ju ändå spricka snabbt som tusan, så nej

Jag tänkte också att vi var för nära bubblan, men vad finns det mer man ska tänka på?

(Jag ställde och fick syn av AKo som träffar floppen, men klonkar en 6:a på rivern.)

Postad
Varför ska bubblan hållas vid liv?

De andra spelarna vill vänta tills lillstacken dör innan de börjar spela "på riktigt". Fram tills vi är ITM så måste de folda så länge de inte hittar stål, även om de vet att jag ställer med i princip any two. Det innebär att jag kan utnyttja deras "rädsla" för att stjäla deras blinds tills lillstacken dör och bubblan spricker.

Postad
Ställ och hoppas att han viker.

Jag tror inte att vi har mycket till FE genom att gå allin här. Jag hade istället valt att syna för att sedan trycka in keramiken oavsett flop. På så sätt ökar vi chansen att bubblan hålls vid liv (och vid en ännu mer fördelaktig sådan).

Postad

Jag tror inte att vi har mycket till FE genom att gå allin här. Jag hade istället valt att syna för att sedan trycka in keramiken oavsett flop. På så sätt ökar vi chansen att bubblan hålls vid liv (och vid en ännu mer fördelaktig sådan).

Beror väl på read? Om vi har readen att han är en dålig bubbelspelare som endast skulle ställa med stål i det läget (såna spelare möter man iaf på min nivå), vad är bäst då? Ställa eller syna? Och om vi synar o han ställer, kan vi verkligen komma ifrån handen då?

Postad
Och om vi synar o han ställer, kan vi verkligen komma ifrån handen då?
Det hinner han inte.

Vad menar du nu..? :oops:

Jag hade istället valt att syna för att sedan trycka in keramiken oavsett flop.

Vi är ur position så det smäller innan Gaffer ens hinner blinka när de lagt upp floppen.

Postad

"När Staahla ställer står blixten stilla."

Allvarligt, sånt här är inte lönt att förkovra sig i, det är jättemycket tankemöda för pyttelite EV. AI utan att blinka.

Postad

De andra spelarna vill vänta tills lillstacken dör innan de börjar spela "på riktigt". Fram tills vi är ITM så måste de folda så länge de inte hittar stål, även om de vet att jag ställer med i princip any two. Det innebär att jag kan utnyttja deras "rädsla" för att stjäla deras blinds tills lillstacken dör och bubblan spricker.

Är inte det där lite overkill om man inte är super sng proffs och vill förbättra sitt ev jätte lite..?

Postad

Beror väl på read? Om vi har readen att han är en dålig bubbelspelare som endast skulle ställa med stål i det läget (såna spelare möter man iaf på min nivå), vad är bäst då? Ställa eller syna? Och om vi synar o han ställer, kan vi verkligen komma ifrån handen då?

1) Vad är det som beror på read?

2) I vilket läge skulle _den readen_ säga oss att han endast ställer med stål?

Jag antog annars att det var självklart att vi synar om FI trycker preflop (efter att vi limpat). Även om vi skulle ha en read som säger oss att han _måste_ ha AA/KK/QQ så synar jag i vilket fall.

Postad
"När Staahla ställer står blixten stilla."

Allvarligt, sånt här är inte lönt att förkovra sig i, det är jättemycket tankemöda för pyttelite EV. AI utan att blinka.

Men herregud. Vadå "jättemycket tankemöda för pyttelite EV"? Fortsätt du att multitabla 10+1 på party medan du porrsurfar och skriver på forum samtidigt. Låt sedan oss andra spela poker.

Vad är det för mening med ett pokerforum om man är så close-minded?

Postad

Är inte det där lite overkill om man inte är super sng proffs och vill förbättra sitt ev jätte lite..?

Det där är ett väldigt grundläggande koncept i SNGs och borde vara standard i allas spel, oberoende på vilken nivå man lirar på.

Postad
Och om vi synar o han ställer, kan vi verkligen komma ifrån handen då?
Det hinner han inte.

Vad menar du nu..? :oops:

Jag hade istället valt att syna för att sedan trycka in keramiken oavsett flop.

Vi är ur position så det smäller innan Gaffer ens hinner blinka när de lagt upp floppen.

Missförstår jag dig eller missförstår du mig? :) Jag menar om vi synar pre flop och han ställer ist för o checka pre flop. Alltså inte på floppen.

Postad
Jag antog annars att det var självklart att vi synar om FI trycker preflop (efter att vi limpat). Även om vi skulle ha en read som säger oss att han _måste_ ha AA/KK/QQ så synar jag i vilket fall.

Är det inte så att räknat bara på cEV så måste vi ha en equity på 31,7% för att syna om han trycker? Det har vi (ungefär) om fi bara ställer med sina 4,2% bästa händer (dvs 99+,AQs+,AKo) eller fler.

Om vi då har readen att han ställer med färre händer än så, vad bör vi då göra? Bör vi syna och hoppas att han checkar så vi slipper lägga (om det nu är rätt - missar jag nån mer eller mindre uppenbar grej här nu?) eller bör vi trycka all in och förhoppningsvis få syn av mkt fler sämre händer?

Bara denna enkla cEV-uppställning får mig att luta åt push mot en sådan motspelare.

EDIT: Ändrat uppenbart galna siffror..

Postad

stop n go varianten som beskrivs ovan, (syn (fi checkar), vi ställer flop) skulle ja hellre vilja göra med anytwo (signalerar styrka när vi limpar (eftersom ja förutsätter att limp nästan aldrig händer annars)).

Ställa, ja tack. Som någon tidigare påpekat så är hans stack för liten för att kunna hållas vid liv vid dessa blinds, ställer du så har han endå hyfsad chans att leva kvar och dra ut på bubbelspelet :-o han har ju 35% med anytwo här :D

Postad

Så kan du ju inte tänka... Det finns ju mängder av situationer där du har "jättelite" att hämta, men "många bäckar små".

För övrigtär det inte så lite heller. Att stjäla en enda blind här är värt ca $1.40, d.v.s. motsvarande ett ROI på 5%. Det är rättså mycket för att vara en isolerad händelse.

Postad
För övrigtär det inte så lite heller. Att stjäla en enda blind här är värt ca $1.40, d.v.s. motsvarande ett ROI på 5%. Det är rättså mycket för att vara en isolerad händelse.

Jag håller med dig i sak, men riktigt så enkelt kan vi ju inte göra det för oss. För det första ger vi upp cEV för ett framtida cEV, som på inget sätt är säkert. Bubblan kan spricka, vi kan misslyckas med blind steals, etc. Så att värdet av att dra ut på bubblan är 1 blind steal är ju lite att ta i. Och som många säger så är det troligen bäst att trycka här..

Men det var ju inte riktigt vad du menade med ditt inlägg, men iaf..

Postad
Missförstår jag dig eller missförstår du mig? :) Jag menar om vi synar pre flop och han ställer ist för o checka pre flop. Alltså inte på floppen.

Haha. Jag var helt säker på att jag läste ordet flopp i första posten. Dock klev jag upp 0800 i går och den tiden är sen kväll/natt för mig så jag skyller på tröttheten.

Postad

Personligen tycker jag det beror det på hur villiga dem andra är att fortsätta folda ner sig och "vänta till någon annan åker ut" om man ska hålla liv i shortstacken på bubblan

personligen håller jag med myssion om att fold kan vara berättigat här..